|
کدخبر: 115374 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی مطرح شد:

راهی آسان برای تشخیص عتیقه تقلبی

رئیس اتحادیه فروشندگان عتیقه: شیوع جعل باعث شد کارگروه خاصی ایجاد کنیم. به دنبال برخورد شدید با موضوع جعل و خرید و فروش آثار تقلبی هستیم.

شهر خبر راهی آسان برای تشخیص عتیقه تقلبی

ممکن است عاشق عتیقه‌جات باشید یا به بازار خرید و فروش این قبیل وسایل، علاقه‌مند باشید اما باید بدانید که هیچ بازاری به اندازه بازار عتیقه، سرشار از جنس تقبلی و کلاه‌برداری نیست. در ارتباط با میزان عتیقه‌جات تقلبی هیچ آمار رسمی وجود ندارد اما گفته می‌شود که بیش از ۹۵ درصد اجناس تقلبی هستند. برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع‌دستی به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

سیدمهدی-عبدالاهی

بازاریابی شبکه‌ای در حوزه صنایع دستی

تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه بازاریابی شبکه‌ای به فعالیت در حوزه صنایع دستی علاقه‌مند شده‌اند. سیدمحمد عبداللهی، فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی درباره این موضوع اظهار داشت: «بد و خوب موضوع ورود این قبیل شرکت‌ها به بازار صنایع دستی به این بستگی دارد که طبق ساختار هرمی عمل می‌کنند یا نه. اگر به شکل هرمی فعالیت کنند وزارت صمت به آنها مجوز فعالیت نمی‌دهد. به هر حال شرکت‌هایی که طبق اصول هرمی عمل نکنند با ورود به این بازار می‌توانند به رونق بازار کمک کنند».

سیدمحمد عبداللهی در ارتباط با فعالیت این قبیل شرکت‌ها و نیز افرادی که در فضای مجازی به فروش صنایع دستی می‌پردازند گفت: «دنبال آن هستیم که جلوی این گونه فعالیت‌ّها را بگیریم زیرا فعالان هر کسب و کاری باید از اتحادیه مربوطه، مجوز بگیرند. پارامتر اول فعالیت این شرکت‌ها آن است که از اتحادیه مجوز بگیرند. اگر این اتفاق بیفتد می‌توان بر کیفیت کار و قیمت‌گذاری‌ها نظارت کرد.

رکود کامل بازار

در حال حاضر بازار عتیقه‌جات در رکود کامل به سر می‌برد. رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی تهران ضمن بیان این مطلب گفت: «در این شرایط سخت اقتصادی، فقط کسانی خرید می‌کنند که دنبال پرداختن به علائق خود باشند. عتیقه کالای لوکس است و بیشتر مردم برای آن هزینه نمی‌کنند. کوچک شدن خانه‌ها هم علاقه مردم را کاهش داده است. نفس بازار عتیقه به شمار افتاده است. نبود مشتری خارجی هم شرایط را به مراتب بدتر کرده است».

کار هر کسی نیست

وی افزود: «نمی‌توان گفت که مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود به خرید عتیقه رو آورده‌اند چون مردم بدون هیچ ریسکی می‌توانند سکه خریداری کنند اما خرید و فروش جنس عتیقه کار هر کسی نیست. یافتن جنس عتیقه واقعی بسیار سخت است، قیمت‌ها نوسان خیلی زیادی دارد و فروش ممکن است به شدت زمانبر باشد. عتیقه، سکه نیست که در هر لحظه‌ای بتوان خرید و فروش کرد. فروش عتیقه اما و اگر زیادی دارد».

وی در ادامه افزود: «عتیقه شاخه‌های زیادی دارد: بلورجات، چوب، فلز، سکه، مدال، نسخ خطی و ... جوانان بیشتر به خرید و فروش سکه‌های دوره قاجار علاقه‌مند هستند. هر یک از این حوزه‌ها دنیای خاص خود را دارند. کسی که به فعالیت در هر یک از این حوزه‌ها علاقه دارد می‌تواند از راهنمایی کارگروه اتحادیه استفاده کند. در این زمینه کلاس‌هایی دایر می‌کردیم که کرونا تعطیل کرد. امیدواریم بعد از کرونا کلاس‌ها از سر گرفته شود. با سرمایه کم می‌توان در زمینه خرید و فروش عتیقه فعالیت کرد».

با جاعلان برخورد می‌شود

عبداللهی در ادامه گفت: «شیوع جعل باعث شد کارگروه خاصی ایجاد کنیم. به دنبال برخورد شدید با موضوع جعل و خرید و فروش آثار تقلبی هستیم. تنی چند از اساتید مجرب در کارگروه، عضویت دارند. مردم با تماس با این کارگروه می‌توانند از اصالت آثاری که در مغازه‌ها فروخته می‌شود مطمئن شوند و برای بررسی اصالت یا جعلی بودن کالاهای مختلف، از خدمات کارشناسی استفاده کنند. به عنوان مثال اگر یک کتاب خطی داشته باشید می‌توانید آن را به اتحادیه آورید تا کارگروه خاص نسخ خطی درباره اصالت و قیمت اثر، بررسی کارشناسی دهند. عموم مردم در رابطه با بیشتر کالاهای عتیقه و انتیک از این خدمت استفاده کنند».

 

  • Masooma Mosavi ارسالی در

    عالی

  • معصومه ارسالی در

    عالی

  • ناشناس ارسالی در

    مزخرف ..اگه نمیخواین چیزی اموزش بدین الک ی با کلمات بازی نکنین

  • بهروز ارسالی در

    کارگروه بلورجات نیاز دارم برای یک جفت گلدان مانند کوچک

ارسال نظر