|
کدخبر: 277269

محاکمات در سراسر کشور شروع شد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اتهامات جاسوسان فرانسوی دستگیر شده، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علی امنیت ملی کشور و جاسوسی است.

سیاست محاکمات در سراسر کشور شروع شد

مسعود ستایشی روز سه‌شنبه در نشست خبری و در پاسخ به سئوالی درباره دستگیری جاسوسان فرانسوی و نقش آنان در اغتشاشات و آشوب‌های اخیر، گفت: این یک پرونده مهم است که ابعاد آن نیاز به کار فشرده دارد و اکنون در مرحله تحقیقات قرار دارد که با دقت، سرعت و صحت در حال انجام است.

وی ادامه داد: اتهامات این افراد که اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و جاسوسی است.

ستایشی اظهارداشت: اطلاعات ذی‌قیمت و راهبردی مختلفی از متهمان به دست آمده است و همچنان ضابطان خاص قوه قضاییه با تمسک به روش‌های علمی و فنی در این پرونده پیگیری موضوع هستند.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: این تئوری که سرویس های غربی برای امنیت مردم خواب‌های تعبیرناشدنی دیده‌اند در حد نظریه صرف نیست و داده‌های متعددی وجود دارد که دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی با برنامه‌های قبلی درصدد مدیریت احساسات و عواطف و شایعه‌سازی رسانه‌ای هستند.

وی گفت: هجمه رسانه‌ای را باید با قدرت رسانه پاسخ داد و علاوه بر این از افراد بازداشت‌های زنجیره اطلاعات و داده‌هایی به دست آمده که در شرف تکمیل است و با تشکیل جلسه فوق‌العاده اطلاع رسانی ضابطه‌مند و شفاف خواهد شد.

ستایشی با اشاره به سالروز شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی فرزند بزرگوار امام راحل، افزود: ایشان در عمر کوتاه خود کارنامه ارزشمند و افتخارآمیزی در جامعه و حوادث انقلاب برجای گذاشتند و جدای از فعالیت اجتماعی و سیاسی به عنوان شخصیت برجسته علمی بسیار موفق عمل کردند و در ساحت تحقیق و پژوهش و تألیف نیز آثار ارزشمندی از ایشان دارند.

آغاز رسیدگی به پرونده‌های اغتشاشات در چهار استان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره تعداد افراد بازداشت شده، گفت: فرمان رهبر معظم انقلاب به قوه قضاییه این بود که افراد حاضر در اغتشاشات تقسیم بندی شوند و روزی که این فرمان را دریافت کردیم با صدور اطلاعیه ای از آغاز تفکیک متهمان خبر دادیم.

ستایشی اظهار داشت: غربالگری و تفکیک افرادی که در این اغتشاشات مرتکب جرم شدند، آغاز شده است و افراد کم‌گناه دارای جرم خفیف که آشوب ایجاد نکرده و امنیت مردم را مورد تعرض قرار نداده باشند، مورد رأفت اسلامی قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: اما با کسانی که مرتکب جرایم عمدی از جمله تحریق، تخریب و قتل عمد شده باشند حتما برخورد قوه قضاییه عبرت آموز، قاطعانه و بازدارنده خواهد بود؛ البته رسیدگی به جرم و صدور حکم در صلاحیت دادگاه صالحه است.

ستایشی افزود: با دستور رئیس قوه قضاییه دادسراها با سرعت و دقت لازم امور را انجام دادند و بخشی از پرونده‌ها منتهی به صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست شده است و حسب مورد به دادگاه ارجاع می‌شود.

وی گفت: طبق گزارش‌ها از محاکم، این محاکمات در استان‌های تهران، البرز، اصفهان و کردستان آغاز شده است.

روحیه مبارزه با غربگرایی و استقلال خواهی همواره در میان ایرانیان وجود داشته است

ستایشی با اشاره به سالروز سخنرانی امام راحل درباره موضوع کاپیتالاسیون، گفت: در این لایحه که با هدف و موضوع ملت فروشی و وطن فروشی در زمان رژیم ستمشاهی صورت پذیرفت، مملکت را به غرب فروختند.

به گفته او، در دوره ستمشاهی وجود بیش از ۲۵ هزار مستشار آمریکایی بیانگر وابستگی شدید کشور به استکبار بود که امام راحل با اقتدار کامل با این اقدام مقابله کرد و هزینه آن را به واسطه تبعید ۱۴ ساله نیز پرداخت کرد.

وی اضافه کرد: استقلال خواهی و مبارزه با غربزدگی در مقابل هیمنه غرب و آمریکا در طول سده اخیر همواره وجود داشته است و این اقدام ارزشی همچنان توسط لایه‌های مردمی دنبال می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: رمز موفقیت و استمرار مقاومت، تضمین کننده موفقیت است و هرجا که با دشمن مقابله کردیم، موفق شده‌ایم.

ستایشی با اشاره به سالروز شهادت شهید فهمیده، اظهار داشت: پیشتازی جوانان و نوجوانان از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون از جمله وجوه برجسته و ارزشی انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: دلبستگی و اعتقاد نسل کنونی به عدالت، مقابله قاطع با تبعیض ناروا و صلابت و احیای عزت اگر از نسل‌های اول انقلاب کمتر نباشد، بیشتر است و مهم این است که ادبیات انقلاب به درستی شناخته شود.

ستایشی تصریح کرد: مسئولان قدر جوانان و نوجوانان را می‌دانند و باید زمینه را با هوشمندی و درایت و کفایت همانگونه که در بیانیه گام دوم نیز مورد توجه رهبر معظم انقلاب واقع شده است برای حضور این افراد فراهم کنند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به ایده ریاست قوه قضاییه مبنی بر گفت وگو، اظهار داشت: اصل این طرح مورد استقبال همه صاحبنظران لایه‌های مختلف جامعه واقع شد و نشان از درستی اصل ایده و راهبرد آن است.

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه هر ۲ هفته یک بار در روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شود و این نشست خبری از طریق تلویزیون اینترنتی سیمای عدالت به نشانی https://www.aparat.com/simayeedalat/live به صورت زنده در حال پخش است.

تحریق و تخریب جرم سیاسی تلقی نمی‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات منجر به دوقطبی سازی جامعه از سوی برخی سیاسیون، گفت: برخی از موارد به صراحت در قانون جرم سیاسی که در جلسه علنی روز دوشنبه ۲۰ اردیبشهت ماه سال ۹۵ تصویب شد، مشخص شده است و طبق قانون مواردی از جمله سرقت، غارت اموال و ایجاد تحریق و تخریب مصداق ماهیتی در قانون مجازات اسلامی دارد و مشمول جرم سیاسی تلقی نمی شود.

وی با بیان اینکه نشر اکاذیب اگر با نگاه سلطه و اخلال در امنیت کشور نباشد در شمول این ماده محسوب خواهد شد، اظهار کرد: اما نسبت به سایر موارد نشر اکاذیب مقررات موضوع ماده ۷۴۶، ۶۹۸ و ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی است و قانونگذار موارد مختلف را شناسایی و مشخص کرده است و در صورت وجود عناصر مادی و معنوی تشکیل دهنده جرم باید از سوی قاضی در محکمه صالح بررسی و نسبت به آن اتخاذ تصمیم کند بنابراین اتخاذ تصمیم برعهده قاضی رسیدگی کننده است.

آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دانشجویان گفت: از ابتدا ریاست قوه قضاییه دستورات موکدی در راستای تعیین تکلیف عاجل و قانونی دانشجویان تحت پیگرد و بازداشتی صادر کرد.

وی ادامه داد: این موضوع به دادستان کل کشور محول شد و او هم مراتب را مدیریت کرد و بیشتر دانشجویان در همان روزهای ابتدایی آزاد شدند و اکنون تعداد بسیار محدود و انگشت شمار یاز دانشجویان بازداشت هستند.

ستایشی توضیح داد: براساس گزارش های موثق، این دانشجویان وظیفه خاصی در میدان اغتشاشات برعهده و ارتباطات خاصی با برخی گروه‌های خاص تابلودار و جنایت پیشه داشتند و علیه کشور اقدام کردند که این موضوعات در دست بررسی قرار دارد.

آمارهای مبارزه با قاچاق مطلوب نیست

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: قبول داریم که آمارها در این زمینه مطلوب نیست.

وی افزود: ضابطان و کسانی که در این عرصه خدمات مؤثر و ویژه‌ای دارند، در صدد پیگیری جدی هستند که با موضوع قاچاق کالا و ارز با جدیت و قاطعیت برخورد کنند و برنامه‌های کنترلی و مقابله‌ای خوبی نیز تدارک دیده شده که به زودی عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: معاونت مبارزه با قاچاق در دادستانی کل کشور هماهنگی‌های ویژه ای با ستاد مبارزه با قاچاق، سازمان‌ها و کارگروه‌های مربوطه دارند و تفاهم نامه‌های خوبی منعقد شده است و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی هم هماهنگی‌هایی با گمرک دارد و مشکلات به حداقل رسیده است.

ستایشی افزود: در استان‌های ساحلی نیز در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، ابلاغیه و دستورالعمل‌های لازم با توجه به شرایط ارائه شده است و اکنون در حوزه گمرکات مشکلاتی وجود دارد که اعتقاد داریم با سرعت باید این مشکلات حل شود.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه، مبارزه با قاچاق کالا، اقدامی فرا قوه ای است و همه دستگاه‌های دست اندرکار با تمسک به مقررات و قوانین مربوطه باید اقدام کنند و اگر نیاز به قوانین جامع و کامل‌تری است، قوه مقننه آمادگی این موضوع را دارد و شورای نگهبان هم این شرایط را برای کمک دارد و دولت نیز سهم قابل توجهی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارد.

قاتل محیط بان نجفی دستگیر شده است

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین اقدامات در مورد دستگیری قاتل محیط بان برومند نجفی، گفت: به محض وقوع قتل و براساس دستور دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه، پرونده به بازپرس ویژه قتل ارجاع شد و بدون درنگ اقدامات قضایی به صورت فنی و تخصصی انجام شد.

وی افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی نیز با اقدامات فنی و تخصصی پیگیر مساله شدند.

ستایشی اظهار داشت: در این اتفاق علاوه بر فرد اصلی، ۲ نفر دیگر نیز به عنوان معاونت در وقوع جرم شناسایی شدند و با اقدامات خوبی که صورت گرفت، شاهد دستگیری ضارب و معاونین وی بودیم.

 

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها