|
کدخبر: 306441 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس؛

بریکس مشکلات ایران را حل نمی‌کند / پیوستن ایران به نهادهای منطقه‌ای فشار غرب را کاهش می‌دهد

رحیمی جهان‌آبادی گفت: واقعیت امر این است که باید به صورت موانع به صورت وسیع‌تر و جهانی مشاهده و بررسی کنیم، برای مثال بحث محدودیت‌های بانکی در قالب تحریم‌ها و مشکلاتی که ناشی از نپیوستن به FATF برای ایران به وجود آمده، پیوستن به بریکس قسمت بزرگی از مشکلات را حل نمی‌کند اما در مجموع ظرفیت بریکس ظرفیت عظیمی است.

سیاست بریکس مشکلات ایران را حل نمی‌کند / پیوستن ایران به نهادهای منطقه‌ای فشار غرب را کاهش می‌دهد

اوایل شهریور ماه خبری مبنی بر عضویت ایران در بریکس در رسانه‌ها منتشر شد. در جزئیات خبر مذکور به این نکته اشاره شد که ایران از دی ماه سال جاری رسماً عضو مجمعی می‌شود که در آن اقتصاد بزرگ کشورهایی مانند روسیه، هند، چین و کشورهای دیگر نظیر برزیل و آفریقای جنوبی اعضای اصلی آن هستند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره تأثیر عضویت ایران در بریکس، بر روی صادرات و واردات گفت: مجمع بریکس، مجموعه کشورهای در حال توسعه هستند که ظرفیت‌های خاص خود را دارند و بر پایه این ظرفیت‌ها از قاره‌های مختلف تلاش می‌کنند که صادرات و واردات خود را افزایش بدهند.

ایران درگیر مشکلات FATF است

او افزود: ایران نمی‌تواند در سیستم بانکی، صادرات و واردات تنها با کشورهای محدود به بریکس فعالیت کند، واقعیت امر این است که باید به صورت وسیع‌تر و جهانی مشاهده و بررسی کنیم، برای مثال بحث محدودیت‌های بانکی در قالب تحریم‌ها و مشکلاتی که ناشی از نپیوستن به FATF برای ایران به وجود آمده، پیوستن به بریکس قسمت بزرگی از مشکلات را حل نمی‌کند اما در مجموع ظرفیت بریکس ظرفیت عظیمی است.

یک چهارم اقتصاد دنیا در بریکس حضور دارند

رحیمی جهان‌آبادی در توضیح ظرفیت بریکس تصریح کرد: یک چهارم اقتصاد دنیا در بریکس حضور دارند و از این‌رو اقدام دولت برای پیوستن به بریکس ارزشمند محسوب می‌شود چرا که منافع ملی ما ایجاب می‌کند به چنین مجمعی بپیوندیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تبادلات ایران نباید به بریکس محدود شود، اظهار کرد: نکته حائز اهمیت این است که ایران باید در کنار پیوستن به بریکس تلاش کند موانع اساسی مخصوصاً در حوزه بانکی که در نتیجه تحریم‌ها به ایران تحمیل شده را به نحوی رفع کنیم.

رحیمی جهان‌آبادی درباره تاثیر بریکس در روابط تجاری ایران و روسیه متذکر شد: ظرفیت بریکس بسیار فراتر از روسیه است چراکه علاوه بر روسیه کشورهایی نظیر برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی مجموعه اقتصادهای قوی جهان هستند و تلاش سایر کشورها برای پیوستن به بریکس در راستا است که سلطه غرب و اقتصاد یک جانبه غرب را به سمت توازن هدایت کنند. کما اینکه بسیاری از کارشناسان حوزه روابط بین‌الملل بر این باور هستند که بریکس می‌تواند در ساختار تک قطبی جهان توازن به وجود آورد و تاثیرگذاری نهادهای منطقه‌ای افزایش پیدا کند.

بریکس

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین ابراز کرد: به نظر بنده بریکس مجموعه ارزشمند و قدرتمندی است که می‌تواند آینده اقتصاد جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد و از طرفی پیوستن ایران هم به این مجموعه اقدام درستی بود.

بریکس برای تقابل با غرب تشکیل نشده است

رحیمی جهان آبادی در واکنش به اینکه بسیاری بر این باور هستند که اظهارات نماینده آفریقا درباره اینکه بریکس با هدف حذف دلار وارد میدان نشده، نشان دهنده عقب‌نشینی این مجمع برای رقابت با غرب است، ادامه داد: حقیقت این است که بریکس برای تقابل تشکیل نشده چراکه بسیاری از این کشورها با اروپا و آمریکا رابطه دارند، منتها واقعیت امر این است بریکس به دنبال تعدیل فشار یک جانبه غرب هستند و نمی‌خواهند اجازه بدهند که غرب در امور اقتصادی، مالی، تجاری، بانکی که ارز پایه دلار و یورو است، هر تصمیمی را بگیرد، از این‌رو مجمع بریکس بسیار ارزشمند است.

لازم است برای برداشتن تحریم‌ها چاره‌ای کنیم

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه در حال حاضر آ.سه.آن، شانگهای و بسیاری از مجامع دیگر با هدف تعدیل قدرت اقتصادی غرب فعالیت خود را آغاز کردند اما این اتفاق صورت نگرفت، خاطرنشان کرد: مجمع‌هایی نظیر بریکس آثار بلندمدت دارند، به عبارت دیگر اقدام ایران برای پیوستن به نهادهای منطقه‌ای آثار بلندمدت خود را در تعدیل فشارهای غرب به دنبال دارد. منتها در حال حاضر با مشکلی مواجه هستیم تحت عنوان تحریم‌های بین‌المللی مواجه هستیم که مانع بسیاری از همکاری‌های ایران در عرصه بین‌الملل می‌شوند، از این‌‌رو لازم است برای برداشتن تحریم‌ها چاره‌ای کنیم.

رحیمی جهان آبادی در پایان یادآور شد: در مجموع پیوستن به نهادهای منطقه‌ای فشار غرب و یک جانبه غرب را تعدیل می‌کند چراکه وقتی غرب مشاهده می‌کند ما تنها هستیم فشار خود را مضاعف می‌کند اما وقتی غرب مشاهده می‌کند که با سازمان‌های منطقه‌ای همکاری می‌کنیم، لاجرم متوجه می‌شود که فشار غرب اثرگذار نیست و مجبور به عقب‌نشینی می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها