|
کدخبر: 287177

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

امضای ۲۰ سند همکاری بین ایران و چین

۲۰ سند همکاری میان مقامات عالیرتبه ایران و چین در حضور آیت‌الله رئیسی و شی‌جین‌پینگ به امضا رسید.

سیاست امضای ۲۰ سند همکاری بین ایران و چین

سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی رئیس جمهور چین به این کشور سفر کرده است، صبح سه‌شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه بین‌المللی پکن شد و از سوی وزیر فرهنگ و گردشگری چین مورد استقبال قرار گرفت.

رئیسی تا ساعاتی دیگر در محل کنگره چین از سوی رئیس جمهور این کشور مورد استقبال رسمی قرار خواهد گرفت.

این اولین سفر رسمی دولتی رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین پس از ۲۰ سال است.

دیدار با رئیس جمهور چین و امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه در حضور روسای جمهور دو کشور و همچنین دیدار نخست‌وزیر و رئیس کنگره ملی خلق چین با رئیسی از جمله برنامه‌های نخستین روز سفر رئیس جمهور در این سفر سه روزه است.

۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در راه است

در حالی آیت الله رئیسی رئیس جمهور امروز در سفری سه روزه وارد پکن شده که اجرایی شدن سند همکاری جامع ۲۵ ساله ایران چین یکی از اهداف مهم سفر اعلام شده است، سندی که در صورت اجرایی شدن تا ۴۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری برای ایران درپی دارد.

واکنش آمریکا به سفر رئیسی به چین

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به دیدار روسای جمهور ایران و چین در پکن گفت که چندی پیش آمریکا تلاشی هماهنگ برای تعامل با چین در مورد برنامه هسته‌ای ایران انجام داد، زیرا ما آن را چالشی برای هر دو کشور(آمریکا و چین) می‌دانیم.

▫️پرایس مدعی شد که ایران برای سیستم بین‌المللی چالش‌های دیگری ایجاد می‌کند که بر چین نیز تاثیر می‌گذارد. این چالش‌های ایران، آمریکا را نیز به شدت نگران می‌کند.

چین از عضویت ایران در «بریکس» حمایت می‌کند

با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چین همچنان به تجارت با ایران و خرید نفت از این کشور ادامه می‌دهد اما آمار دقیق واردات آن مشخص نیست. با این حال شماری از شرکت‌هایی که اطلاعات (تولید نفت و مسیر نفتکش‌ها) را رصد می‌کنند، می‌گویند که صادرات نفت ایران به چین در ۲ ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ افزایشی جهشی داشته و در آغاز سال ۲۰۲۳ نیز صادرات نفت ایران قوی بوده است.

الجزیره نوشت:علاوه بر این، چین نیز در کنار روسیه، حمایت خود را از خواسته ایران برای پیوستن به گروه قدرتمند بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی نشان داده است.

اسکورت رئیسی در پکن

 قرار است تا ساعاتی دیگر مراسم استقبال رسمی رئیس جمهور چین از  رئیسی در این ساختمان انجام شود.

اسکورت-رئیسی

استقبال رسمی رئیس‌جمهور چین از آیت‌الله رئیسی

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ساعتی پیش در ساختمان کنگره ملی خلق چین از همتای ایرانی استقبال کرد.بامداد امروز رئیس‌جمهور کشورمان در رأس هیئت عالیرتبه اقتصادی و سیاسی به چین سفر کرده‌است.

شی جین پینگ: صرف نظر از هرگونه تحولات منطقه‌ای و بین المللی، چین دوستی و همکاری خود با ایران را بطور استوار و تزلزل‌ناپذیر حفظ خواهد کرد.

امضای ۲۰ سند همکاری میان مقامات ایران و چین

تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا شده میان مقامات دو کشور است.

واکنش کاخ سفید به دیدار روسای جمهور ایران و چین

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید عصر سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایا واشنگتن دیدار روسای جمهور ایران و چین را شکست تحریم ها علیه ایران می داند و پیامی برای دو کشور دارد؟ گفت که قصد ندارد در مورد این گفتگوها گمانه زنی کند.

سخنگوی کاخ سفید در عین حال با تکرار اتهامات ضد ایرانی بار دیگر به سیاست های فشار حداکثری آمریکا علیه تهران اذعان کرد و گفت: ما به تعامل با جمهوری خلق چین و سایر کشورها در سطح جهانی ادامه می دهیم تا آنها را تشویق کنیم برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران گام بردارند.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز سه شنبه در دیدار با سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود به صراحت تاکید کرد: صرف نظر از هرگونه تحولات منطقه ای و بین المللی، چین دوستی و همکاری خود با ایران را بطور استوار و تزلزل ناپذیر حفظ خواهد کرد و به مشارکت سازنده در مسیر از سرگیری مذاکرات توافق هسته ای ایران ادامه خواهد داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها