|
کدخبر: 319992

پلتفرم «کاتب» با حضور رئیس قوه قضائیه رونمایی شد

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته و در یک افق کمتر از ۲ سال، سامانه کاتب به عنوان یکی از مهمترین نرم افزارهای کاربردی (اپلیکیشن) کشور ارایه سرویس خواهد کرد.

سیاست پلتفرم «کاتب» با حضور رئیس قوه قضائیه رونمایی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، پلتفرم کاتب صبح روز ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ در محل ساختمان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه رسما رونمایی شد.

«علیرضا سلیمی نائینی» پس از رونمایی از پلتفرم کاتب به اقدامات انجام شده برای اجرایی کردن برنامه های حوزه فناوری و راه اندازی کاتب اشاره و اظهار کرد: با توجه به احساس نیاز ارکان مختلف کشور (اعم از مردم، دستگاه های دولتی، بخش های خصوصی و …) به ارایه خدمات مطلوب و قابل قبول متناسب با فضای امروزی کشور، همچنین استفاده از فناوری های نوین در این عرصه، مطالعات بسیاری انجام شد، سرانجام سال ۱۴۰۱ بعد از انعقاد و امضاء تفاهم نامه مشترک با سازمان ثبت اسناد و املاک درباره همکاری های حوزه فناوری اطلاعات، طراحی و تولید سامانه ای با هدف ارایه خدمات یکپارچه ثبتی در دستور کار قرار گرفت. به تدریج در جلسات متعدد، پس از هم اندیشی های مختلف، نام “کاتب” برای آن انتخاب شد.

وی افزود: سیاست گذاری بر این است تا تمام خدمات ثبتی از جمله در حوزه دفاتر اسناد رسمی، ثبت شرکت ها، مالکیت معنوی، املاک، و غیره … به صورت ۲۴*۷ از طریق سامانه کاتب قابل ارایه باشد.

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران به تحولات سه سال اخیر در حوزه فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران اشاره و تاکید کرد: ضرورت ها و عقب ماندگی های جدی در حوزه فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران وجود داشت که منشاء بسیاری از مشکلات امروزی ما بود و علی‌رغم همه فشارها، مشکلات و بعضا طرح مسائل خلاف واقع و ایجاد فضاهای تخریبی، با گام برداشتن در مسیری صحیح، بسیاری از کمبودها را جبران کردیم و امروز در حال رسیدن به نقطه مطلوب هستیم. یقین دارم طی ماه ها و سال آینده اهمیت اقدامات راهبردی سه سال اخیر حوزه فناوری اطلاعات بیشتر نمایان خواهد شد، چرا که ضرورت های مورد نیاز دو دهه دفاتر اسناد رسمی را در طی سه سال به نقطه قابل قبول رساندیم.

سلیمی نائینی تصریح کرد: از چند سال قبل، با وجود برخی بی تدبیری های صورت گرفته نسبت به دفاتر اسناد رسمی و عناد برخی اشخاص موثر در حوزه تصمیم گیری با نهاد سردفتری، وظیفه خود دانستیم تا با ایجاد ساختاری جدید در حوزه فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران، ایجاد و تقویت زیرساخت های مورد نیاز، بعد از ۸۰ سال، تغییرات کارکردی و حتی ساختاری دفاتر اسناد رسمی را آغاز کنیم که خوشبختانه به بخش های مهمی از این هدف دست یافته ایم و در ادامه این مسیر لحظه ای تردید و کوتاهی نخواهیم داشت. به زودی جزییات آن به استحضار همکاران گرامی و مردم عزیز خواهد رسید.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم احمد تویسرکانی رییس فقید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته از اوایل سال آینده و بعد از حدود ۱۰ سال نسخه جدید سامانه ثبت الکترونیک با معماری جدید در دفاتر اسناد رسمی ارایه سرویس خواهد کرد که بسیاری از مشکلات و نیازمندی های امروزی را مرتفع می کند.

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران به طراحی دفاتر اسناد رسمی مجازی جهت ارایه خدمات غیرحضوری به مردم اشاره کرد و افزود: به زودی امکان این مهم فراهم می شود که همه مراجعات مردم، دستگاه های دولتی و بخش های خصوصی از طریق سامانه کاتب به دفاتر اسناد رسمی و تا مرحله احراز هویت و امضای سند_در کنار امکان مراجعه حضوری_ کاملا غیر حضوری باشد و از اوایل سال آینده و در ۸ نوع سند نیز امکان احراز هویت و امضای غیر حضوری در این اسناد فراهم می شود و بدین ترتیب تنظیم اسناد غیرحضوری در دفاتر اسناد رسمی آغاز می شود.

سلیمی نائینی با تاکید بر اینکه با راه اندازی کاتب روند فعالیت در دفاتر اسناد رسمی افزایش می یابد، تاکید کرد: در ساختار جدید و بر خلاف برخی ادعاهای بی اساس، جایگاه، وظایف و مسوولیت های سردفتر اسناد رسمی در حوزه تنظیم اسناد بیشتر، مهمتر و متنوع تر از قبل خواهد بود.

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد: بدون تردید، مانندِ همیشه تاریخ، همکاران عزیز، صبور و مظلوم در دفاتر اسناد رسمی با وجود همه بی مهری ها، از این این گذر تاریخی با سربلندی عبور خواهند کرد و از امروز، به مرور زمان و ظرف کمتر از دو سال، وارد عصر جدیدی در حوزه دفاتر اسناد رسمی خواهیم شد که فصل دیگری از تاریخ پرافتخار دفاتر اسناد رسمی را در تاریخ بایگانی خواهد کرد.

سلیمی نائینی با اشاره تولد سامانه کاتب در ۱۸ بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تاکید کرد؛ این روز نقطه عطفی در تاریخ ارایه خدمات ثبتی کشور است. در تلاش هستیم تا مرحله رشد و بلوغ این مولود مبارک را تسریع کنیم.

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران از زحمات، تلاش ها و حمایت های «حسن بابایی» رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، «سید ستار هاشمی» معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی، «صفدر کشاورز» معاون امور املاک و کاداستر و «سید صادق سعادتیان» معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشکر و قدردانی کرد.

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها