|
کدخبر: 294582 فرشته صائمی

گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با میرسلیم؛

بنزین در ایران مفت است/ نیازی به واردات خودرو نداریم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی مواقع کالایی که مورد نیاز کشور است، در گمرک رسوب می‌کند چرا که واردات طبق مقررات صورت نگرفته، در نتیجه باید اقدام خلافی صورت بگیرد که این کالا وارد کشور شود، لذا این پروسه اشکال دارد.

سیاست بنزین در ایران مفت است/ نیازی به واردات خودرو نداریم

خودرو و حواشی آن اعم از واردات و واگذاری‌ها از جمله موضوعاتی است، که از همان ابتدا گریبان‌گیر مجلس یازدهم بوده و با گذشت بیش از ۳ سال از عمر مجلس حواشی خودرویی نمایندگان انقلابی کماکان ادامه دارد. در حقیقت مجلسی که کار خود را با حاشیه دنا پلاس شروع کرد و در واپسین ماه‌های عمر با افشاگری‌های واگذاری خودرویی کار خود را ادامه می‌دهد، در بحث خودرو وارد نزاع جدی با مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهادی که فلسفه وجودی آن حل اختلافات مجلس و شورای نگهبان است، شده و به این ترتیب مجلس انقلابی بدعت دیگری در کارنامه مجلس ثبت کرد.

کشمکش مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام از آنجایی شروع شد که نمایندگان از حذف عبارت خودروهای سواری توسط هیئت عالی نظارت مجمع خبر دادند و حتی جلال رشیدی کوچی طی توئیتی این اقدام هیئت مذکور را زیر سوال برده و آن را به چالش کشید.

توییت رشیدی کوچی

کش و قوس مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد خودرو در حالی صورت می‌گرفت که تعدادی از اعضای این مجمع و از جمله یکی از مخالفین سرسخت واردات خودروی دست دوم، در مجلس نیز حضور دارند. عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که پیش از این ضمن اعلام حمایت از اقدام شورای عالی نظارت مجمع، مخالفت خود را با وادات خودروی دست دوم رسماً اعلام کرده و بر روی آن پافشاری می‌کند.

بر همین اساس خبرنگار گسترش‌نیوز گفتگویی با مصطفی میرسلیم در خصوص علت مخالفت او با واردات خودروی دست دوم داشت. در ادامه همراه ما باشید. 

واردکننده مقصر اصلی رسوب کالا در گمرک است

مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز ضمن ارزیابی وضعیت گمرک گفت: در سال‌های اخیر همیشه با معضل دپو شدن کالاها در گمرک مواجه بودیم و علت آن هم این است که اقدامات اولیه ثبت سفارش به خوبی صورت نمی‌گیرد، لذا کالاها وارد می‌شوند اما در صف قرار می‌گیرند که تکلیفشان مشخص شود، در حالی که وارد کننده باید از قبل این موارد را روشن کند که معطلی در سیستم صورت نگیرد.

او افزود: در نتیجه معطلی‌های صورت گرفته در گمرک بعضاً کالاها خراب می‌شوند. اگر کالاها به صورت منظم وارد شوند، مشکلی نداریم. در حال حاضر وارد کننده با این پیش فرض که کشور به کالا نیاز دارد، بدون اینکه ثبت سفارش انجام دهد، کالایی را وارد کرده و تصور می‌کند به دلیل نیاز، کالا در گمرک معطل نخواهد ماند اما وقتی کالا را وارد می‌کند به مشکل می‌خورد چرا که گمرک طبق مقررات باید اقدامات خود را انجام دهد. باید مشخص شود که  ثبت سفارش صورت گرفته یا خیر، اگر ثبت سفارش شده با استانداردها همخوانی دارد یا خیر، لذا اگر این موارد توسط وارد کننده مورد توجه قرار بگیرد، برای ورود کالا به مشکل برنخواهد خورد.

میرسلیم در ادامه تصریح کرد: البته برخی مواقع کالایی که مورد نیاز کشور است، در گمرک رسوب می‌کند چرا که واردات طبق مقررات صورت نگرفته، در نتیجه باید اقدام خلافی صورت بگیرد که این کالا وارد کشور شود، لذا این پروسه اشکال دارد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مقصر بودن واردکننده در قضیه رسوب کالاها در گمرک اظهار کرد: در مجموع در قضیه رسوب کالاها در گمرک اشکال به وارد کننده برمی‌گردد چرا که اسنادش باید کامل باشد و اگر به درستی مراحل را طی کند، در گمرک هم به مشکل برنمی‌خورد و می‌تواند کالا وارد کند.

میرسلیم در واکنش به اینکه بسیاری بر این باورند که موانع گمرکی منجر به رسوب کالا شده، متذکر شد: البته کار گمرک هم بدون اشکال نیست و مواردی وجود دارد که تبدیل به مانع در گمرک شدند اما در حال حاضر بحث این است که در واردات باید دقت صورت بگیرد که کالایی در گمرک رسوب نکند. در حال حاضر در روند واردات کالا اصل قضیه ثبت سفارش زیرسوال است.

واردات باید به نفع مردم باشد نه اینکه کالاهای تجملی وارد شوند و سودی هم نصیب مردم نشود.

او در پاسخ به افکار عمومی مبنی بر اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام مانع واردات خودرو شده، ابراز کرد: خیر، در مجمع درباره واردات خودرو تصمیم‌گیری کردیم، نکته قابل توجه این است که واردات باید به نفع مردم باشد نه اینکه کالاهای تجملی وارد شوند و سودی هم نصیب مردم نشود. علاوه بر این شرکت‌هایی که قرار است خودرو از آنجا وارد شود باید داخل ایران نمایندگی داشته باشند که پاسخگوی مردم بوده و خدمات پس از فروش ارائه کند، اگر استاندارد رعایت نشود آن را بررسی کنند، ضمن اینکه واردات به صورتی باشد که بتوانیم به صورت ارزی پشتیبانی کنیم.

نیاز به واردات خودروی دست دوم نداریم

میرسلیم در واکنش به این سوال که شما موافق واردات خودرو هستید، گفت: قانون واردات خودرو تصویب شده و بحث موافقت و مخالفت نیست منتها با واردات خودرو دست دوم کاملاً مخالف هستم چرا که ظرفیت تولید در داخل کشور به اندازه‌ای است که نیاز به واردات خودروی دست دوم نداریم، مگر اینکه تولید داخل را تعطیل کنیم.

افزایش کیفیت خودروی تولید داخل برای مشتری مقرون به صرفه نیست

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه گفته می‌شود کیفیت خودروی دست دوم خارجی از کیفیت خودروهای صفر تولید داخل بیشتر است، افزود: اگر کیفیت تولید داخل پایین است به واسطه واردات نمی‌توانیم کیفیت را ارتقاء دهیم. برای ارتقای کیفیت باید اقداماتی نظیر وادار کردن تولیدکنندگان به تحقیق و توسعه برای راه‌های افزایش کیفیت، انجام داد. منتها افزایش کیفیت هزینه دارد که نتیجه آن افزایش فشار به مشتری می‌شود، در مقابل مشتری می‌گوید نیازی به خرید کالای گران‌تر ندارم ولو اینکه بازدهی آن بهتر باشد و مصرف سوختش پایین‌تر باشد چرا که در حال حاضر بنزین در ایران مفت است و فرقی برای مشتری نمی‌کند و نتیجه می‌گیرد خرید خودرو با قیمت بالا مقرون به صرفه نیست بنابراین تولیدکننده هم به سمت تولید خودرو با کیفیت بالا نمی‌رود، این موراد را باید با هم حل کرد.

قیمت بنزین در ایران تقریباً مفت است و هیچ‌کس حاضر به صرفه‌جویی نیست و سراغ کالاهای برود که مصرف بنزین در آن پایین‌تر است.

میرسلیم همچنین تصریح کرد: در حال حاضر واردات مشکلی ندارد اما باید به نفع مردم و در راستای کالاهای مورد نیاز صورت بگیرد، ضمن اینکه واردات کالا باید توسط افرادی صورت بگیرد که نمایندگی رسمی دارند. نکته دیگر اینکه در حال حاضر نیاز به واردات خودرو نداریم چراکه در کشور ظرفیت تولید فراوانی داریم اما برای ارتقای کیفیت آن باید هزینه بپردازیم و مخصوصاً معضل اقتصاد انرژی را در کشور حل کنیم.

او در توضیح چگونگی حل معضل اقتصاد انرژی اظهار کرد: در حال حاضر اقتصاد انرژی در کشور دارای مشکل است چرا که قیمت بنزین در ایران تقریباً مفت است و هیچ‌کس حاضر به صرفه‌جویی نیست و سراغ کالاهای برود که مصرف بنزین در آن پایین‌تر است.

دولت از ترس سراغ قیمت بنزین نمی‌رود

میرسلیم در واکنش به اینکه منظور شما افزایش قیمت بنزین است؟ متذکر شد: بله، قیمت بنزین باید افزایش پیدا کند. البته بنده مخالف افزایش قیمت‌ها هستم باید کاری کنیم که ارزش پول ملی حفظ شود اما در حال حاضر در کشور همه کالاها گران شده، حقوق‌ها افزایش پیدا کرده اما قیمت سوخت اعم از بنزین و گازوئیل تکان نخورده لذا دولت باید فکری در مورد قیمت بنزین کند و راه حلی پیدا کند، نمی‌شود کشور و سرمایه ملی را حراج کنیم چراکه می‌ترسیم اشکالی پیش بیاید در صورتی که اشکالی پیش نمی‌آید. اگر به افراد می‌خواهیم کمک کنیم می‌توانیم بنزین را مفت به آنها بدهیم اما چنانچه سوخت قیمت واقعی خود را داشته باشد آن ۱۰ درصد قاچاق هم انجام نمی‌شود و سرمایه ملی هدر نمی‌رود. در مجموع دولت در اقتصاد کلان باید به قضیه قیمت بنزین بپردازد و وقت را تلف نکند.

عرضه کالا در بازار راه مقابله با گرانی نیست

او در واکنش به اینکه برخی گمانه‌ها حاکی از این است که موج جدید گرانی منجر به کمبود کالا در کشور می‌شود، ابراز کرد: خیر، از نظر ذخایر در وضعیت خوبی قرار داریم و در این مورد مشکلی وجود ندارد اما راه‌حل گرانی این نیست که کالا در بازار بریزیم، برخی در این میان واسطه‌گری می‌کنند و منافع آنها در این است که قیمت کالاها گران شود، بنابراین بازار را مختل می‌کنند و باید این قضیه را بررسی کرد چراکه اگر به قضیه واسطه‌گری ورود پیدا نکنیم، هر اندازه که فراوانی شود باز هم گرانی خواهد بود چراکه دلال‌ها ۳،۴ درصد بیشتر استفاده می‌کنند و به ضرر مردم تمام می‌شود.

میرسلیم درباره اینکه بسیاری می‌گویند دلال‌ها در دولت نفوذ کردند، آیا رئیس دولتی که پیش از این رئیس قوه قضائیه بوده نمی‌تواند دست دلالان را کوتاه کند؟ خاطرنشان کرد: خیر، به دلیل اینکه دلال‌ها منافع فراوانی دارند قسمتی از منافع خود را صرف افزایش نفوذ خود در تشکیلات اداری می‌کنند که به راحتی به دام نیافتند. به عبارت دیگر دیگر وقتی فساد پیش می‌آید این فساد در جاهای مخلتف رخنه می‌کند و تلاش دارد که راه به بن بست رسیدن خود را ببندد که ادامه بدهد، در غیر این صورت اگر فساد مربوط به یک نفر بود به راحتی گرفتار می‌شود اما فردی که در حال حاضر فساد می‌کند این فرض را دارد که اگر می‌خواهند من را گیر بیاندازند، ممکن است کدام اداره به همراه من به مشکل برخورد کند لذا سراغ آن اداره می‌رود و تلاش می‌کند آن را تحت نفوذ خود در بیاورد.

دلال‌ها عامل اصلی گرانی هستند

او در پایان یادآور شد: بحث فساد بسیار پیچیده است. بنابران درباره گرانی اصل قضیه به کمبود کالا برنمی‌گردد بلکه اصل گرانی به توزیع کالا و واسطه‌ها مربوط است. این واسطه‌ها می‌خواهند بدون اینکه اقدامی انجام دهند به سود باد آورده دست پیدا کنند و انصاف هم ندارند.

  • سیروز.م ارسالی در

    آقای میرسلیم عزیز. بیسواد محترم.نااگاه ب ه اوضاع مملکت وروز.ماشینهای خارجی فقط یک مزیت حیاتیشو بگم برات آلودگی هوای کم.ته ران توتابستانها از آلودگی منفجر میشه

  • علی ارسالی در

    واقعا بنزین مفت است که سیاست خودرو سازان تحویل خودرو به همه از جمله پیره زنان و بیوه زنان و بار دارها و دلالان و احتکار کننده ها و غیره است وگرنه این سیاست نبود

  • داود بهنیان ارسالی در

    چرا باید این جیره خوار از مافیای خوردو ح مایت کنه؟؟؟؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    آقای میرسلیم درد رانت خوار بگذرد این روز های تلختر از زهر. شاید کسی پیدا شود امثا ل تو را زودتر بفرستد بهشت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها