|
کدخبر: 278925 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با کارشناس سیاسی؛

ناکارآمدی احزاب در ایران / اگر کسی می گوید فضا امنیتی است دلیل بیاورد

محمد صادق کوشکی گفت: ما باید به دنبال یک تشکل سیاسی باشیم که با زمینه‌ها و همچنین فضای جامعه ایرانی سازگاری داشته باشد.

سیاست ناکارآمدی احزاب در ایران / اگر کسی می گوید فضا امنیتی است دلیل بیاورد

حدود ۲ ماه از اعتراضات در سراسر شهرهای ایران می‌گذرد و این اعتراضات  به مراکز آموزشی نیز سرایت کرد.  در این روزها مردم و فعالین فضای مجازی واکنش‌های متفاوتی داشتند و عده‌ای معتقدند که عملکرد رئیس‌جمهوری در هر دوره، می‌تواند زمینه‌ساز بروز برخی اعتراضات باشد. عده‌ای هم به این موضوع اشاره کرده‌اند که در شرایط فعلی، جو کشور امنیتی‌تر شده است. خبرنگار گسترش نیوز در این گزارش نگاهی به شرایط کشور در جریان اعتراضات اخیر دارد و با یکی از فعالین سیاسی کشور گفتگو داشت. در ادامه همراه ما باشید.

گاهی اعتراض ربطی به عملکرد رئیس جمهور ندارد

محمد صادق کوشکی، کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: ممکن عملکرد یک رئیس جمهور، بهانه‌ برای اعتراض در کشور ایجاد کند و گاهی اوقات این امکان وجود دارد که خلاف چنین موضوعی پیش بیاید.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: گاهی اوقات ممکن اعتراضی که پیش می‌آید، ربطی به عملکرد رئیس‌جمهوری نداشته باشد. به معنای دیگر فرآیند اعتراض به گونه دیگر پیش خواهد رفت و خواسته‌ای که مردم برای آن اعتراض می‌کنند متفاوت می‌شود.

کوشکی افزود: در جریان اعتراضاتی که به وجود آمده است، معترضان پیرامون عملکرد آقای رئیسی صحبت نکرده اند و نسبت به عملکرد رئیس‌جمهوری اعتراضی نداشتند. کسی در ارتباط با مسائل اقتصادی یا گرانی مسکن اعتراض نکرده و گفته معترضان چیز دیگری است. همچنین شعارهای اقتصادی از جانب هیچ معترضی داده نشده است.

وی ادامه داد: جنس اغتشاش و آشوب با اعتراض کاملا متفاوت است. اعتراض از جنس دیگری است و تفاوت هایی با آشوب دارد. کسانی که در  این مدت شعار دادند، به صراحت گفتند که با اصل نظام و اسلام مشکل دارند و هدف مسائل اقتصادی نیست. اعتراض در دوره های مختلف ریاست جمهوری ممکن شکل بگیرد و  این موضوع ارتباطی با عملکرد رئیس جمهور ندارد.

این کارشناس سیاسی گفت: اگر به جریان این اعتراضات دقت کرده باشید، کسی اسمی از دولت و عملکرد نظام نیاورده است و شعار معترضان پیرامون تغییر نظام و همچنین اسلامیت است.

کوشکی در واکش به اظهارنظرها پیرامون فضای امنیتی در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری گفت: اگر کسی چنین تحلیلی دارد که در دوره‌های گذشته فضای امنیتی بیشتر بوده است، باید دلیل بیاورد که چرا فضای این دوره را امنیتی می‌داند. همچنین اگر کسی می‌گوید امروز فضا نسبت به سال‌های قبل امنیتی‌تر شده است باید بگوید چرا این حرف را می‌زند و برایش دلیل محکم داشته باشد. این یک ادعا است و بحث امنیتی بودن یا نبودن فضای کشور در حوزه عملکرد دولت نیست.

این کارشناس سیاسی در ارتباط با احزاب سیاسی ایران گفت: ما در ایران، به معنای واقعی کلمه  حزب نداریم. بیش از ۲۰۰ حزب ثبت شده در کشور داریم اما یک حزب به معنای واقعی و دقیق وجود ندارد. به این علت که جامعه ایرانی زمینه و بستر مناسبی برای پدیده تحزب نیست.

حزب باید با جامعه ایرانی سازگار باشد

وی ادامه داد: احزاب باید با فرهنگ و ویژگی‌های جامعه سازگار باشد. بیش از ۸۰ سال عده‌ای تلاش کردند در ایران حزب راه‌اندازی کنند اما این اتفاق صورت نگرفته است. چنین چیزی را نه عیب جامعه ایرانی و نه حُسن آن است. این ویژگی جامعه ایرانی است.

کوشکی ادامه داد: ما برای حزب، یک سری شرایطی را در کشور نیاز داریم که این شرایط در جامعه ایرانی وجود ندارد. به همین خاطر بیش از ۲۰۰ حزب ثبت شده است اما هیچکدام کار ویژه یک حزب را به معنای واقعی انجام ندادند.

وی ادامه داد: ما باید برای جامعه خودمان به دنبال یک تشکل سیاسی باشیم که با زمینه‌ها و همچنین فضای جامعه ایرانی سازگاری داشته باشد.

کوشکی در ارتباط با اعتراضات اخیر ایران گفت: وقایعی اخیرا در ایران اتفاق افتاده است اصلا اعتراض نیست و می‌توان نام آن را آشوب گذاشت، همچنین این آشوب هدفی مشخص دارد. مردم قانون را به صراحت زیرپا گذاشته و شعار براندازی سر می‌دهند. همچنین در جریان این فرآیند،  امنیت کشور هم دچار مشکل کردند.

این کارشناس سیاسی در پایان تاکید کرد: اگر تمام معترضان اخیر ۱۰۰ هزار نفر باشند، این تعداد یک هزارم جامعه ایرانی هم محسوب نمی‌شود و نباید اجازه داد تا این درصد اندک، امنیت، اقتصاد و فضای جامعه را تحت تاثیر قرار دهند. این یک دیکتاتوری محسوب می‌شود، یعنی اینکه عده‌ای بسیار اندک می‌خواهند نگاه خود را بر اکثریت تحمیل کنند. بازار ها را با تهدید می‌بندند، کشور را به اعتصاب و آشوب می‌کشانند و همچنین کسانی که این روزها شعار مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهند، خودشان از همه بیشتر دیکتاتور هستند.

  • خسته ارسالی در

    اگه راست میگین شما یه دلیل بیارید که فضا امنیتی نیست!!!!!!!!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها