|
کدخبر: 287241

ابراز نگرانی واشنگتن از سفر رئیسی

یک روزنامه فرامنطقه‌ای در گزارشی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور ایران به چین نوشت که آمریکا نسبت به این سفر و تقویت روابط دو کشور بسیار نگران است.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در مطلبی نوشت که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی در سفری سه روزه به پکن رفت.

 در این گزارش آمده است که این سفر مهم‌ترین گام در راستای نزدیک شدن روابط تهران و پکن در سایه امضای توافق فراگیر به شمار می‌رود.

در بخشی از این گزارش به اظهارات محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور درخصوص برنامه سفر رئیسی به چین پرداخته شده است.

جمشیدی با بیان این‌که «این اولین سفری هست که در دو دهه اخیر به دعوت چین انجام می‌شود» خاطرنشان کرد: خود چینی‌ها اعلام کرده‌اند که طی دو دهه گذشته سفری در این حد نداشته اند. بنابراین سفر مهمی است.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اهداف اصلی این سفر را به دو بخش اهداف اقتصادی و اهداف سیاسی و راهبردی تقسیم کرد و ادامه داد: در حوزه اقتصادی راهبرد جمهوری اسلامی ایران  سیاست همگرایی اقتصادی با تمرکز بر حوزه آسیا است؛ چراکه قدرت و ثروت جهان در حال حرکت از سمت غرب به شرق هست و نقطه تمرکز آن آسیا و به خصوص چین است و همه کشورهای غربی تمایل به ارتباط با چین دارند و حتی دولت آمریکا از زمان اوباما به سمت چین چرخش پیدا کرده است و به دنبال رقابت است. 

رای الیوم در ادامه به امضای توافق همکاری فراگیر میان ایران و چنین در مارس ۲۰۲۱اشاره کرد و نوشت که وزیر خارجه چین و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه وقت ایران توافقی به ارزش ۴۰۰میلیارد دلار امضا کردند.

در این گزارش آمده است که برخی ها در داخل ایران این توافق فراگیر را دستاوردی راهبردی برای مقابله با سلطه‌گری آمریکا توصیف کردند.

این روزنامه فرامنطقه‌ای نوشت که توافق ایران و چین منجر به خشم آمریکا شده است و برخی گزارش‌ها حاکی از این است که واشنگتن فشارهایی به تهران وارد می‌کند تا این دستاورد محقق نشود.

در بخشی از این گزارش آمده است که آمریکا همانگونه که از تقویت روابط تهران و مسکو نگران است، نسبت به گسترش روابط تهران و پکن نیز بسیار نگران است و آن را چالشی در مقابل سیاست‌های خود در خاورمیانه می داند.

سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی رئیس‌جمهور چین به این کشور سفر کرده است، صبح سه‌شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه بین‌المللی پکن شد و از سوی وزیر فرهنگ و گردشگری چین مورد استقبال قرار گرفت.

این اولین سفر رسمی دولتی رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین پس از ۲۰ سال است.

دیدار با رئیس جمهور چین و امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه در حضور روسای جمهور دو کشور و همچنین دیدار نخست‌وزیر و رئیس کنگره ملی خلق چین با رئیسی از جمله برنامه‌های نخستین روز سفر رئیس جمهور در این سفر سه روزه است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها