|
کدخبر: 295941 فرشته صائمی

گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با معاون وزیر صمت؛

برای اولین‌بار؛ افشای آثار مخرب تحریم‌ها توسط دولتمردان/ چرا معدن‌ها تعطیل می‌شوند؟

محتشمی‌پور گفت: معدنی تعطیل نشده بلکه معادن و به ویژه معادن کوچک‌تر و با ارزش پایین‌تر در شرایط اقتصادی نوسانات تولیدی دارند به این ترتیب که بعضاً در یک بازه زمانی متوقف می‌شوند و سپس فعال می‌شوند.

سیاست برای اولین‌بار؛ افشای آثار مخرب تحریم‌ها توسط دولتمردان/ چرا معدن‌ها تعطیل می‌شوند؟

تحریم و تاثیر آن بر صنعت معدن همواره یکی از چالش‌هایی است که در این حوزه مطرح است، چنانچه معاون امور معادن وزیر صمت معتقد است تحریم‌ها منجر به افزایش هزینه‌ها در بهره‌برداری معادن و به ویژه معادن سنگ‌های تزئینی شده است.

در حالی محتشمی‌پور به تاثیر منفی تحریم‌ها بر صنعت معدن اشاره می‌کند، از طرفی این خبر را داد که به دلیل حضور پررنگ بخش خصوصی در بخش معادن سنگ‌های تزئینی این حوزه از انعطاف بیشتری به خرج داده که در نتیجه آن در حوزه سنگ و مخصوصاً معادن سنگ ماشین‌آلات در داخل ساخته شده  که این امر بر صادرات صنایع سنگ تاثیر مثبت گذاشته است.

تحریم‌ها سطح تخصصی را هدف نگرفته

رضا محتشمی‌پور، معاون معادن وزیر صمت در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز ضمن ارزیابی تأثیر تحریم‌ها بر تولید سنگ‌های تزئینی گفت: تحریم‌ها سطح تخصصی را هدف نگرفته بلکه زیرساخت‌های تجاری و فناوری کشور را هدف گرفته، طبیعتاً بخش‌های دیگر از همین قسمت آسیب دیدند. به این معنی که اگر ما در زیرساخت‌های تجاری دچار مشکل شویم، طبیعتاً بخش‌های مختلف مانند صنعت سنگ آسیب می‌بینند.

او افزود: اتفاقی که در صنعت سنگ و صنایع نزدیک به آن می‌افتد این است که به دلیل اینکه ترکیب در این صنعت خصوصی است، هم شاهد انعطاف‌پذیری بیشتری هستیم و هم اینکه خُرد بودن فعالیت‌ها امکان مدیریت تحریم‌ها را فراهم کرد. کما اینکه در سال‌های اخیر با همین تکنولوژی‌های وارداتی شاهد ساخت ماشین‌آلات در حوزه سنگ و معدن خواهیم بود.

آمار صادرات سنگ پایین است

محتشمی‌پور افزایش هزینه‌ها در حوزه مبادلات را یکی از آثار تحریم بر حوزه صنعت سنگ دانست و تصریح کرد: از طرف دیگر در بخش هزینه‌های مبادله و هزینه‌های مالی تحریم‌ها هزینه‌هایی را تحمیل کرده که به ضرر صنعت سنگ بوده است. با وجود اینکه در حال حاضر نیز شاهد روند رو به رشد صادرات بودیم اما هنوز آمار پایین است. بنابراین امیدوارم سال آینده شاهد فعالیت‌های موثرتر در حوزه صنعت سنگ باشیم.

هوشمندسازی معادن واجب است

معاون معادن وزیر صمت درباره نقش هوشمندسازی معادن بر افزایش استخراج سنگ‌های زینتی از معادن اظهار کرد: هوشمندسازی معادن واجب و اجبار سال‌های بعد ما است، بنابراین گریزی از هوشمندسازی نداریم. در حقیقت هوشمندسازی چه در حوزه صنعت و معدن و چه در مدیریت فناوری کمک‌های فراوانی به ما خواهد کرد. امروز در حوزه معادن نمی‌توانیم با روش ۲۰ سال پیش عمل کنیم. طبیعتاً معدن امروز معدن هوشمند است، این موضوع هم مورد توجه وزارت صمت است و هم در خود صنعت نیز بسیار با جدیت دنبال می‌شود.

هیچ معدنی تعطیل نشده است

محتشمی‌پور در پاسخ به اینکه پیش از این گفته شده بود که ۴۰ درصد معادن ایران تعطیل شدند، در حال حاضر آمار دقیقی در مورد تعطیلی معادن وجود دارد؟ متذکر شد: خیر، معدنی تعطیل نشده بلکه معادن و به ویژه معادن کوچک‌تر و با ارزش پایین‌تر در شرایط اقتصادی نوسانات تولیدی دارند به این ترتیب که بعضاً در یک بازه زمانی متوقف می‌شوند و سپس فعال می‌شوند. در کشور ما بیشترین تعداد معادن مربوط به حوزه سنگ، شن و ماسه و مصالح ساختمانی است، در شرایطی که بازار مصالح ساختمانی مانند سال‌های گذشته دچار ضعف شود، اینها غیرفعال می‌شوند و با فعال شدن دوباره بازار معادن مذکور نیز مجدداً فعال می‌شوند.

استیضاح وزیر صمت تاثیری بر عملکرد معادن نداشت

او همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر با مطرح شدن مسکن ملی و مسکن مهر، ظرفیت‌های بازار توسعه پیدا کردند و معادنی که پیش از این غیرفعال بودند، دوباره فعال شدند. لذا از نظر تعداد، معادن سنگ و مصالح ساختمانی فراوان هستند اما از نظر حجم و ارزش عملیات، کمتر از ۱۰ درصد کل تولید را شامل می‌شوند.

محتشمی‌پور در واکنش به اینکه استیضاح وزرای صمت تا چه اندازه بر روی عملکرد معادن موثر است؟ یادآور شد: رفت‌وآمدها در وزارت صمت بر عملکرد معادن تاثیرگذار نیست، واقعیت امر این است که با سرپرستی نیازی و قائم مقام وزیر قبل در برنامه‌های معادن اتفاق ویژه‌ای صورت نگرفت و ثبات برقرار است و بدون نگرانی فعالیت خود را ادامه می‎‌دهیم.

ارسال نظر