|
کدخبر: 308198

امیر صالحی: تمام رادارهای هشدار اولیه تولید داخل هستند/ امنیت آسمان ایران در خاورمیانه مثال زدنی است

امیر صالحی فرمانده مرکز آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی گفت: امنیتی که در فضای آسمان ایران هست در خاورمیانه شاید مثال زدنی باشد و این امنیت پایدار بخاطر هوشیاری نیروی پدافند و همکاران ما است که در کلیه مراکز کنترل انجام می‌شود.

سیاست امیر صالحی: تمام رادارهای هشدار اولیه تولید داخل هستند/ امنیت آسمان ایران در خاورمیانه مثال زدنی است

خدمات امنیتی پدافند هوایی در سال‌های دفاع مقدس فقط مختص مناطق عملیاتی و صحنه¬های نبرد زمینی نبود. در جنگ نفتکش‌ها پدافند هوایی در ساقط کردن ۵۵ فروند هواپیمای عراقی نقش مستقیم داشت. در زمان جنگ نفتکشها تعداد ۳۱۴۵ نفتکش تحت حفاظت پدافند هوایی به سلامت عبور کردند.

پس از دفاع مقدس نیز نقش پدافند هوایی در امنیت کشورمان غیرقابل کتمان است و نقش پررنگی در توان دفاعی کشور ایفا می‌کنند و برابر منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز خط مقدم دفاع از کشور است؛ با توجه به اهمیت پدافند هوایی در ایجاد قدرت بازدارندگی در این ‌سال‌ها و عملکرد بی بدیل در دفاع مقدس با امیر سرتیپ دوم محمد صالحی فرمانده مرکز آموزش‌های تخصصی صاحب الزمان(عج) پدافند هوایی ارتش به گفت‌وگو نشستیم؛ قسمت اول این مصاحبه به شرح زیر است:

 نقش پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی در تامین امنیت مردم ایران چیست؟

امیر صالحی: نیروی پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران بصورت ۲۴ ساعته کلیه تحرکات در فضای آسمان کشور و اطراف آن را توسط رادارهای هشدار اولیه رصد می‌کند و کلیه تحرکات هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین به مرکز کنترل و فرماندهی مخابره می‌شود و از طریق این مراکز تصمیم‌گیری انجام می شود.

این ماموریت چه در زمان جنگ و چه صلح به صورت تمام وقت و کامل و بدون استراحت توسط همکاران ما در نیروی پدافند انجام می‌شود و این عزیزان غیرتمندانه پای دستگاه‌ها هستند. هم در واحدهای راداری و شنیداری و هم در واحدهای اطلاعاتی و سیگنالی و تمام اطلاعات دشمن ثبت و ضبط شده و تجزیه تحلیل می‌شوند و اگر خدای ناکرده بخواهد تجاوزی به حریم کشور صورت گیرد چه در بحث هواپیماهای بدون سرنشین و چه با سرنشین، همگی در مرکز کنترل تصمیم‌گیری می‌شوند و به موقع مقابله صورت می‌گیرد. این امنیتی که در فضای آسمان ایران هست در خاورمیانه شاید مثال زدنی باشد و این امنیت پایدار بخاطر هوشیاری نیروی پدافند و همکاران ما است که در کلیه مراکز کنترل انجام می‌شود.

همکاری پدافند با مراکز حساس و حیاتی کشور برای حفاظت به چه شکل است؟

یکی از ماموریت‌هایی که در گروه پدافند تعریف شده حفاظت از مراکز مهم و حساس و حیاتی کشور است. مانند مراکز هسته‌ای و نفتی است. مجموعه پدافندی که در اطراف این مراکز وجود دارد با ترکیب سامانه‌های راداری و موشکی به صورت ۲۴ ساعته کلیه حرکات دشمن را رصد می‌کنند و اگر هواپیما یا پهپادی بخواهد به مراکز حساس ما نزدیک شود به موقع رصد کرده و اخطار می‌دهند.

در سال‌های اخیر چندین مورد داشتیم که هواپیما به مرزهای ما نزدیک شده و از سوی پدافند به آن اخطار داده شده و محدوده مورد نظر را ترک کردند و از فضای ایران دور شدند. در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین نیز با استفاده از سامانه‌های جنگ الکترونیکی که نیروی پدافند در اختیار دارد می‌توانیم مقابله موثری داشته باشیم‌، برای مثال یکی از مهمترین وظایف نیروی پدافند بحث حفاظت از مجموعه شهید مطهری در تهران است که مجموعه‌ای که مقام معظم رهبری در آن مستقر هستند و دیگر مجموعه‌ها در تهران که وظیفه پدافند حفاظت از این مراکز و این مجموعه است.

ما در چند سال گذشته بارها از سوی رژیم صهیونیستی تهدید به حمله هوایی به مراکز حساس خصوصا مراکز هسته ای شده‌ایم . نمونه‌ای هست که شناسایی کرده باشید و اقدامی صورت گرفته باشد؟

امیر صالحی: معمولا نیز تهدیدات از سمت رژیم صهیونیستی و امریکا علیه مراکز هسته‌ای ما بوده و با هوشیاری و رصد ۲۴ ساعته همکاران ما با استفاده از سامانه‌های راداری و موشکی بومی که توسط نخبگان و صنایع داخلی کشور طراحی شده، حراست از مجموعه‌های مهم و حساس انجام می‌شود و کلیه تحرکات دشمن به موقع رصد می‌شود و دشمن در مواردی سعی داشت مراکز هسته‌ای و صنایع داخلی ما را مورد حمله قرار دهد و چندین بار سعی کرده به مراکز صنایع دفاع ما حمله کند‌.

اخیرا موردی بوده است که شناسایی شده باشد ؟ 

در سال‌های گذشته چندین مورد از این قبیل بود که ناکام مانده و به موقع توسط نیروی پدافند مقابله صورت گرفت. یکی از مهمترین دستاوردهای این مجموعه و وزارت دفاع ما صنایع داخلی و سامانه‌های بومی و تولید داخل می‌باشد که برای دشمن بسیاری از اطلاعات آن قابل کشف و دسترسی نیست. با توجه به سامانه جنگ الکترونیکی که داریم می‌توانیم پهپادهای دشمن در حوزه‌های راداری و رادیویی مختل کنیم و نگذاریم به ماموریت خود بپردازند.

در مورد دستاوردهای پدافند هوایی کشور بفرمایید؟

بحمدالله با حمایت صنایع داخلی و استفاده از نخبگان و دانشمندان دانشگاه‌های داخلی خیلی از تجهیزات به صورت بومی تولید شده و در اختیار نیروی پدافند کشور قرار گرفته است؛ در حوزه رادارهای هشدارهای اولیه خودکفا هستیم و تمام رادارهای هشدار اولیه تولید داخل هستند و از نظر قطعات و گلوگاه‌های قطعاتی مشکل نداریم و در داخل کشور تولید می‌شود. 

همچنین در مورد رادارهای ارتفاع بلند و ارتفاع بالا دستاوردهای خوبی داشتیم با حمایت صنایع داخلی و نخبگان داخل کشور توانستیم سامانه ارتفاع بالا را سال گذشته با بردی بیش از 300 کیلومتر را تست کنیم و این برای دشمنان ما و کشورهای بیگانه جای تعجب داشت که به خودکفایی رسیدیم.

انشاالله درحوزه ارتفاع پست نیز دستاوردهای خوبی خواهیم داشت و در ارتفاع متوسط و تاکتیکی کردن حرکات خوبی انجام شد و از اتکا به سامانه‌های قدیمی و ثابت که قابلیت تحرک نداشتند خارج شدیم و سامانه مرصاد 16 و 17 که وارد مجموعه پدافند شده‌اند متحرک و کاملا بومی هستند که در کمترین زمان ماموریت خود را انجام داده و جابجا می‌شوند و این باعث خواهد شد که دشمن نتواند موقعیت سامانه‌های ما را کشف کند و ماموریت ما به خوبی انجام شود.

با توجه به ساخت سامانه های جدید این امیدواری را داشته باشیم که دیگر سامانه پدافندی هاوک غربی ستون فقرات پدافند موشکی ایران نباشد و با سامانه‌های ایرانی جایگزین شود؟

امیر صالحی: این حرکت انجام شده است، با توجه به نفرات قدیمی که در مجموعه پدافند داشتیم، جوانانی که در حوزه نگهداری و تامین این سامانه متبحر بودند و با همکاری صنایع داخلی سامانه مرصاد طراحی شد و روز به روز رشد خود را داشت و اشکالات سامانه اولیه رفع شد و الان بدون وابستگی به سامانه قدیمی که نیاز داشتیم از خارج وارد شود سامانه جدید کاملا متحرک و بومی است و بر اساس نیاز خود پدافند طراحی شده است و در رزمایش‌های سال‌های اخیر به صورت موفق تست شده و به هدف خود دست یافته و در رزمایش سال گذشته  در ارتش به عنوان نیروی اول در استفاده از تجهیزات بومی و در ارزیابی رزمایش مقام اول را کسب کرد به خاطر استفاده از سامانه‌های داخل که طراحی آنها توسط نخبگان داخل انجام گرفته است بوده.

وضعیت کشور ما در حوزه جنگ الکترونیک به چه صورت است؟

امیر صالحی: در حوزه جنگ الکترونیک بیشتر سامانه‌ها که اخیرا تولید می‌شود در پیوست فنی بحث خود حفاظتی و مقابله خود سامانه در اقدامات جنگ الکترونیک در آنها دیده می‌شد و تجهیزات بومی در جنگ الکترونیک بر اساس نیاز نیرو طراحی شده هم در حوزه اخلال‌گرهای راداری و ناوبری و مقابله با ریزپرنده‌ها که بیشتر مجموعه‌های مهم که در ریزپرنده‌ها مقابله کنیم از تجهیزات بومی استفاده می‌شود و تولید داخل هستند و توانمندی ایجاد شده و باید تجهیزات طوری باشد که زیاد برای دشمن قابل کشف نباشد.

بحمدالله توسط نیروهای متخصص داخلی و علمی که در کشور وجود دارد اینها تولید شده و در مراکز حساس ما از سامانه‌هایی مانند طوفان و سامانه‌های اخلال‌گر راداری و ناوبری و جی پی اس به صورت شبکه و تک‌باندی استفاده می‌شود و در جنگ الکترونیک بهره‌گیری کامل از آنها را داریم.

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها