|
کدخبر: 306484

ما امروز در نقطه توافق موقت قرار نداریم

نشست هم اندیشی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مدیران ارشد این وزارتخانه با جمعی از اساتید رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه‌ها، روز یکشنبه (دیروز) در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

سیاست ما امروز در نقطه توافق موقت قرار نداریم

«حسین امیرعبداللهیان» در این نشست پس از شنیدن دیدگاه‌ها و نظرات اساتید دانشگاه در خصوص برخی موضوعات سیاست خارجی و تحولات روابط بین‌الملل، بر اهتمام دستگاه دیپلماسی نسبت به ارتباط، مشورت و تبادل نظر با نخبگان و اندیشمندان در حوزه سیاست خارجی تاکید کرد و افزود: «نگاه اساتید حوزه روابط بین‌الملل در جمههوری اسلامی ایران متمرکز بر منافع ملی است و وزارت امور خارجه نیز همواره ارتباط نزدیکی با نخبگان این حوزه داشته و از نظرات کارشناسی آنان استفاده کرده است».

وزیر امور خارجه با تشریح رویکرد کلی دولت سیزدهم در مواجهه با تحریم‌ها مبنی بر تلاش برای بی‌اثرسازی آن‌ها از یک سو و در عین حال باز نگاه داشتن پنجره مذاکرات برای لغو تحریم‌ها از سوی دیگر گفت «ما امروز در نقطه توافق موقت قرار نداریم و آنچه اتفاق افتاده، بازپس‌گیری عزتمندانه دارایی‌های ملت ایران در دو نوبت، از انگستان و کره جنوبی بوده است».

وی خاطرنشان کرد «جمهوری اسلامی ایران آماده است تا با حفظ خطوط قرمز، برای احقاق حقوق حقه ملت ایران و لغو تحریم‌ها بر مبنای سند سپتامبر مذاکره کند اما به آن اکتفا نکرده و همزمان به صورت جدی بی‌اثر کردن تحریم‌ها را در دستور کار خود قرار داده است».

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره این سند گفته بود: «سند سپتامبر، سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ است».

کنعانی در این ارتباط توضیح داد: آخرین پیش‌نویس مذاکرات برجامی در چارچوب برجام در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی و یا همان شهریور ماه ۱۴۰۱ آماده جمع‌بندی و بازگشت تمام طرف‌ها به برجام بود. آمریکا و شرکای اروپایی در یک محاسبه غلط و با نگاه به اغتشاشات ایران و سرمایه‌گذاری بر این اغتشاشات و نیم‌نگاهی به تحولات اوکراین با وقت‌سوزی و از بین بردن فرصت، از نهایی‌کردن مذاکرات سر باز زدند و یک بار دیگر نشان دادند که از اراده لازم برای بازگشت تمام طرف‌ها به توافق برخوردار نیستند».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، دستاوردهای اخیر تهران در افزایش همکاری‌ها با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را نمونه‌ای از این رویکرد عنوان و تاکید کرد: «عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس گام بلندی است که نشان از جایگاه و ظرفیت های بالای جمهوری اسلامی ایران در میان اقتصادهای نوظهور جهانی دارد».

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها