|
کدخبر: 268561

بیانیه پایانی کنفرانس جده درباره ایران و منطقه

حکام شورای همکاری خلیج فارس و روسای اردن، مصر و عراق در پایان کنفرانس جده بیانیه‌ای در رابطه با ایران و تحولات منطقه صادر کردند.

در بیانیه پایانی کنفرانس جده که شامگاه شنبه منتشر شده است، بر اهمیت پایبندی به حسن همجواری و احترام متقابل و سلامت منطقه‌ای تأکید شد.

در این بیانیه آمده که دستیابی به راه حلی عادلانه برای حل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی بر اساس راهکار دو دولتی در چارچوب طرح ابتکار عربی ضرورت دارد.

در بیانیه پایانی کنفرانس جده هم‌چنین به تلاش «اوپک پلاس» با هدف تثبیت بازارهای نفت به نحوی که منافع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را تأمین و از رشد اقتصادی حمایت کند، اشاره شده است.

شرکت کنندگان در کنفرانس جده رهبران بر حمایت خود از معاهده منع گسترش و عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در منطقه تأکید کرده و از ایران خواستار همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی شدند.

سران کشورهای عضو شورای همکاری، اردن، مصر و عراق در این نشست که با حضور جو بایدن برگزار شده است، از نقش مثبت عراق در تسهیل ارتباطات و ایجاد اعتماد بین کشورهای منطقه استقبال کردند.

در این بیانیه همچنین بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه به گونه‌ای که وحدت و حاکمیت سوریه را حفظ کند، تأکید کردند.

شرکت کنندگان در نشست اظهار داشتند که از حاکمیت، امنیت، ثبات و همه اصلاحات لازم برای دستیابی به بهبود اقتصادی لبنان حمایت می‌کنند.

در این بیانیه همچنین از آتش بس موقت در یمن و تشکیل شورای موسوم به «شورای رهبری ریاستی یمن» استقبال شد.

در بیانیه پایانی نشست مکه در رابطه به با تحولات یمن هیچ گونه اشاره‌ای به نقض آتش بس در یمن که اکنون سه ماه است زیر نظر سازمان ملل ادامه دارد، نشده است.

توافق آتش بس که در دوم آوریل گذشته با میانجیگری سازمان ملل اجرایی شد، شامل مجوز انجام پروازهای تجاری از فرودگاه بین المللی صنعا است که از سال ۲۰۱۶ تنها برای کمک رسانی گشایش یافته است.

با پایان این آتش بس دو ماهه که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شد، سازمان ملل برای تمدید دوباره آن رایزنی کرد و در نهایت فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در تاریخ ۱۲ خرداد ماه اعلام کرد که توافق تمدید آتش بس برای دو ماه دیگر حاصل شده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر