|
کدخبر: 279763 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با کارشناس روابط بین الملل؛

پازل فشار روی ایران چیده شد / واکنش‌ها نسبت به غنی سازی

مصطفی خوش چشم؛ کارشناس روابط بین الملل گفت: این آخرین حوزه از حوزه‌های فشار ترکیبی است که هم در بهار و در دور اول جنگ اراده‌ها، میان ایران و امریکا و هم در این دوره مورد استفاده قرار گرفته است.

سیاست پازل فشار روی ایران چیده شد / واکنش‌ها نسبت به غنی سازی

قطعنامه‌ای مشترک امریکا و کشورهای اروپایی در چند روز گذشته، علیه ایران صادر شد. این کشورها ایران را به غنی‌سازی اورانیوم متهم کرده‌اند. چنین تنش‌هایی، موجب شده است تا کشورهای طرف قطعنامه، واکنش هایی را نشان دهند.

قطعنامه-حکام

جدال ایران، امریکا و اروپا بر سر قطعنامه شورای حکام

برای نخستین بار، ایران تولید اورانیوم ۶۰ درصد را در فردو آغاز و میزان تولید اورانیوم ۶۰ درصدی خود را افزایش داد. سازمان انرژی اتمی در واکنش به قطعنامه شورای حکام اقدام به تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد در سایت فردو کرد و صبح روز دوشنبه تولید آن را به مرحله پایداری رساند. ظاهرا سازمان انرژی اتمی به دنبال آن است تا از امکانات و فضای سایت فردو برای تجهیز و تولید حداکثر استفاده را به کار گیرد.

جزئیات اقدامات ایران در فردو 

ایران اقدامات گوناگونی را در فردو آغاز کرده است که بر اساس اعلام رسمی سازمان انرژی اتمی به شرح زیر است. 

آغاز روند تعویض ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین‌های پیشرفته ۶-IR در این مجتمع که باعث افزایش چشمگیر ظرفیت تولید می‌شود.

آغاز روند تجهیز سالن B (واحد یک) با ظرفیت ۸ زنجیره جدید که با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت به شکل مرحله‌ای صورت خواهد گرفت.

غنی‌سازی ۶۰ درصد در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) نیز همچنان ادامه دارد. 

همچنین در دومین اقدام در واکنش به قطعنامه مذکور، ایران دو آبشار دیگر IR-۲m و IR-۴ را در سایت نطنز بازبینی و گازدهی کرد و ۲ آبشار دیگر از این ماشین‌ها برای گازدهی آماده شده است.

 اقدامات انجام شده در نطنز 

گازدهی به ۲ زنجیره جدید از ماشین‌های پیشرفته نوع IR-۲m و IR-۴.

شروع پاسیواسیون دو زنجیره دیگر از همین نوع (IR-۲m و IR-۴) که در روزهای آینده به مرحله گازدهی خواهد رسید.

آغاز روند راه‌اندازی واحد B۱۰۰۰ با ظرفیت ۸ واحد با توجه به اینکه تکمیل این اقدام باتوجه به ضرورت ایجاد زیرساخت، به شکل مرحله‌ای صورت خواهد گرفت. 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرده بود که در پاسخ به اقدام اخیر ۳ کشور اروپایی و امریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، چند اقدام در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اجرای آنها از روز یکشنبه هفته جاری با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌سازی نطنز و فردو انجام شد. 

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه هفته گذشته در نشست فصلی خود تحت فشار شدید سیاسی کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان قطعنامه‌ای علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان به تصویب رساند.

این سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران پس از اجرایی شدن برجام و بسته شدن پرونده مسائل ادعایی پادمانی است که با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. سی ام خرداد ۱۳۹۹ و هجدهم خرداد ۱۴۰۱ هم قطعنامه مشابهی توسط ۳ کشور اروپایی عضو برجام و حمایت امریکا پیشنهاد و تصویب شده بود اما قطعنامه سوم نسبت به ۲ قطعنامه قبلی لحن تاکید و تندتری علیه ایران و همکاری‌هایش با آژانس داشت.

پازل ترکیبی فشار روی ایران

مصطفی خوش چشم، کارشناس روابط بین الملل، در گفت‌وگو با گسترش نیوز گفت: جلسات و تصمیم گیری‌های ایالت متحده، بخشی از پازل فشاری ترکیبی امریکا در طول ماه‌های اخیر است که برای فشار وارد کردن به ایران و به منظور عقب کشیدن ایران از مواضع خود در مذاکرات برگزار شده است.

وی افزود: این آخرین حوزه از حوزه‌های فشار ترکیبی است که در بهار و در دور اول جنگ اراده‌ها، میان ایران و امریکا و  در این دوره مورد استفاده قرار گرفته است.

این کارشناس روابط بین الملل در ادامه خاطر نشان کرد: به جای آنکه لحن و ادبیات شدید تری را در مقابل ایران بکار ببرد به همان لحنی که در بهار داشته اکتفا کرده اند. چرا که دولت غربی این مسئله را به وضوح می‌داند که برای تشدید لحن، هزینه‌های زیادی را باید بپردازد و در مقابل آن ایران هم دست به اقدامات تشدید شونده‌ای خواهد زد.

 

مصطفی-چشم

خوش چشم گفت: بنابراین دولت غربی سعی بر این دارد، به جای آنکه احتمال از بین بردن مذاکرات را با تشدید لحن قطعنامه، در دستور کار قرار دهد، فقط با صدور قطعنامه، فشار را بر روی ایران حفظ می‌کند و شانس ادامه مذاکرات را از بین نبرد.

وی افزود: چراکه به طور کل حوزه‌های جنگ ترکیبی مورد استفاده در ماه‌های گذشته و حال به منظور فشار وارد کردن به ایران در پای میز مذاکره در کوتاه مدت است. اگرچه اهداف میان مدت و بلند مدت دیگری هم دارد.

این کارشناس روابط بین الملل، در ارتباط با واکنش ایران در مقابل این قطعنامه اظهار کرد: قطعا همانطور که در بهار واکنش نشان داده شده است و آقای امیر عبداللهیان هم مطالبی را در این مورد ذکر کرده است، ایران واکنش‌های مشابهی دارد و با ارتقا توانمندی‌های هسته‌ای خود، پاسخ این اقدام را خواهد داد.

واکنش امریکا و اروپایی‌ها به غنی سازی

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی امریکا به غنی‌سازی اورانیوم ۶۰درصد در سایت فردو واکنش نشان داد. جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی امریکا مدعی شد که کاخ سفید به‌صورت مستقل نمی‌تواند تأیید کند که ایران غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصد را در سایت هسته‌ای فردو آغاز کرده است.

سازمان انرژی اتمی ایران امروز اعلام کرد که در روزهای اخیر اقدامات جدیدی در مجتمع‌های غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) و دکتر علی‌محمدی (فردو) انجام داده است. اقدامات صورت‌ گرفته در فردو شامل تولید محصول اورانیوم UF۶ با غنای ۶۰ درصد برای نخستین بار در این مجتمع بوده است.

طبق این بیانیه، غنی‌سازی ۶۰ درصد در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) نیز همچنان ادامه دارد، همچنین این بیانیه از آغاز روند تعویض ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین‌های پیشرفته ۶-IR در این مجتمع خبر داد که باعث افزایش چشمگیر ظرفیت تولید می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها