|
کدخبر: 286106

پیام مهم برجامی آمریکا به ایران

وزیر خارجه آمریکا: «دیپلماسی کماکان موثرترین گزینه برای پاسخگویی به نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.»

سیاست پیام مهم برجامی آمریکا به ایران

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که دیپلماسی همچنان بهترین گزینه در برابر برنامه هسته‌ای ایران است. ادعاهای بلینکن در حالی مطرح می‌شود که جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی، نسبت  به قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی و تاثیر آن بر سرنوشت مذاکرات احیای برجام هشدار داد. پیشتر و در روز یکشنبه، وزیر خارجه قطر با پیامی از سوی آمریکا درباره مذاکرات هسته به تهران سفر کرده‌بود.

به گزارش منابع خبری، بلینکن که به خاورمیانه سفر کرده‌است، یکشنبه در قاهره در مصاحبه‌ای با شبکه «العربیه» گفت که «دیپلماسی کماکان موثرترین گزینه برای پاسخگویی به نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.»

آنتونی بلینکن روز یکشنبه ۹ بهمن‌ماه در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه مدعی شد که به رغم اینکه آمریکا هنوز اعتقاد دارد دیپلماسی بهترین راه برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی است، اما ایران پیشنهاد بازگشت به برجام را رد کرده است.

بلینکن گفت: «رییس‌جمهوری بایدن مشخص کرده که ایالات متحده مصمم است که نگذارد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و برای رسیدن به این هدف همه گزینه‌ها روی میز هستند.»

بلینکن در پاسخ به پرسش خبرنگار العربیه که پرسید آیا منظور «گزینه نظامی» هم هست، مدعی شد که منظور او «همه گزینه‌ها» است.

هشدار جوزپ بورل

از سوی دیگر، جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی این اتحادیه، دورنمای مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام را نابود می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، «ایرنا»، نشریه فایننشال تایمز، چاپ انگلیس در گزارشی درباره تحرکات اتحادیه اروپا علیه سپاه، به نقل از جوزپ بورل نوشت: «برجام نمرده اما کاملاً متوقف شده است. می‌توانید این‌طور تصور کنید اگر فرایند قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی انجام شود به طور قطع اوضاع دشوارتر خواهد شد.»

به گزارش «ایرنا»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «اگر رژیم ایران تا این حد بد است باید سعی کنیم آن را از داشتن بمب هسته‌ای باز داریم و من راهی بهتر از اجرای برجام برای انجام این کار نمی‌دانم.»

در بخش دیگری از گزارش فایننشال تایمز دیپلمات‌های اروپایی به بهانه ادعای بی‌اساس مشارکت نظامی ایران در جنگ اوکراین، در حال بررسی گزینه‌های قانونی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک سازمان تروریستی هستند. این روزنامه مدعی شده‌است که وزرای خارجه آلمان و فرانسه از این اقدام پشتیبانی کرده‌اند و نهاد حقوقی اتحادیه اروپا ظرف سه هفته آینده پیش‌نویسی درباره قانونی بودن این اقدام به اعضا ارائه خواهد کرد.

به گزارش «ایرنا» این نشریه با بیان اینکه شناسایی نهاد نظامی یک کشور مستقل به عنوان سازمان تروریستی توسط سایر دولت‌ها امری غیرعادی است، نوشت که بریتانیا هم در حال بررسی افزودن نام سپاه به عنوان «قدرتمندترین تشکیلات امنیتی دولتی ایران» در فهرست سازمان‌های تروریستی است. «مواضع آلمان و فرانسه هم به این دلیل مهم است که این دو کشور - در کنار بریتانیا، روسیه و چین - امضاکنندگان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین تهران و قدرت‌های جهانی هستند.»

این درحالیست که طبق قوانین اتحادیه اروپا، شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی نیازمند حکم دادگاه از سوی یکی از کشورهای عضو اتحادیه است. مقام‌های اروپایی گفته‌اند احکام دادگاه یک کشور غیرعضو مانند بریتانیا نیز می‌تواند زمینه حقوقی برای انجام چنین اقدامی را به وجود آورد اما شرایط بسیار پیچیده‌تر می‌شود.

بورل در این رابطه گفت: «ما می‌توانیم کارهای بیشتری علیه سپاه انجام دهیم اما همانطور که به همکارانم در شورای وزیران گفتم این مساله در دست شماست و من به حکم دادگاه نیاز دارم.»

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده بود. مقامات تهران با بیان اینکه سپاه یک نهاد نظامی رسمی کشور به شمار می‌رود، هشدار داده‌اند که هرگونه اقدام علیه آن غیرقانونی و نقض صریح منشور سازمان ملل است.

موضع پاریس درباره سپاه

به گفته یک مقام فرانسوی، پاریس علاقه‌مند است تا به‌جای تروریستی شناختن کلیت سپاه پاسداران، «زیرمجموعه‌های منطقه‌ای خاص» از سپاه پاسداران را به‌عنوان نهادهای تروریستی معرفی کند. این گفته این مقام فرانسوی می‌تواند به نیروی قدس سپاه اشاره داشته باشد.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، تروریستی شناختن سپاه پاسداران یک تغییر سیاست به‌شمار می‌رود که به هرگونه امیدی برای احیای برجام پایان خواهد داد.

پیام برجامی آمریکا به ایران

این همه در شرایطی است که تلاش‌های واسطه‌ها برای احیای برجام همچنان ادامه دارد. روز یکشنبه، «محمدبن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر که به تهران آمده‌بود گفت که حامل پیام آمریکا به ایران است و دوحه تلاش می‌کند تا سوءتفاهمات برای بازگشت به توافق را از بین ببرد

وزیر خارجه قطر پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود تاکید کرد: «از دیدگاه ما فرصت مناسب برای حل مشکلات مربوط به توافق هسته‌ای وجود دارد.»

وزیر خارجه ایران هم در نشست مشترک مطبوعاتی خود با همتای قطری خود گفت: « «امروز پیام‌هایی از طرف‌های مقابل در مذاکرات برجامی، از طریق وزیر امور خارجه قطر دریافت کردیم.»

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر