|
کدخبر: 306624 فرشته صائمی

گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با رئیس خانه معدن ایران:

کارگران طزره قربانی نداشتن تجهیزات شدند/ اخبار حوادث معدن و هواپیما زود در همه جهان منتشر می‌شود

بهرامن معتقد است که به دلیل نداشتن تجهیزات کافی ایمنی معادن در سطح مطلوب قرار ندارد.

اقتصاد کارگران طزره قربانی نداشتن تجهیزات شدند/ اخبار حوادث معدن و هواپیما زود در همه جهان منتشر می‌شود

اخیراً خبر ریزش معدن طزره و فوت ۶ کارگر این معدن که در قسمت شمالی شهرستان شاهرود قرار دارد، در صدر اخبار حوزه معدن قرار گرفت. این اتفاق که مسبوق به سابقه است منجر به شکل‌گیری این پرسش می‌شود که ایمنی معدن ایران در چه سطحی قرار دارد؟ در پاسخ به این پرسش محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در گفتگو با گسترش‌نیوز معتقد است که به دلیل نداشتن تجهیزات کافی ایمنی معادن در سطح مطلوب قرار ندارد.

هیچ دستگاهی مانع کار رئیس اتاق بازرگانی نیست

متن گفتگوی گسترش‌نیوز با بهرامن به شرح زیر است:

محمدرضا بهرامن، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز پیرامون آخرین وضعیت هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و اینکه آیا شورای عالی نظر نهایی خود را درباره ریاست اتاق بازرگانی اعلام کرده یا خیر؟ گفت:  انتخابات اتاق بازرگانی انجام شده و با توجه به اینکه نماینده شورای عالی در جلسه انتخابات حضور داشتند، انتخابات انجام شد. البته مسائل دیگری مطرح بود که در حال حاضر سیستم و هیئت رئیسه کار خود را انجام می‌دهند و هیچ دستگاهی مانعی مبنی بر اینکه هیئت رئیسه نباید کار خود را انجام دهد، تعریف نشده است.

او افزود: واقعیت امر این است که وظایف اتاق بازرگانی مشخص است و باید به عنوان مشاور در کنار دولت بماند، لذا باید در جریان مسائل و مبانی قرار بگیرد و حضور داشته باشد لذا در حال انجام اقدامات خود است.

نظام مهندسی همیشه بر معدن نظارت می‌کند

بهرامن در پاسخ به اینکه با توجه به اتفاقاتی نظیر ریزش معدن طزره، ایمنی معادن ایران در چه سطحی قرار دارد؟ تصریح کرد: معادن به دو دسته رو باز و زیر زمینی تقسیم می‌شوند، معادن زیر زمینی ایران مخصوصاً معادن زغال سنگ با چالش‌های خاص خود مواجه هستند. در مجموع معادن زیرزمینی استاندارد خاص و ماشین‌آلات خاص خود را دارد. در مجموع نظام مهندسی همیشه بر معدن نظارت می‌کند اما امکان دارد به دلیل اینکه نتوانستیم به معنای واقعی از تجهیزات استاندارد استفاده کنیم، با چنین حوادثی مواجه می‌شویم.

رئیس خانه معدن ایران ضمن تاکید بر نقش آموزش برای بهره‌برداری از معادن اظهار کرد: واقعیت امر این است که آموزش یکی از فاکتورهای برای کار کردن در معادن است، به این معنی که آموزش‌ها باید به روز باشند که شاهد چنین حوادثی در معادن خود نباشیم.

اگر اتفاقی در یکی از معادن آفریقای جنوبی رخ بدهد، متوجه می‌شوم

بهرامن ادامه داد: حساسیت در اتفاقات بخش معدن مانند حساسیتی اتفاقاتی که در هواپیما صورت می‌گیرد. به این معنی که وقتی حادثه هوایی در هر جای دنیا اتفاق می‌افتد و حتی اگر یک نفر فوت کند مشاهده می‌کنیم که انعکاس فراوانی در رسانه‌های جهان خواهد داشت. در رابطه با معدن هم وضعیت به همین ترتیب است یعنی اگر اتفاقی در یکی از معادن آفریقای جنوبی رخ بدهد بنده که اینجا نشستم حتماً از اتفاق مذکور مطلع می‌شوم.

او با توجه به اهمیت مطلع شدن از اخبار حوادث معدن متذکر شد: قرار گرفتن در جریان اتفاقات از آن جهت اهمیت دارد که فرد بتواند از راهکارهای لازم استفاده کرده و برای خود برنامه‌ریزی کند که جلوی تکرار چنین اتفاقی را بگیرد. واقعیت امر این است که حادثه در معدن و هواپیما در ید اختیار نیست، به عبارت دیگر در رانندگی امکان تصادف وجود دارد اما ر دو حوزه مذکور حوادث مستقیماً با جان انسان‌ها سروکار دارد.

بهرامن همچنین ابراز کرد: بخش بزرگ علت اتفاقاتی که در حوزه معدن و هواپیما صورت می‌گیرد به عدم مدیریت به موقع و عدم استفاده از تجهیزات لازم مربوط است.

ایران در حوزه معادن رو باز هیچ مشکلی ندارد

او در پاسخ به اینکه در حال حاضر ایران به سطح استاندارد جهانی در حوزه معادن دست پیدا کرده یا خیر، افزود: ایران در حوزه معادن رو باز هیچ مشکلی ندارد اما در حوزه‌های زیرزمینی نیازمند یکسری تغییرات هستیم. البته معادن زیرزمینی تنها یک درصد معادن را تشکیل می‌دهند.

بهرامن در واکنش به اینکه بریکس تا چه اندازه واردات ماشین‌آلات مخصوص معدن را تسهیل می‌کند؟ اظهار کرد: در حال حاضر هیچ منعی برای واردات ماشین‌آلات وجود ندارد، بلکه واردات خودرو به قوانین و مقررات داخل کشور و مصرف‌کنندگان بستگی دارد. مورد دیگر که درباره واردات ماشین‎آلات مطرح می‌شود مربوط به کمبود ارز است که قاعداتاً نمی‌توانیم تأمین به موقع داشته باشیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ارزیابی تاثیر بریکس بر معادن خاطرنشان کرد: قطعاً بریکس در حوزه معادن موثر است به این معنی که وقتی در شرایط خاص قرار بگیریم همه موارد را می‎توانیم بهم گره بزنیم  یعنی روان‌سازی در جابه‌جایی پول صورت می‌گیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها