|
کدخبر: 275106

تهران به مداخلات خارجی واکنش نشان داد/ دخالت نکنید !

روز جمعه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد مجوزی کلی برای توسعه دسترسی به خدمات اینترنتی برای ایرانیان صادر کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این اقدام دولت آمریکا آن را تلاش برای نقض حاکمیت ایران توصیف کرد.

برخی از اظهارنظرهای سیاسی و اقدامات دولت‌های خارجی به بهانه حمایت از اعتراضات در ایران با واکنش مقام‌های دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است. اقداماتی از جمله اعلام دستورالعمل جدید از سوی دولت ایالات متحده آمریکا برای کاهش تحریم‌های مرتبط با اینترنت و ابزار ارتباط جمعی، موضع‌گیری رئیس پارلمان نروژ و فعالیت‌های برخی رسانه‌های معاند در پایتخت بریتانیا، از مواردی بود که در طول روزهای اخیر با واکنش تهران مواجه شد که از دولت‌های خارجی می‌خواست تا از مداخله در امور داخلی ایران خودداری کنند.

یکی از نخستین واکنش‌های مقام‌های ارشد نظام به موضع‌گیری‌های خارجی در خصوص اتفاق‌های اخیر ایران، توسط رئیس‌جمهور در سخنرانی روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در این سخنرانی گفت: «جمهوری اسلامی، استانداردهای دوگانه برخی از دولت‌ها در زمینه حقوق بشر را مهم‌ترین عامل نهادینه شدنِ نقضِ حقوق انسان دانسته که پیامد آن، موضع‌گیری‌های متنوع و متعدد در قبال یک رخداد در حال بررسی در جمهوری اسلامی ایران و سکوت مرگبار درباره قتل ده‌ها زن بی‌پناه در مدت کوتاهی در یکی از کشورهای غربی است. تا زمانی که این دوگانگی پابرجا باشد، حقوق بشر از گزند نقض‌های مکرر در امان نخواهد بود.»

واکنش تهران به کاهش تحریم‌های ارتباطات

روز جمعه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مجوزی کلی برای توسعه دسترسی به خدمات اینترنتی برای ایرانیان صادر کرده است. به گفته یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا هر چند که دولت آمریکا ارائه برخی خدمات اینترنتی و ارتباطی از تحریم‌های گسترده علیه مردم ایران مستثنی کرده بود، اما با توجه به رویدادهای اخیر و اختلال‌ها در دسترسی اینترنت در ایران، دستورالعمل جدیدی در این زمینه صادر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به این اقدام دولت آمریکا آن را تلاش برای نقض حاکمیت ایران توصیف کرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، شنبه‌شب با انتشار پیامی به زبان انگلیسی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «همواره در پی تضعیف امنیت و ثبات ایران بوده- و البته ناکام مانده است. با کاستن از شدت چند تحریم ارتباطی- و در عین حال پابرجا نگه داشتن فشار حداکثری- آمریکا منافقانه در پی پیشبرد اهداف خود علیه ایران است. تلاش‌ها برای نقض حاکمیت ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

احضار سفرای بریتانیا و نروژ به وزارت خارجه

دو سفر غربی نیز روز شنبه توسط وزارت امور خارجه احضار شدند.  سفیر نروژ در واکنش به اظهار نظر رئیس پارلمان این کشور به وزارت خارجه احضار شد. مسعود قره‌خانی، مهاجرایرانی‌تبار و عضو حزب کارگر نروژ که ریاست پارلمان این کشور را بر عهده دارد، هفته گذشته با انتشار پیامی ویدئویی از اعتراضات خیابانی در ایران حمایت کرده ‌بود.  بر اساس گزارش‌ها در واکنش به مواضع مداخله‌جویانه رئیس پارلمان نروژ در قبال تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران، سفیر نروژ در تهران توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار مراتب اعتراض شدید کشورمان به اظهارات پیش‌داورانه و دور از واقعیت رئیس پارلمان نروژ در قبال ناآرامی‌های اخیر در جمهوری اسلامی ایران، به سفیر ابلاغ و تأکید شد این اظهارات غیرسازنده به منزله دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. سفیر نروژ در پاسخ اظهار داشت مراتب را بلافاصله به اسلو گزارش می‌کند.

سفیر دیگر احضارشده به وزارت امور خارجه، سفیر بریتانیا بود که به خاطر انتشار اخبار سوگیرانه از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان مستقر در این کشور به وزارت خارجه آمد. بر اساس گزارش‌ها در واکنش به فضاسازی‌های خصمانه رسانه‌های فارسی‌زبان لندن‌نشین علیه جمهوری اسلامی ایران، سفیر انگلیس در تهران توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار مراتب اعتراض شدید کشورمان به دولت انگلیس به‌واسطه میزبانی این کشور از رسانه‌هایی که در روزهای اخیر تحریک و دعوت به اغتشاش و گسترش آشوب‌ها در جمهوری اسلامی ایران را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند، به سفیر ابلاغ و تأکید شد این امر به منزله دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و اقدام علیه حاکمیت ملی کشورمان تلقی می‌شود. سفیر انگلیس در پاسخ اظهار داشت، مراتب را بلافاصله به لندن گزارش می‌کند.

ادامه دیدارهای وزیر امور خارجه در نیویورک

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که بعد از بازگشت رئیس‌جمهور و هیات همراه از نیویورک، همچنان در این شهر حضور دارد و به دیدارها با همتاهای خود از کشورهای مختلف در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه می‌دهد، شنبه‌شب با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «در دیدار با مقامات کشورها، همگان از جمهوری اسلامی ایران بعنوان جزیره ثبات در میان منطقه‌ای متلاطم و پرچالش یاد می‌کنند. همین ثبات و صلابت ایران اسلامی است که به هر بهانه‌ای مورد هدف بدخواهان قرار می‌گیرد. بصیرت ملت فهیم و بزرگ ایران را قدر می‌شناسیم. بی‌تردید دشمن ره بجایی نخواهد برد.»

وزیر امور خارجه، سه‌شنبه هفته گذشته در واکنش به اظهارات مقام‌های غربی در خصوص وقایع اخیر ایران نوشته بود: «دستور تحقیق در مورد فوت تراژیک مهسا، که چنانکه رئیس‌جمهور گفت، مانند دختران خود ما بود، صادر شده است. حقوق بشر، برای ایران ارزشی ذاتی دارد- بر خلاف کسانی که به آن به چشم ابزاری علیه رقبا می‌نگرند. آمریکا باید به جای ریختن اشک تمساح، به تروریسم اقتصادی پایان دهد.»

وزیر امور خارجه، روزهای جمعه و شنبه به وقت نیویورک با وزرای خارجه کویت، امارات، اریتره، ارمنستان، اوگاندا، سریلانکا، نیکاراگوئه، ونزوئلا اتریش، سوئد، بلژیک، هلند، اردن، برزیل و عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. حسین امیرعبداللهیان همچنین روز شنبه در نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد سخنرانی کرد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها