|
کدخبر: 299087

این مدل آزادی بیان مجاز نیست

یک عضو شورای نگهبان گفت: : آزادی بیانی که موجب نفرت‌انگیزی و خشونت شود، در هیچ کدام از کنوانسیون‌هایی که غربی‌ها خودشان وضع کرده‌اند، مجاز شمرده نشده و براساس همان‌ها نباید به مقدسات توهین شود.

سیاست این مدل آزادی بیان مجاز نیست

خیرالله پروین عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص اهانت به قرآن کریم و مقدمات اسلامی در کشور سوئد اظهار داشت: از نگاه دولت‌های غربی و اروپایی‌ها تفاوت جوامع پیشرفته با جوامع عقب‌مانده یا کمتر توسعه یافته (به تعبیر خودشان) در آزادی بیان است؛ اما آیا آزادی بیان یک آزادی مطلق است که در آن اهانت به مقدسات، ادیان، مذاهب و افکار دیگر مجاز شمرده شده تا با این توهین‌ها، نفرت‌پراکنی و تحریک خشونت به وجود آید.

وی افزود: آزادی بیان، یک آزادی مطلق نیست و یکی از محدودیت‌های آزادی بیان، احترام به عقاید ادیان و مذاهب مختلف است؛ حتی رسانه‌ها و مطبوعات هم باید این محدودیت‌ها را رعایت کنند.

پروین مبنای قانونی این محدودیت‌ها در کشورهای غربی را بند سوم ماده ۱۹ و ماده ۲۰ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی دانست که در آن محدودیت‌هایی برای آزادی بیان ذکر شده است و بار دیگر تاکید کرد: اینگونه نیست که آزادی بیان حق مطلق باشد، توهین به یک امر مقدس مجاز شمرده شود و قابل جرم‌انگاری هم نباشد؛ صرف‌نظر از اینکه عده‌ای آن امر مقدس را قبول داشته باشند یا نداشته باشند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: مقدسات، اعتقادات و آزادی‌ها حق انسان است. انسان به ماهو انسان براساس آن وضعیت ذاتی که دارد، از این حقوق برخودار است؛ البته این چیزی است که غربی‌ها بدان اعتقاد دارند اما از نگاه اسلامی حق یک امری اعتباری است که از سوی خداوند به انسان اعطا شده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها