|
کدخبر: 215619

صدای عموی فیتیله ای درآمد!

محمد مسلمی با انتقاد از اوضاع فعلی برنامه‌سازی برای کودک و نوجوان در تلویزیون، بازگشت هنرمندان باتجربه را راهی برای بهبود اوضاع توصیف کرد.

سینما و تلویزیون صدای عموی فیتیله ای درآمد!

این بازیگر باسابقه حوزه کودک و نوجوان درباره شرایط کنونی حوزه کودک و نوجوان در تلویزیون گفت: ان‌شاءالله که با حضور آقای جبلی اتفاقات خوبی در سازمان صداوسیما بیفتد. مخصوصا در حوزه کودک که ما نسبت به سال‌های گذشته عقب‌تر هستیم و دیگر در این حوزه حرفی برای گفتن نداریم. با توجه به فضای مجازی و اینکه بچه‌ها گوشی دستشان است و در اینترنت، فیلم‌های کودک روز دنیا را می‌بینند و سلیقه و ذائقه‌شان عوض شده، کار صداوسیما سخت‌تر می‌شود.

مسلمی در ادامه با انتقاد از عملکرد تلویزیون، بیان کرد: بخش کودک شبکه یک تعطیل شد و بعد بخش کودک به شبکه دو آمد و بعد رفت شبکه کودک. ولی متاسفانه خروجی قابل توجهی از این شبکه نداشتیم. الان برنامه‌ای را نداریم که بچه‌ها شناختی درباره آن داشته باشند. یعنی برندی ندارند و قهرمان تولید نشده است. باید تلاش جدی شود تا نویسنده، شاعر، آهنگساز، بازیگر و کارگردان، که همه این‌ها یا از تلویزیون کنار گذاشته شده‌اند بیایند کار کنند.

او ادامه داد: سالیان پیش تمام بزرگانمان از کارهای کودک کارشان را شروع کردند. اکبر عبدی، حمید جبلی، مرضیه برومند، آتیلا پسیانی و خیلی‌های دیگر. در دنیا هم همین‌طور است؛ بهترین نویسنده‌ها، کارگردان‌ها و بازیگرانشان همیشه برای بچه‌ها برنامه‌سازی می‌کنند تا نسل را آماده کنند. در آموزش و پرورششان هم همین‌طور است؛ آن‌هایی که دکترا دارند را برای تدریس در پایه‌های اول و دوم انتخاب می‌کنند زیرا بچه‌های کوچک خیلی مهم هستند. فقط صداوسیما را نمی‌گویم تئاتر، کانون پرورش فکری و سینمای کودک هم همین است؛ خوراک در این زمینه نداریم. چند کار ویژه دختران داریم؟ چند کار ویژه خردسالان داریم؟ برنامه‌هایی که تاثیرگذار و ماندگار باشند. این نیازمند اتاق فکری برای کودک است.

این بازیگر افزود: مدیرانی که سلیقه‌ای رفتار می‌کنند، کسانی که دور انداخته‌اند را باید بیاورند. تیم روانشناس و تیم جامعه‌شناس باید بیاید. ما نسلی را که می‌خواهیم تربیت کنیم از همین الان می‌توانیم رویشان کار کنیم تا اعتیاد و اغتشاش کم شود.

بازیگر برنامه کودک «فیتیله» تصریح کرد: در شرایط کنونی، خبرهایی که از گوشی به بچه‌ها می‌رسد، بچه‌ها ترس و استرس دارند.. چرا باید شبکه کودکی باشد که هیچ هنرمندی در آن نباشد چه تعریفی دارد جز اینکه سلیقه یک مدیر باشد. چقدر تلویزیون برای هنرمندانش هزینه کرده است؟ میلیاردها هزینه کرده اما وقتی که از این آدم استفاده نمی‌کند این آدم می‌رود در سینمای خانگی و جاهای دیگر کار می‌کند؛ این سرمایه تلویزیون است ولی متاسفانه در کارها نگاه کودکانه‌ای به کودک می‌شود.

این هنرمند که سریال «هشتگ خاله سوسکه» را برای شبکه نمایش خانگی کارگردانی کرده و در آن ایفای نقش نیز کرده است، افزود: الان چه برنامه‌ای مثل «زی زی گولو»، «خونه مادربزرگه» و «فیتیله» خلق شده است؟ چراباید این اتفاق بیفتد؟ من فکر می‌کنم جناب آقای جبلی باید در این حوزه ساختارشکنی کنند. ما داریم برای بچه‌های این مرزو بوم کار می‌کنیم؛ بچه‌ای که در سیستان و بلوچستان است، در اهواز است، احتیاج به شادی دارد، احتیاج به آموزش دارد، احتیاج به رنگ دارد. این همه سریال شبانه می‌سازند چرا برای بچه‌ها کاری ساخته نمی‌شود؟

برنامه‌های فاخر حوزه کودک کجایند تا بچه‌ها سراغ آثار کره‌ای‌ها نروند و عاشق کره‌ای‌ها نشوند؟ الان آرزوی بچه‌ها این است که بروند کره حتی دوستانشان را از میان آنها انتخاب می‌کنند. این‌ها برای من درد است. شاید به برخی از مدیران بربخورد ولی ما در حوزه کودک صفر هستیم. باید قبول کنیم که هیچی نداریم. کجاست جدولی که در آن کار عروسکی، داستانی، پرورش خلاقیت کودک و دینی داشته باشیم؟ هر کسی می‌آید تجربه‌ای می‌کند و برای نخستین بار در این حوزه کار می‌کند و بعد اسمش را کار کودک می‌گذارند.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر