|
کدخبر: 316387 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

نقش دولت بر احداث شهرک های صنعتی/ تمایل سرمایه گذاران به کشورهای حاشیه خلیج فارس

رئیس کنگره بین المللی توسعه و توانمندسازی صنایع و شهرک های صنعتی، توضیحاتی را در ارتباط با راه اندازی شهرک صنعتی و سرمایه گذاری در این بخش ارائه داد.

شهرک های صنعتی نقش دولت بر احداث شهرک های صنعتی/ تمایل سرمایه گذاران به کشورهای حاشیه خلیج فارس

اولین کنگره بین المللی توسعه و توانمندسازی صنایع و شهرک های صنعتی با رویکرد نقش توانمدسازی کارآفرینان مولد در رشد اقتصادی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

این کنگره که با هدف ساخت بستری برای شناخت، ایجاد، تثبیت و توسعه حلقه‌های ذی‌نفع در زنجیره توانمندسازی صنعت کشور از ابتدای حلقه تحقیق و توسعه، و مدیریت تا رسیدن به رشد تولید است، در ۳ محور، نقش تامین زیر ساخت در توسعه صنایع، شهرک های صنعتی و مناطق آزاد، ضرورت هدایت سرمایه و منابع مالی به سمت تولید و همچنین رفع موانع توسعه و توانمندسازی صنعت ، مباحث گسترده را با حضور بخش خصوصی، دولتی و نهادهای ذیربط دنبال خواهد نمود.

این کنگره با مدت زمان بسیاری تاخیر آغاز شد و از آنجا که ساعت شروع این کنگره به خبرنگاران، ساعت ۱۵ اعلام شده بود اما در ساعت  ۱۶:۲۰ آغاز شد.

زهرا سعیدی مبارکه، رئیس کنگره بین المللی توسعه و توانمدسازی صنایع و شهرک های صنعتی درحاشیه برگزاری اولین کنگره توسعه و توانمند سازی اظهار کرد: برای پیشرفت یک کشور باید ۳ مولفه را درنظر گرفت که اهمیت بسیار بالایی دارند. این مولفه ها را می توان صنعت، فرهنگ و رسانه نام برد.

سعیدی مبارکه ادامه داد: ما باید تمام تلاش خودمان را بکنیم تا در بحث صنعت و تکنولوژی سرآمد تمام کشورها باشیم و چنین موضوعی، همت و تلاش زیادی را می طلبد. باید به این موضوع اشاره کرد که دانشجویان نقش مهمی در توسعه صنعت و پیشرفت کشور دارند و درواقع آینده کشور در دستان دانشجویان است.

وی افزود: نسل جدید نیز می تواند کمک بزرگی برای رشد صنعت کشور باشد. تعداد بسیاری از دانشجویان در واقع همان نسل جدید هستند که توانایی های بسیاری دارند و فکر و اندیشه آن ها می تواند تاثیر بسیار بالایی برای رشد اقتصاد و رشد صنعت داشته باشد.

سعیدی مبارکه در ادامه خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه کرد که چرا بسیاری از سرمایه گذاران کشور، تمایل دارند تا در کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عمان و امارات سرمایه گذاری کنند. چرا این افراد حاضر نیستند در کشور خودمان سرمایه گذاری کنند؟ پاسخ کاملا مشخص است؛ دلیل چنین موضوعی این است که در کشورهای حاشیه خلیج فارس، زمین رایگان برای شهرک های صنعتی داده می شود.

وی افزود: اگر از منابع دولت به شهرک های صنعتی کمک های بزرگی شود، قطعا می تواند تاثیرگذار باشد. این منابع داخلی شامل وزارت راه و وزارت نیرو می شود که دستشان برای کمک به احداث شهرک های صنعتی باز است. اگر دولت بتواند از این منابع به شهرک های صنعتی کمک کند، قطعا به نفع اشتغال خواهد بود و تاثیر آن کامل مشخص خواهد شد. این انتظار وجود دارد که در قانون مالیات در برنامه هفتم، ارزش افزوده برای شهرک های صنعتی دیده شود.

اقتصاد را ۴ سال به دست فعالان اقتصادی بسپارید

احد عظیم زاده، از کار آفرینان و بنیان گذاران فرش کشور، انتقاد تندی را نسبت به وضعیت کارآفرینان در کشور نشان داد.

فرشاد-مقیمی

نگاه دولت به اقتصاد و سرمایه گذاری

فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت درحاشیه برگزاری کنگره بین المللی توسعه و توانمندسازی صنایع و شهرک های صنعتی در ارتباط با توسعه صنعت کشور اظهار کرد: ابتدا باید عرض کنم که ما در کشور ۵۹ هزار واحد صنعتی فعال داریم و حدود ۱ میلیون و ۳۰۰هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.

مقیمی ادامه داد: این واحدهای صنعتی، ۱۷ درصد بخش ارزش افزوده صنعت را به خود ارائه داده اند و توانسته اند در زمینه اشتغالزایی، نقش مهمی را ایفا کنند. لازم به ذکر است که از ابتدای امسال تا کنون، ۱۲۴۰ واحد صنعتی جدید، وارد چرخه فعالیت شده اند و چنین موضوعی را می توان یک اتفاق عالی دانست.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم تا واحدهای صنعتی راکد در کشور، مجدد به چرخه فعالیت بازگردند. البته چنین امری در ارتباط با تمام واحدهای صنعتی راکد صدق نمی کند و واحدهایی که شرایط کافی راداشته باشند و نیاز بازار  باشند می توانند به چرخه فعالیت بازگردند. لازم به ذکر است که تاکنون ۸۹۷ واحد صنعتی به چرخه فعالیت بازگشتند و حدود ۳۶هزار شغل توسط همین احیای واحدهای راکد ایجاد شد.

وی ادامه داد: دولت از ابتدای آغاز به کار خود، تمرکز ویژه ای بر روی نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی راکد داشت و همچنین تمرکز بر روی سرمایه گذاری و بخش اقتصاد داشته و دارد. همچنین‌ باید گفت که معافیت هایی برای ایجاد سرمایه گذاری های جدید در نظر گرفته است.

مقیمی در ارتباط با تسهیلات بانک ها برای احیای واحدهای صنعتی فرسوده گفت: اگر به بانک های کشور مراجعه کنید و اعلام کنید که قرار است یک واحد صنعتی را نوسازی کنید، باید بگویم که متسفانه چنین امکانی در بانک های کشور وجود ندارد که بخواهند تسهیلاتی را ارایه دهند.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامیدر حاشیه برگزاری کنگره بین المللی توسعه و توانمندسازی صنایع و شهرک های صنعتی، توضیحاتی را درباره پیوند میان صنعت و محیط زیست ارایه داد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: باید به این نکته اشاره کرد که محیط زیست با حوزه صنعت گره خورده است . ما در بحث صنعت و محیط زیست، با مشکل هایی مواجه هستیم و با اینکه برای حل این مشکلات راه حل وجود دارد، هیچ اقدامی در کشور صورت نگرفته است.

رفیعی ادامه داد: باید برای حل این مشکلات، اقدامات مناسبی انجام داد تا بتوان به سمت و به نفع رشد اقتصاد و همچنین توسعه پایدار حرکت کنیم. حرکت به سمت توسعه پایدار می تواند برای کشور، رشد اقتصادی به همراه داشته باشد.

وی افزود: باید حرکت خود را به سمتی ببریم تا شعار اقتصاد محیط زیست اجرایی شود. واقعیت امر این است که حوزه محیط زیست به همراهی و حمایت مردم نیاز دارد و بسیاری از صنعتگران کشور، نقش محیط زیست در رشد اقتصادی را می دانند. اگر تمام صنعتگران، نقش محیط زیست بر صنعت را بدانند، اتفاقات مثبت در اقتصاد کشور رخ خواهد داد.

رفیعی خاطرنشان کرد: بسیاری از حوزه های پتروشیمی، متوجه نقش محیط زیست بر صنعت و اقتصاد شده اند و می دانند که محیط زیست سود اقتصادی بسیاری دارد. محیط زیست نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و همچنین ماندگاری صنعت دارد. 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: یک شرکت باطری سازی در تهران که درآمد بسیار بالایی هم دارد،حجم بسیار زیادی از پساب های اسیدی خود را در طبیعت رها می کند. این شرکت درآمد بالایی دارد و می تواند تصفیه خانه احداث کند اما تاکنون چنین اقدامی را انجام نداده است.

وی در پایان گفت: حوزه محیط زیست به آگاهی و همراهی نیاز دارد و ما باید بتوانیم دست بر زانوی خود گذاشته و پیشرفت کنیم تا بتوانیم اقتصاد و محیط زیست را توسعه دهیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها