|
کدخبر: 297901

پایین‌ترین سطح روابط با ایران را داریم

سفیر جمهوری آذربایجان در سرزمین‌های اشغالی گفت که روابط کشورش با ایران در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

سیاست پایین‌ترین سطح روابط با ایران را داریم

مختار ممدوف که اولین سفیر جمهوری آذربایجان در سرزمین‌های اشغالی به شمار می‌آید در گفت‌وگو با نشریه گلوبز با ادعای اینکه باکو مایل است با تمام کشورها، به‌ویژه همسایگان خود روابط خوبی داشته باشد، گفت: با ایران نیز روابط تجاری و همکاری در زمینه انرژی و حمل و نقل داریم. آذربایجان هرگز به روابط خود با هیچ کشوری آسیب وارد نکرده است اما متأسفانه روابط ما با ایران در پایین‌ترین سطح از زمان استقلال (جمهوری آذربایجان) قرار دارد.

وی در ادامه مدعی شد: آذربایجان کسی نیست که روابط با ایران را به وضعیت فعلی رسانده است. ما خواهان روابط خوب با ایران هستیم، اما هیچ نتیجه‌ای برای بررسی حمله به سفارت ندیده‌ایم.

رابطه ایران و جمهوری آذربایجان پس از آنکه یک فرد مسلح با انگیزه‌های شخصی  در زمستان سال گذشته به ساختمان سفارت باکو در تهران حمله کرد با تنش‌هایی مواجه شده است.

در نتیجه این حمله یکی از کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان کشته و فرد ضارب نیز دستگیر شد اما مقامات آذربایجانی تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را برای وقوع این حادثه مقصر بدانند.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران به سرعت پس از وقوع این حمله ضمن محکوم کردن آن، خواستار رسیدگی به ابعاد ماجرا و برخورد با فرد ضارب شدند.

اما جمهوری آذربایجان چند روز بعد به بهانه اینکه نگران امنیت و جان شهروندانش در ایران است فعالیت سفارت خود در تهران را به حالت تعلیق درآورد اما اعلام کرد که کنسولگری آذربایجان در تبریز کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

سفیر جمهوری آذربایجان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با نشریه گلوبز در پاسخ به سوالی درباره برخی شایعات مبنی بر وجود مذاکرات محرمانه میان ایران و آمریکا برای حصول یک توافق هسته‌ای جدید گفت که این، یک مساله میان تهران و واشنگتن است و باکو در امور داخلی سایر کشورها دخالتی نمی‌کند.

 پس از ماجرای حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اقدام آذربایجان برای تعلیق فعالیت‌های سفارتخانه‌اش در تهران و اینکه آیا ایران تصمیم دارد اقدام مشابهی انجام دهد؟ گفت: ایران به توسعه مناسبات با کشورها و اساس روابط دو جانبه و احترام متقابل و حس منافع پایبند است و این سیاست در خصوص همسایگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد ایران در ارتباط با آذربایجان و حوادث رخ داده، عبور از این حادثه مبتنی بر همکاری مشترک جهت رفع سوء تفاهم‌هاست. اصل مورد توجه ما توسعه مناسبات و همکاری‌هاست و ایران در این مسیر اقدام می‌کند.

کنعانی افزود: همانطور که بارها گفته‌ایم روابط دو جانبه یک مسیر دو طرفه و مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است و ایران در این چارچوب حرکت می‌کند.

 اما جمهوری آذربایجان از آن زمان به اقدامات خود در جهت تخریب روابط با ایران ادامه داده است. در همین راستا باکو به تازگی با انتشار بیانیه‌ای با ادعای  اینکه تعدادی از شهروندان این کشور با سرویس‌های اطلاعاتی ایران همکاری داشته‌اند، اعلام کرد که ۹ نفر را به اتهام همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی ایران و برنامه‌ریزی کودتا و ترور بازداشت کرده‌ است.

در این بیانیه ادعا شده بود که این گروه در حال برنامه‌ریزی برای سرنگونی خشونت آمیز دولت و ترور شخصیت‌های برجسته و مقامات ارشد بوده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها