|
کدخبر: 306865 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون برنامه و بودجه کشور؛

اقتصاد ایران گرفتار تصمیمات لحظه ای است

زنگنه گفت: اینکه دولت به صورت ناگهانی اقلامی را ۳۰، ۴۰ درصد گران کند و بگوید تاثیری در تورم ندارد بسیار حرف عجیبی است، مگر چنین چیزی می‌شود؟

سیاست اقتصاد ایران گرفتار تصمیمات لحظه ای است

اخیراً بانک مرکزی طی ابلاغیه‌ای به وزارت نفت با اشاره به نرخ تسعیر ارز مبنای محاسبه خوراک پتروشیمی‌ها اعلام کرد که قیمت پایه این محصول در بورس کالا از ۲۸۵۰۰ تومان به نرخ مرکز مبادله یعنی ۳۷۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

در واکنش به ابلاغیه مذکور وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام حمایت از این اقدام بانک مرکزی با بیان اینکه «تصمیم جدید ارزی دولت نیز به طور توامان مهار تورم و رشد تولید را مد نظر دارد و به همین دلیل اصلاح مصوبه پیشین نرخ خوراک درهفته های اخیر انجام شد. افزایش نرخ خوراک موجب افزایش درآمدهای تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ می شود و طبق محاسبات، هر یک هزار تومان افزایش نرخ خوراک گاز، حدودا ۴۰ همت درآمد سالیانه دولت را بهبود می‌بخشد.» تورم ناشی از تغییر قیمت پایه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را توجیه کرد و در ادامه با اعتراف به اشتباه دولت در ابلاغیه قبلی ادامه داد «اما مصوبه قبلی هم در نحوه ابلاغ و هم در تعیین روش قیمت گذاری، دارای اشکالاتی بود.»

در اقتصاد دچار نابه‌سامانی در تصمیم‌گیری هستیم

حمایت تمام قد وزارت اقتصاد از تصمیم جدید بانک مرکزی واکنش محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به دنبال داشت، چنانچه او در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز در واکنش به افزایش ارز مبنای خوراک پتروشیمی‌ها از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان گفت:  ما در اقتصاد دچار نابه‌سامانی در تصمیم‌گیری هستیم به این ترتیب که تصمیمات گرفته شده در حوزه اقتصادی بخشی است.

او در توضیح تصمیمات بخشی افزود: منظور از تصمیمات بخشی این است که برای نمونه در حال حاضر وضعیت بورس قرمز است اما دولت می‌خواهد این وضعیت به زنگ سبز تغییر کند، بنابراین تصمیم جدید می‌گیرد اما به اینکه تصمیم گرفته شده برای سبز شدن بورس چه آثاری دارد، را دقت نمی‌کند.

زنگنه همچنین تصریح کرد: نکته دیگر درباره تصمیمات بخشی این است که هیچ‌کس مسئولیت تصمیم خود را برعهده نمی‌گیرد، به این معنی که وزیر اقتصاد می‌گوید ما سه ماه پیش تصمیمی گرفتیم که در نتیجه آن دو میلیارد دلار به بیت‌المال آسیب وارد شده است. در حال حاضر سوال این است که چه کسی چنین تصمیمی را گرفته؟ چه کسی باید پاسخ بدهد و مواخذه شود؟ چه کسی استعفا داد؟ هیچ‌کس.

تصمیمات دولت مقطعی هستند

این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد به تصمیم دولت برای حذف ارز خوراک پتروشیمی‌ها اظهار کرد: بعد از آن تصمیم دولت که دو میلیارد دلار به کشور ضرر رسید، در حال حاضر تصمیم جدیدی در راستای حذف ارز خوراک پتروشیمی‌ها گرفتند. نکته دیگر این است که تصمیم‌های دولتی مقطعی و بخشی هستند و در نتیجه به کشور آسیب وارد می‌کنند. در حقیقت اینکه دولت به صورت ناگهانی اقلامی را ۳۰، ۴۰ درصد گران کند و بگوید تاثیری در تورم ندارد بسیار حرف عجیبی است، مگر چنین چیزی می‌شود؟

زنگنه همچنین ادامه داد: اینکه تصمیم‌های دولت درست یا غلط محسوب می‌شود، یک بحث است و از طرفی اینکه هر روز تصمیمات جدیدی در حوزه اقتصاد گرفته می‌شود، بحث دیگری است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی اقتصاد کشور نتیجه اقدامات تیم اقتصادی دولت است، به تاثیر تورم خدمات صنایع بر کارآمدی آنها اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی مواد اولیه گران می‌شوند طبیعی است که خود به خود تورم در زنجیره شکل می‌گیرد اما اینکه تورم تا چه اندازه است و از طرفی هزینه و فایده آن تا چه  میزان است، بحث دیگری محسوب می‌شود، اما در مجموع اینکه گفته شود در نتیجه حذف دلار از خوراک پتروشیمی‌ها و در نتیجه افزایش هزینه‌ها هیچ تورمی صورت نمی‌گیرد حرف عجیبی است.

زنگنه در پایان یادآور شد: در حقیقت طبیعی است که وقتی مواد اولیه گران می‌شوند، افزایش قیمت بر روی محصول نهایی تاثیر بگذارد.

  • ناشناس ارسالی در

    ملت ایران ،ایران دوست دارند
    انقلاب دوست دارند
    ارمان ها و شهدا را دوست دارند
    اما منتقد شدید وضع فعلی هستند
    دوازده ساله ملت روی خوش ندیدند،،مخصوصا از سال ۹۷
    ارامش ترین زمان زندگی ما فقط دوره چهارسال اخر خاتمی بوده و چهارسال اول احمدی نزاد و چهارسال اول روحانی
    ریس هم زوده قضاوت کنیم
    چه کردید با ما
    چه کردید با ما

    فقط شفاف سازی کنید چرا برای هیچی منابع ندارید
    برای همه چی که شما منابع ندارید
    یا کمبود منابع دارید
    پس کشورهای دیگه چی میکنند
    همشون فقط از راه گردشگری منابع دارند
    شما از صد درامد منابع ندارید

    برای واردات خودرو منابع ندارید
    برای پاداش پایان خدمت منابع ندارید
    برای ....منابع ندارید

    خوب معلومه بخور بخور کردید منبع درامدها را
    کورس گذاشتید
    اصلاح طلبان و اصولگرایان تو خصوصی سازی معیوب ،باندی همه چیز کشیدند بالا

    انقلابی ها و پایداری ها هم تو خصوصی سازی معیوب ،نهادها و اقتصاد نظامی ها کشیدند بالا
    مردم هم کشک ،با حقوق ده تومن،بیست تومن ، زندگی کنند
    ایران هم خوب اخرش کردید پر افغان
    همه جای دنیا مهاجرت کاری حساب کتاب دارد ،الا ایران
    همه جای دنیا فوقش هر سال اهسته و پیوسته سالی صد هزار مهاجر فوقش میگیرن
    شما سالی یک میلیون ،که وضعیت روز به روز سخت تر کردید بر مردم
    تو ابهای زیر زمینی همه ابها رفت ،سفره های زطر زمینی خالی شده و بهم نزدیک شده و غیر قابل جبران
    تو مسکن هنوز گیر کردید نمیدانید چیکار باید بکنید تو بحث بخش فرسوده و هنوز نمیدانید باید همه مدل خانه بسازید چون نیازهای هر قشری در هر نقطه شهر و روستا و حاشیه فرق دارد
    ازاپارتمان های ۳۵متری برای زوجین و تو ویلا سازی و حتی سوییت سازی پانزده متری برای بیخانمان ها
    تو اوقات فراغت جوانان و ازدواج جوانان ماندید

    فقط شفاف سازی کنید چرا فقط منابع ندارید برای همه چی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها