|
کدخبر: 314761 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

پیشرفت اقتصادی کشور در ۷ طرح/ چشم انداز ومعادن برای آینده

نشست رسانه‌ای اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با رسانه‌های تخصصی بخش معدن و صنایع معدنی کشور در محل این شرکت برگزار شد.

صنعت و معدن پیشرفت اقتصادی کشور در ۷ طرح/ چشم انداز ومعادن برای آینده

اهمیت توسعه صنایع و معادن در کشور، کمک بزرگی برای رشد اقتصادی است و شرکت های توسعه معادن در تلاش هستند تا بتوانند با حداکثر توان تلاش این رشد را به ثمر برسانند.

photo_۲۰۲۳-۱۲-۰۴_۱۰-۵۷-۵۱

مقایسه با شرکت های قدیمی اشتباه است

اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت مس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باتوجه به رویکرد شرکت سرمایه گذاری و تغییر رویه هایی که صورت گرفت، باید یک توضیح کوتاه در ارتباط با بحث عملکرد، شرایط و فضای کار در ارتباط با شرکت توسعه صنایع و معادن فلزات عرض کنم. شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، در گذشته، فضا و پایه تشکیلاتی آن، یک نهاد مالی بوده و در اینجا یک نهاد مالی شکل گرفته است. درحال حاضر برای سرمایه گذاری ها، یک تغییر شرایط صورت گرفته است که به طور مستقیم، تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: مقایسه این شرکت با شرکت هایی که قدمت بیش از ۴۰ سال دارند، شاید کمی مقایسه جالبی نباشد. شرکت های بزرگی مانند، فولاد، مس و چادرملو، در شرکت خود، قسمتی دارند به عنوان معاونت طرح و توسعه و یک ساختار و قدمت و تجربه ای در گذر زمان دارند. در صورتی که مجموعه ( و معادن ) تازه یک سال و نیم است که در این عرصه قدم گذاشته و مانند یک کودک نوپا است. چنین امری طبیعی است که نیازمند کسب تجربه برای اجرای پروژه ها خواهد بود.

سعد محمدی گفت: اولین بحث در شرکت ( و معادن ) با هدف آغاز می شود. در سال گذشته، شرکت توسعه سرمایه گذاری معادن و فلزات، میزان سودی که توانست کسب کند، مبلغ ۳۹۱ میلیون دلار بوده است. این سود ناشی از عملیاتی بوده است که در سیستم انجام شد. قرار است با برنامه هایی که در دست اجرا داریم، این سود را تا پایان سال ۱۴۰۶ به بیش از یک میلیارد دلار برسانیم. پس هدف این مجموعه کاملا مشخص است و قرار بر این داریم که سود خود را از ۳۹۱ میلیون دلار به یک میلیارد دلار برسانیم.

وی افزود: این سوال ممکن است برایتان پیش آید که چگونه می توان این میزان سود را افزایش داد. ما برای هر طرحی که به کار عملیاتی و تولیدی تبدیل می شود، برای هرکدام راه و هدف خاص و مشخصی در نظر گرفته ایم. در سال ۱۴۰۱ بیشترین سود خالص را داشته ایم که بیش از ۱۳هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. سود تلفیقی این رقم بالغ بر ۱۷هزار میلیارد تومان بود. نگاه مجموعه از نظر اقتصادی، یک روند رو به رشد را برای خود ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت مس خاطرنشان کرد: میزان ارزش بازار شرکت در روز گذشته بیش از ۱۶۸ هزار میلیارد تومان بوده  و میزان افزایشی که نسبت به بهای تمام شده بوده است، بیش از ۱۴۴ هزار میلیارد، ارتقا ارزش داشته ایم. نسبت P به NAV  ما در روز گذشته ۵۱ و ۸ دهم درصد بوده است. ارزش خالص روز دارایی ها بیش از ۱۸۴هزار میلیارد تومان بوده است. چنین آماری نشان می دهد که این ارز ش سهم، بیشتر از آن چیزی که در بازار بورس مطرح می شود. لازم به ذکر است که خوشبختانه ما توانستیم سود سهام داران خرد شرکت را به صورت نقدی پرداخت کنیم.

سعد محمدی گفت: روند افزایش سرمایه در ۱خرداد ۱۴۰۱  به ۱۹هزار ۲۴۲ هزار میلیارد ارتقا پیدا کرد و درحال حاضر این افزایش سرمایه را از محل سود انباشته درنظر داریم که به زودی مجمع فوق العاده شرکت برگزار خواهد شد و ارتقا سرمایه خواهیم داشت. نکته جذاب و مهم اینجاست که ما شرکت های بورسی و غیر بورسی را تفکیک کرده ایم. روند حرکت و افزایش سرمایه ما چیزی حدود ۹۵ درصد، در شرکت های بورسی شکل گرفته است. ما داریم به سمت شفاف سازی در عمل می رویم. ۵ درصدر درآمد ما از شرکت های غیر بورسی است که درنظر داریم این ۵ درصد هم به سمت شرکت بورسی هدایت کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: ۷ طرح پیشران پیشرفت اقتصادی کشور مربوط به ومعادن است و ۷ پروژه در حال اجرا داریم که راهبری آن بر عهده ماست. سهم ومعادن از این پروژه‌ها بالغ بر ۱۲۶ هزار میلیارد تومان است و توجه ویژه‌ای به توسعه خواهیم داشت. سهم شرکت توسعه معادن و فلزات از این پروژه ها چیزی حدود ۳ میلیارد دلار است. این رقم برای شرکتی مانند ما بسیار قابل توجه است.

فولاد کردستان اهمیت بالایی دارد

مدیرعامل شرکت مس خاطرنشان کرد: یکی از طرح های در دست اجرای شرکت ما، فولاد کردستان است. توجه ما بر روی تولید آهن اسفنجی و فولاد است. احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۱.۶ میلیون تن و فولادسازی به ظرفیت یک میلیون تن در فولاد کردستان، واحد گندله‌سازی به ظرفیت یک میلیون تن و کنسانتره‌سازی به ظرفیت یک میلیون تن در صباامید خاورمیانه، بلوک دوم گازی سمنان به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات، احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در فولاد آرتاویل به ظرفیت ۱.۶ میلیون تن و فولاد اقلید پارس به ظرفیت‌۱.۱ میلیون تن، پروژه‌های پیشران ومعادن را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: یکی از نکات مهم برای کشور، ذخایر سنگ آهن است. سنگ آهن یکی از موضوعات مهم برای آینده فولاد خواهد بود و خوشبختانه ما به نتایج بسیار خوبی دسترسی پیدا کرده ایم و کارخانه کنستانتره را به ظرفیت ۲ میلیون تن هدایت کرده ایم. بیش از ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی تا به امروز توسط ومعادن انجام شده که نتیجه آن، اکتشاف ۱۸۰ میلیون تن سنگ‌آهن تا به امروز بوده است. ارزش برجای این میزان اکتشاف، ۶۴۰ میلیون دلار است که این روند ادامه‌دار خواهد بود و آینده روشنی را برای ومعادن و صنعت فولاد کشور رقم خواهد زد.

سعد محمدی در پایان گفت: : باید به این نکته اشاره کنم که شرکت ومعادن اقدامات خوبی در حوزه اکتشاف و فرآوری عناصر نادر خاکی توسط شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات انجام داده است که دستاوردها و نتایج مثبت حاصل از آن در آینده نزدیک اعلام خواهد شد. لازم به ذکر است که ۱۴  محصول دانش‌بنیان در حال تولید در شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان است و در شرکت دانش‌بنیان راشا نیز اقدامات قابل‌توجهی در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور انجام شده است. ما موظفیم تا سال ۲۰۳۰، انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنایع مختلف به ویژه فولاد را کاهش دهیم و به منظور تولید فولاد سبز در کشور، ابتدا باید بتوانیم هیدروژن مورد نیاز آن را تامین کنیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها