|
کدخبر: 285271 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با فعال اصلاح طلب؛

امکان باز شدن پای اقتصادی اسرائیل به خاک آسیا / در دنیا حلوا خیرات نمی شود

هاشمی طبا گفت: درسته که اسرائیل در خاک آسیا قرار دارد اما جزو اروپا محسوب می‌شود. این احتمال وجود دارد که اسرائیل به هر دلیل، وارد خاک آسیا شود.

سیاست امکان باز شدن پای اقتصادی اسرائیل به خاک آسیا / در دنیا حلوا خیرات نمی شود

خلیج فارس، واژه‌ای نام آشنا برای تمام کشورهای دنیا است و مردم دنیا این خلیج را به نام خلیج‌فارس می‌شناسند اما چندی پیش، کشور عراق در یک اقدام عجیب، از آن به عنوام خلیج عربی نام برد. اتفاقی که تعجب و واکنش‌های سیاست مداران ایران را بر انگیخت. حال این سوال مطرح می‌شود، کشوری که ارتباط بسیار خوبی با ایران دارد، چطور به خود اجازه می‌دهد تا این نام را به زبان بیاورد؟ با وجود واکنش‌های ایران مبنی بر به کار بردن نام خلیج عربی توسط نخست وزیر عراق، این مقام مسئول نه تنها عذرخواهی نکرد بلکه این نام را مجدد به کار برد. مقامات ارشد عراقی از جمله مقتدی صدر، رهبر جریان صدر بر این نام جعلی تاکید کردند که این امر واکنش شدید مقامات کشورمان را به همراه داشت.

 

خلیج-فارس

پای آمریکا وسط است

مصطفی هاشمی طبا؛ کارشناس سیاسی اصلاح طلب، در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: عراق نام خلیج‌فارس را، خلیج عربی عنوان کرده است، این رفتار برپایه سیاست‌های آمریکا است. در واقع دست آمریکا از آستین کشورهایی ازجمله عراق بیرون می‌آید.

این کارشناس سیاسی در ادامه گفت: زمانی که عراق می‌بیند، ایران پیگیر مسائل جنگ و همچنین گرفتن غرامت نیست و ایران به دلیل وجود اماکن متبرکه که در عراق وجود دارد و مبالغ بالایی را هزینه می‌کند؛ وضعیت این گونه پیش می‌رود.

هاشمی‌طبا افزود: از سوی دیگر، ایران تمایل دارد با کشورهای عربی، ارتباط برقرار کند و این کشورها، کارگزارهای امریکا هستند. همچنین کشورهای عربی با اسرائیل رابطه خوبی را برقرار کرده‌اند. باوجود چنین امری، طبیعی است که این کشورها برای آمریکا خوش رقصی کنند و ایران سرش بی‌کلاه بماند.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامی باید از سوی ایران صورت گیرد تا دیگر شاهد تکرار چنین حرکتی از سوی عراق نباشیم گفت: شما فرض را بر این بگیرید که چنین صحبتی دیگر از سوی عراق صورت نگیرد، کشورهای دیگر چه می‌شوند؟ این مسئله به این صورت حل نمی‌شود و باید فکر اساسی در این ارتباط کرد.

این کارشناس سیاسی به گسترش نیوز گفت: در دنیا حلوا خیرات نمی‌کنند. زمانی که یک دشمنی از سوی کشور‌ها ایجاد می‌شود، دشمنی هم ادامه پیدا خواهد کرد و هرکس که زور بیشتری دارد قطعا بر دیگران چیره خواهد شد.

به کار بردن نام خلیج فارس توسط رئیس جمهورهای آمریکا

هاشمی‌طبا ادامه داد: چندین رئیس‌جمهوری امریکا، در سخنرانی‌هایشان، نام «پرشین گلف» را به زبان آورده‌اند و حتی در سازمان ملل هم درگذشته نام «پرشین گلف» را عنوان می‌کردند و چنین نامی در سازمان ملل ثبت شده است.

وی افزود: زمانی که این کشور‌ها مشاهده می‌کنند که ایران از هر سمت مورد حمله قرار می‌گیرد، معنی آن است که ما زورمان به آنها نمی‌رسد. از سوی دیگر، پای اسرائیل را به بحرین و امارات و آذربایجان باز کرده‌اند. همچنین این نکته لازم به ذکر است که عربستان هم برنامه هایی برای حضور اسرائیل به کشور خود دارد که ممکن است به زودی آن را عملی کند.

هاشمی-طبا

هاشمی طبا در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: زمانی که کشورها توانسته‌اند به این صورت ایران را دور بزنند و کشور را محاصره کنند، معنی این است که ما زورمان به آن کشورهایی که مسبب چنین امری شده‌اند نخواهد رسید و اینکه چنین کشورهایی، سیاست‌های خود را پیاده خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: فرض کنیم که عراق، خلیج‌فارس را خلیج عربی نگوید، چنین چیزی آیا سبب می‌شود که کشورهای دیگر چنین سخنی را به زبان نیاورند؟ زمانی که رئیس‌جمهوری چین، با ایران در پیمان شانگهای قرار دارد، درکشوری حضور پیدا می‌کند که در قرارداد شانگهای جایی ندارد و اینگونه با ما برخورد می‌کند، چه انتظاری از کشور عراق می‌رود؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: دست عراق به سوی کشورهای عربی دراز است. به دلیل آنکه بتواند مشکلات خود را برطرف کند. ما مجبور هستیم به دلیل سرمایه‌گذاری هایی که در عراق کرده ایم، با این کشور ارتباط برقرار کنیم. ما که نمی‌توانیم اماکن متبرکه در عراق را باوجود سرمایه گذاری‌های زیاد، رها کنیم. ایران مبالغ بسیاری را در عراق هزینه کرده است که از جمله آنها می‌توان به ساخت استادیوم اشاره کرد.

عراق خیال می‌کند ما محتاج هستیم

هاشمی طبا در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: عراق بر این باور است که به آن محتاجیم و به دنبالش می‌دویم. چنین چیزی می‌تواند به دلیل وجود اماکن متبرکه باشد یا چیزهای دیگر. حتی شیعه‌های عراق مانند مقتدی صدر هم با ما دشمنی دارند. چندین بار هم شنیده شده است که مقتدی صدر نام خلیج عربی را بر زبان آورده است. مانند صدر اسلام است. در صدر اسلام هم کسانی که مسلمان شده بودند، تاریخ ثابت کرد که چندان کثیر نیستند. اول می‌گویند ما عرب هستیم، سپس همان افراد می‌گویند که مسلمان هستیم و شیعه. بنابراین، عرب بودن خود را به مسلمان و شیعه بودن در اولویت می‌دانند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: یک زمان، پرکار بودن مسئولان در امری، سبب می‌شود تا چنین اتفاقاتی صورت گیرد. وقتی روابط ما با سایر کشور‌ها به صورت تنظیم نشده پیش می‌رود و این کشورها کارگزار امریکا هستند، باید منتظر باشیم که دست امریکا در جایی بیرون بیاید.

هاشمی طبا خاطر نشان کرد: امریکا پیمان ابراهیم را برای نخستین بار مطرح و کشورهای عربی را با اسرائیل مخلوط کرد. ماهم به دلیل داشتن سیاست‌های ضد امریکایی که داریم، این کشورها توسط امریکا تشویق می‌شوند. در دنیا که حلوا خیرات نمی‌شود و هرکاری یک عکس العملی دارد. کشور ایران معمولا برخورد تندی دارد و هنگامی که ما برخورد تند از خودمان نشان می‌دهیم، کشورهای دیگر هم ساکت نمی‌کنند. آنها دست بسته نیستند که بخواهند در مقابل برخوردهای تند سکوت کنند.

وی افزود: باید این را پذیرفت که امریکا یک ابر قدرت است و در داخل کشور عراق سیاست مدار‌های متفکری وجود دارد. این افراد نقشه‌های مهم را طراحی و اجرایی می‌کنند و جاسوس هایی را با ظاهری آراسته و مرتب به کشور ما می‌فرستند.

هاشمی طبا در پایان این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: درسته که اسرائیل در خاک آسیا قرار دارد اما جزو اروپا محسوب می‌شود. این احتمال وجود دارد که اسرائیل به هر دلیل، وارد خاک آسیا شود. چنین حضوری از نظر تجاری خواهد بود. با وجود چنین اتفاقی، کار ما از ابعاد مختلف، سخت‌تر خواهد شد.

  • ام البنین ارسالی در

    این گزارش رو جواد خیابانی نوشته؟؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها