|
کدخبر: 115252 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه خیاطان مطرح شد:

راهکاری ساده برای معضل بزرگ پوشاکی‌ ها

رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران: کافی است اصنافی مثل ما، تولیدکننده باشیم و صنفی مثل اتحادیه پوشاک، صرفاً به امر فروش بپردازد.

کسب و کار راهکاری ساده برای معضل بزرگ پوشاکی‌ ها

فعالان بخش‌های مختلف مربوط به پوشاک و نساجی مدت‌هاست که از تداخل صنفی و مشخص نبودن حدومرزها، ناراضی هستند. به نظر می‌رسد که برگزاری جلسات متعدد هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه خیاطان مردانه و زنانه تهران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌ نیوز همراه باشید.

طهماسبی

فروشندگان فقط فروشنده باشند

در جریان آخرین جلسه‌ای که با حضور رئیس اتاق اصناف تهران، قاسم نوده فراهانی و شماری از فعالان این حوزه برگزار شد موضوع مهمی به نام تداخل صنفی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حبیب طهماسبی نیک، رئیس اتحادیه خیاطان مردانه و زنانه تهران در این باره گفت: صنف ما به بخش پوشاک مربوط می‌شود پس در مورد نساجی نمی‌توانم اظهارنظر کنم. حرف و خواسته ما روشن و ساده است: «اصنافی مثل ما تولیدکننده باشیم و صنفی مثل اتحادیه پوشاک، صرفا به امر فروش بپردازد. صنوف مثلی خیاطان، پیراهن‌دوزان و کشباف تولیدکننده‌اند و اتحادیه پوشاک باید محصولات تولیدشده توسط ما را به فروش رساند. میانه اتحادیه‌های مرتبط، خوب است اما با این راهکار ساده می‌توان به تداخل صنفی هم پایان داد. کافی است تولیدکنندگان به تولید و فروشندگان به فروش بپردازند».

همفکری شود

موضوع مهم دیگری که باید به آن پرداخت به آئین‌نامه ضوابط خاص مربوط می‌شود. طبق قانون، یک اتحادیه زمانی می‌تواند برای رسته‌ّهای دیگر مجوز کسب صادر کنند که براساس یک فرآیند مشخص برای آن رسته صنفی «آئین‌نامه ضوابط خاص» در اختیار داشته باشد. حبیب طهماسبی نیک در این باره گفت: «اتحادیه پوشاک جدیداً آئین‌نامه‌ای را مصوب کرده که به اعتقاد ما نه در اجلاس اتاق اصناف تائید شده است نه در وزارتخانه. بنابراین ما نمی‌دانیم که این آئین‌نامه دقیقه کجا به تصویب رسیده است. اگر قرار است ضوابط جدیدی تصویب شود این کار باید با حضور همه صنوف انجام شود که دیگران هم بتوانند نظر خود را بیان کنند تا در نهایت توافق حاصل شود و خروجی این همفکری، به قانون تبدیل شود. این در حالی است که در جریان تصویب آئین‌نامه ضوابط خاص در اتحادیه پوشاک هیچ حضوری نداشته‌ایم. اگر حضور داشتیم، نظراتمان شاید پذیرفته می‌شد یا نمی‌شد اما اقناع می‌شدیم».

انحصارطلبی وجود ندارد

به اعتقاد رئیس اتحادیه خیاطان مردانه و زنانه تهران در این صنف، چیزی به نام انحصارطلبی و تلاش برای حذف دیگران وجود ندارد اما باید با گفتگوی صمیمانه، قضایا را حل کرد تا رضایت همه صنوف جلب شود. وی ضمن بیان این مطلب گفت: «در این صورت اجحافی صورت نخواهد گرفت و حق هیچ‌یک از اتحادیه‌های مرتبط، ضایع نمی‌شود. باید با حضور یک فرد موثق که تصمیم‌گیری اصلی با او باشد باهم گفتگو کنیم؛ در غیر این صورت جلسات، بارها و بارها تکرار می‌شود اما نتیجه خاصی به دست نمی‌آید و هرکسی به راه خود می‌رود. آن فرد باید قاطع باشد، نظرات همه را بشنود و به عدالت حکم دهد، و اعتبارش به حدی باشد که همه حکم او را بپذیرند. اتحادیه‌های این حوزه، روابط بسیار خوبی دارند ولی باید پذیرفت که این مشکل همچنان حل نشده است».

بازار آیده‌آل نیست

حبیب طهماسبی درباره وضعیت صنف خیاطان گفت: «وضعیت، ایده‌آل نیست ولی در مجموع و در مقایسه با بعضی اصناف دیگر، راضی هستیم. اگر شرایط کنونی و معضل کرونا را لحاظ کنیم می‌توان گفت شرایط بازار خوب است. اسفندماه، فصل اوج کار و شکوفایی و رونق کسب‌وکار بود اما با شیوع کرونا، رونق بازار تا حد زیادی از دست رفت. ترس مردم از کرونا باعث شده است که ۷۰ یا ۸۰ درصد همکاران در تعطیلی یا فعالیت نیمه‌تعطیل به سر می‌برند».

ارسال نظر