|
کدخبر: 310892

پیام ویژه آمریکا برای ایران/ حمله جدید در راه است؟

وزیر خارجه آمریکا گفت: واشنگتن به دنبال رویارویی با ایران نیست اما اگر تهران و نیروهای تحت حمایتش، آمریکا را هدف قرار دهند، از منافع خود دفاع می کنیم.

سیاست پیام ویژه آمریکا برای ایران/ حمله جدید در راه است؟

 «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا امروز (سه شنبه) در سخنانی در نشست وزرای خارجه شورای امنیت سازمان ملل گفت که «واشنگتن خواهان رویارویی با ایران نیست، اما اگر ایران و عواملش آمریکا را هدف قرار دهند، از منافع خود دفاع خواهیم کرد».

وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام اینکه «دستیابی به صلح پایدار در منطقه و دستیابی به راهکار دو دولتی، راه حل نهایی مناقشه جاری است» تصریح کرد، «من امروز اینجا هستم زیرا ایالات متحده معتقد است که سازمان ملل نقش اساسی در حل بحران غزه ایفا می‌کند».

بلینکن خاطرنشان کرد، «من از اعضای سازمان ملل می‌خواهم که از نفوذ خود برای آزادی فوری و بدون قید و شرط گروگان‌ها استفاده کنند».

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه «گروگان‌ها در غزه باید فورا و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شوند» ادامه داد: «ما با مصر، اسرائیل و سازمان ملل کار می‌کنیم تا مکانیسم‌هایی ایجاد کنیم که دسترسی مستمر به کمک‌های بشردوستانه را برای غیرنظامیان غزه فراهم کند».

وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد که هرگونه درگیری در مقیاس وسیع عواقب جدی بر منطقه و جهان خواهد داشت، لذا آتش بس بشردوستانه باید مورد بحث قرار گیرد تا کمک ها وارد غزه شود.

گفتنی است روابط ایران و آمریکا در بیش از سه دهه گذشته چالش های بسیاری را پشت سر گذاشته است. در واقع دو کشوری که روزی متحد استراتژیک لقب گرفته بودند امروز به دشمنان یکدیگر  بدل شده‌اند. آنچه روابط دو کشور را با پیچیدگی های بیشتری مواجه ساخته  روی کار آمدن دولتی در آمریکاست که سیاست خارجی آن در جهت خصومت هرچه بیشتر با ایران جهت گیری شده است. به همین دلیل آینده روابط ایران و آمریکا و نحوه رویارویی تهران و واشنگتن ظرف سال های آینده نیز با ابهام بیشتری روبرو خواهد بود. بر این اساس، پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که آینده روابط ایران و آمریکا تا سال 2030 به چه سمت و سویی سوق پیدا می‌کند؟ با در نظر گرفتن دیدگاه الکساندر ونت و با توجه به فرهنگ سه گانه آنارشی چند فرضیه به روش توصیفی- تحلیلی در قالب سناریو قابل طرح است. یک فرضیه این است که با توجه به برخی الزامات استراتژیک و منطقه‌ای، محتمل ترین سناریو دوستی دو کشور تا سال 2030 است. فرضیه دیگر رقابت تهران با واشنگتن را در قالب بازی های بزرگ قدرت در عرصه بین المللی، رقابت آمیز پیش بینی می‌کند. فرضیه سوم نیز با مبنا قرار دادن تعارض ایدئولوژیک ایران و امریکا ، تداوم دشمنی دو کشور را محتمل ترین سناریو  می‌داند. یافته‌های تحقیق که به روش توصیفی –  تحلیلی بدست آمده حکایت از آن دارد که آینده روابط ایران و آمریکا تا سال 2030 آمیزه‌ای از رقابت و دشمنی خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها