|
کدخبر: 304348 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

نمایشگاه کان‌مین فرصت مناسبی انتقال فناوری به حوزه معدن است

رحیمی گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه معدن بسیار راهگشا هستند. نکته قابل توجه درباره برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی این است که بستگی به حضور شرکت‌ها و کشورهای مشارکت‌کننده دارد چراکه برای ما برای بخشی از معادن خود نیاز به ماشین‌آلات و تجهیزات داریم، بنابراین چنانچه به واسطه برگزاری نمایشگاه‌هایی نظیر نمایشگاه کان مین فناوری منتقل شود و ماشین‌آلات مورد نیاز این حوزه تامین شوند، فرصت مناسبی است.

سیاست نمایشگاه کان‌مین فرصت مناسبی انتقال فناوری به حوزه معدن است

به دنبال حواشی پیرامون واردات خودرو یکی از سید جواد حسینی‌کیا؛ نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش‌نیوز به خالی بودن خزانه دولت از ارز اشاره کرد و به این نکته تاکید کرد که دولت سیزدهم به دلیل نداشتن منابع ارزی برای واردات نیاز به کمک تاجران دارد. این اظهارات سید جواد حسینی‌کیا، واکنش یکی دیگر از نمایندگان مجلس را به همراه داشت، چنانچه بهزاد رحیمی در گفتگو با گسترش‌نیوز ضمن رد ادعای حسینی‌کیا به این نکته اشاره کرد که دولت ارز دارد اما واردات خودرو را در اولویت قرار نداده است.

بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز ضمن اشاره به برنامه‌های وزارت صمت برای واردات خودرو گفت: هیچ خبر تازه‌ای از واردات خودرو نیست و همان تعدادی که قرار بود وارد شوند، متوقف شدند. واقعیت امر این است که قانون واردات خودرو مصوب شده اما کار اجرایی صورت نگرفته است.

حتی خودروهای صفر هم وارد نشدند

او افزود: حتی در زمینه واردات خودروهای صفر که از سال گذشته قرار بود صورت بگیرد و مردم منتظر هستند، اقدام اجرایی صورت نگرفته است. البته دولت هم هر هفته می‌گوید این هفته مقررات و تعرفه را ابلاغ می‌کند اما واقعیت این است که اقدام عملی صورت نگرفته چراکه مهم‌ترین معضل درباره واردات خودرو مربوط به تأمین منابع ارزی است.

از منابع ارزی آزاد شده نمی‌توان برای واردات خودرو استفاده کرد

رحیمی در واکنش به اینکه ایران می‌تواند از منابع ارزی آزاد شده در قطر برای واردات خودرو استفاده کند یا خیر، تصریح کرد: خیر، دولت برای واردات خودرو نمی‎تواند از منابع ارزی آزاد شده در کره جنوبی استفاده کند چرا که ایران تنها در حوزه واردات کالاهای اساسی می‌تواند از منابع ارزی مذکور استفاده کند.

بهزاد رحیمی

دولت ارز دارد اما نمی‌خواهد خودرو وارد کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره اینکه بسیاری بر این باور هستند که دولت برای واردات خودرو ارز ندارد، اظهار کرد: دولت ارز دارد اما واردات خودرو را در اولویت قرار نداده است. در حقیقت  تصور دولت این است که برای واردات حداقل صد هزار خودرو بالای یک میلیارد دلار ارز نیاز دارد از این‌رو دولت با این میزان خروج ارز هم موافق نیست. لذا باید منابع تامین ارز مشخص شود و کسانی واردات خودرو را انجام دهند که خودشان خارج از ارز داشته باشند که اگر این اتفاق هم صورت بگیرد هم تعداد محدودی بتوانند خودرو وارد کنند قضیه انحصار واردات خودرو صورت می‌گیرد. مورد دیگر درباره واردات خودرو بانک مرکزی است که در آنجا هم مشکلاتی وجود دارد. در مجموع نسبت به واردات خودرو امیدوار نباشید.

عملکرد وزارت صمت برای وارات خودرو مناسب نیست

رحیمی با اشاره به عملکرد وزارت صمت برای واردات خودرو ادامه داد: عملکرد وزارت صمت برای وارات خودرو مناسب نبوده به عنوان مثال وعده افزایش تولید خودرو را دادند که به صورت کامل انجام نداده که واردات هم کمکی به این قضیه بود اما با گذشت ۵ سال از ابتدای سال خودروهای صفر وارد نشدند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در قسمت دیگری از این گفتگو ضمن ارزیابی اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نظیر کان‌مین متذکر شد: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه معدن بسیار راهگشا هستند. نکته قابل توجه درباره برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی این است که بستگی به حضور شرکت‌ها و کشورهای مشارکت‌کننده دارد چراکه برای ما برای بخشی از معادن خود نیاز به ماشین‌آلات و تجهیزات داریم، بنابراین چنانچه به واسطه برگزاری نمایشگاه‌هایی نظیر نمایشگاه کان مین فناوری منتقل شود و ماشین‌آلات مورد نیاز این حوزه تامین شوند، فرصت مناسبی است.

برای استخراج از معادن کمبود تجهیزات داریم

رحمیی در ادامه ابراز کرد: در هر صورت نیازمندی‌هایی در حوزه معادن وجود دارد و ما ظرفیت خوبی برای استخراج معادن مس، طلا و سایر مواد معدنی داریم اما با کمبود تجهیزات و ماشین‌آلات مواجه هستیم. از طرفی با توجه به شرایط موجود تولید داخل پاسخگو نیست، از این‌رو به واردات ماشین‌آلات صنعتی و معدنی نیاز داریم.

۵۱ درصد سهام معدن طلای کردستان برای ازبکستان است

عضو کمیسوین صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره اینکه گفته می‌شود تاجیکستان حضور پررنگ در معدن طلای کردستان دارد و به عبارتی ای معدن در اختیار کشور مذکور است، خاطرنشان کرد:  فکر می‌کنم شرکت ازبکستانی  در معدن طلای کردستان سرمایه‌گذاری کرده است. واقعیت امر این است که ۵۱ درصد سهام معدن طلای کردستان متعلق به  شرکت ازبکستانی است.

رحیمی در واکنش به اینکه بنابراین در قراردادهای معدنی اصل بای‌بک رعایت نشده است؟ خاطرنشان کرد: در معدن طلای کردستان سود حاصله به اندازه سهام میان سهام‌داران تقسیم می‌شود.

او درباره اینکه مردم کردستان از سود معدن طلای حاضر در این منطقه بهره‌مند می‌شوند یا خیر؟ افزود: بله، مردم از سود حاصله معدن طلای کردستان بهره‌مند می‌شوند. کما اینکه به واسطه این معدن بسیاری از جوانان مشغول به کار شدند و تاکنون نارضایتی در این زمینه نبودند.

رحیمی در پایان در پاسخ به اینکه با توجه به اشاره شما به سهام ۵۱ درصدی شرکت تاجیکستانی از معدن طلای کردستان، این گمانه به وجود می‌آید که طلای به دست آمده از معدن مذکور به خارج از کشور منتقل می‌شود، یادآور شد: خیر، طلای استخراج شده از معدن طلای کردستان به خارج از کشور منتقل نمی‌شود و در داخل مصرف می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها