|
کدخبر: 307304 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

جنگ تحمیلی از ابتدا تا پایان

دفاع مقدس، آغاز جنگی ۸ ساله بود که شروع کننده آن کشور عراق بود. صدام با شلیک اولین توپ به سوی ایران، اعلام جنگ کرد.

جامعه جنگ تحمیلی از ابتدا تا پایان

در تمام خیابان‌ها و کوچه‌های کشور، عکس و اسامی افرادی است که در دوران جنگ تحمیلی، جان خود را از دست داده‌اند و برای آنکه این آب و خاک باقی بماند و دست دشمن نیفتد، مبارزات بسیاری کردند و در نهایت به شهادت رسیدند. اسامی کوچه ها، خیابان‌ها و بزرگراه ها، به نام این افراد نام‌گذاری شده است تا بلکه هم قدردانی از این افراد صورت گرفته باشد و هم اسامی آنها برای همیشه زنده بماند.

کوچه-شهید

در ایام این جنگ که شروع‌کننده آن کشور عراق بود، رزمنده هایی از سن ۱۴ سال گرفته تا ۸۰ سال، با خانواده خود وداع کردند و راهی جبهه‌های جنگ شدند. این از جان گذشتگی و چشم بستن از دنیا، قابل تحسین است. چراکه جان عزیز است و هرکسی حاضر نیست آن را فدا کند.

جنگ-تحمیلی۲

کنفرانس سران اوپک، در سال ۱۳۵۳ در شهر الجزیره تشکیل شد و با تلاش هایی که رئیس‌جمهوری الجزایر داشت، مذاکره هایی میان شاه ایران و صدام انجام شد که در نتیجه آن اعلامیه (۶ مارس ۱۹۷۵) بود که به قرداد ۱۹۷۵ الجزایر معروف شد. اما صدام با پاره کردن قرداد ۱۹۷۵ الجزایر در مقابل دوربین‌های تلویزیونی، جنگ و تجاوزعلیه ایران را در ساعت ۲۰/۱۴ روز ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ با حملات هوایی آغاز کرد و ظرف چند ساعت، ۱۹ نقطه مهم، از جمله فرودگاه‌های مهم کشور مارا مورد هدف قرار داد و موشک باران کرد. گفته می‌شود که رژیم بعثی عراق در پی چراغ سبز کاخ سفید، عملیات تهاجم سراسری ارتش خود به خاک ایران را با رمز (یوم الرعد)به معنای (روز تندر) آغاز کرد.

جنگ-تحمیلی

در تمام دوران جنگ تحمیلی که ۷ سال و ۱۱ ماه، یا ۲۹۰۰روز و به عبارتی دیگر ۹۵ ماه طول کشید که گفته می‌شود، زمان این جنگ، ۲ برابر جنگ جهانی اول است. مجموعا در طول ۸ سال دفاع مقدس ۱۶۳ عملیات کوچک و بزرگ وبه طور تقریبی هر ۷ ماه یک عملیات علیه دشمن انجام شده که در این میان ۱۹ عملیات بزرگ، ۱۹ عملیات متوسط و۱۲۵ عملیات کوچک انجام شده است. رزمنده‌ها با دل و جان از خاک کشور دفاع می‌کردند و در مقابل دیدگان سایر رزمنده ها، جان خود را از دست می‌دانند. تعداد کل شهدای جنگ ایران و عراق، طی آخرین آمار ۱۸۸ هزار و ۱۵ نفر اعلام شده است. در جنگ تحمیلی ۱۷۲۰۵۶ نفر در درگیری با دشمن و ۱۵۹۵۹ نفر در بمباران شهر‌ها به شهادت رسیده‌اند.

فیلم لحظه آغاز جنگ تحمیلی

کمک کشورهای بزرگ به عراق

اما در این میان کشورهای بزرگی به عراق کمک کردند و درواقع ایران در دوران این جنگ، با تعداد بسیاری از کشور‌ها جنگید. شوروی یا روسیه کنونی، یکی از بزرگترین تامین‌کننده نیاز‌های تسلیحاتی عراق بود. این کشور، با دادن تسلیحات زیاد به عراق، کمک بزرگی به این کشور کرد و نگذاشت تا مهمات عراق به پایان برسد. همچنین امریکا بزرگترین متحد عراق بر علیه ایران بود. امریکا با حمایت هایی که از عراق کرد سبب شد تا در مواقعی، این کشور از ایران پیش بی‌افتد و حملات سنگینی به کشور کند. آلمان بزرگترین کارخانه ساخت سلاح شیمیایی را در عراق ساخت. سلاح‌های شیمیایی که هم اکنون آثارش بر روی نوه و فرزندان رزمنده‌ها مانده است، بزرگ‌ترین خیانتی بود که کشور آلمان در حق ایران کرد. استفاده از سلاح‌های شیمیایی اقدامی ناجوانمردانه بود که عراق از این سلاح استفاده کرد. فرانسه علاوه بر صدها هواپیما موشک و… یک بمب اتمی به عراق برای حمله به ایران هدیه نمود.

جنگ-تحمیلی۴

ایتالیا چند میلیون مین ضد نفر به عراق فرستاد. کویت وام بلا عوض ۱۵ میلیون دلاری به عراق در جنگ علیه ایران اعطا کرد و جزیره بوبیان که جزو خاک این کشور می‌باشد را از آغاز تا پایان جنگ به عنوان پایگاه موشکی و باند پرواز هواپیماهای عراقی برای زدن کشتی‌ها و حتی موشک باران شهر‌های ایران در اختیار عراق گذاشته بود. کشورهای دیگری هم در این جنگ به عراق کمک کردند اما با تمام این تلاش‌ها نتوانستند خاک ایران را اشغال کنند.

تصرف خرمشهر

صدام حسین آرزو داشت تا خرمشهر را جزئی از خاک عراق کند و برای این اقدام، نقشه هایی کشیده بود که سرانجام در۳۱ شهریور ۱۳۵۹ ارتش صدام با ۲ لشکر به شهر خرمشهر هجوم آورد و پس از ۳۵ روز مقاومت بی‌نظیر و فراموش نشدنی رزمنده‌های ایران، در تاریخ ۴/۸/۱۳۵۹ خرمشهر را به تصرف ارتش خود در آورد. گفته می‌شود این ۳۵ روز، از سخت‌ترین روزهای جنگ بود و رزمنده‌های بسیاری در مدت کشته شدند. ارتش عراق پس از اشغال خرمشهر ۷۰۰هزار تن کالا به همراه ۵۰۰اتومبیل خارجی که در بندر عظیم خرمشهر تخلیه شده بود را به غارت بردند. پس از آنکه اموال را به طور کامل غارت کردند، سرتیپ احمد زیدان، فرمانده نیروهای عراقی مستقر در خرمشهر، دستور داد تا شهر را به طول کامل ویران کنند. سرانجام با دستور احمد زیدان، منازل خرمشهر، با ۳۰۰ تن مواد انفجاری تخریب شد.

جنگ-تحمیلی۶

پس گرفتن خرمشهر

اما ارتش ایران و رزمنده‌های دلاور کشورمان در پی تدارک حمله‌ای بودند تا بتوانند خرمشهر را پس بگیرند. فرماندهان ارتش ایران نقشه‌های بسیاری کشیدند و رزمنده‌ها آماده بودند با حمله‌ای جانانه، شهر را مجدد پس بگیرند. سرانجام در روز سوم خرداد ۱۳۶۱در ساعت ۵۰/۱۳ خرمشهر پس از ۵۷۵ روز اشغال در مرحله چهارم عملیات بیت المقدس به‌دست توانمند رزمندگان آزاد شد.

ژیم عراق در طول ۸ سال دفاع مقدس، ۲۴۲ بار از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران استفاده کرده است. طبق اعلام سازمان حمایت از مجروحین سلاح شیمیایی مستقر در انگلیس، عراق نخستین رژیمی است که غیر نظامیان خود را با سلاح شیمیایی بمباران کرده است. و سرانجام جنگی که در تاریخ ۳۱/۶/۱۳۵۹ از طرف صدام با حمایت بیش از ۵۰ کشور، با نام قادسیه و با هدف اصلی براندازی نظام جمهوری اسلامی، بر ایران تحمیل شده بود در تاریخ ۷/۵/۱۳۶۷ با سرکوب حمله مشترک منافقین و ارتش بعثی عراق متوقف شد.پس از ۸ سال دفاع دلیرانه رزمندگان، نه تنها دشمن نتوانست یک وجب از خاک کشورمان را اشغال کند، بلکه در اوج درماندگی و عجز، شکست را پذیرفت و همگان به عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران اعتراف نمودند.

جنگ-تحمیلی۷

۱۷۱ ﻫﺰﺍﺭ و ۲۳۵ ﺷﻬﯿﺪ میهن ﺩﺭﺧﻂ ﻣﻘﺪﻡ و در نبرد مستقیم با دشمن به شهادت رسیدند و ۱۶ هزار و ۸۷۰ تن نیز بر اثر حملات هوایی، جان خود را از دست دادندﻭ ﺑﻘﯿﻪ ﺩﺭ ﻣﮑﺎن‌هاﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﺟﺒﻬﻪ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﯿﺪند. ۳۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺯ شهدای جنگ را افراد ۲۱ ﺗﺎ ۲۶ ﺳﺎﻝ، هشت ﺩﺭﺻﺪ ۲۶ ﺗﺎ ۳۰ ﺳﺎﻝ و ۱۸ ﺩﺭﺻﺪ ﺑﺎﻻﯼ ۳۰ ﺳﺎﻝ ﺑﻮﺩه‌اند.

10599918_525

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها