|
کدخبر: 274974

ادعای واهی وزیر خارجه سعودی علیه توان دفاعی پهپادی ایران

وزیر خارجه سعودی ادعای واهی جدیدی علیه توان دفاعی پهپادی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی که از یک سو از تمایل کشورش برای روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران سخن می گوید و از سوی دیگر به طرح اتهامات و ادعاهای واهی علیه ایران ادامه می دهد، جمعه شب به شبکه فرانس ۲۴ گفت که ریاض تمایل دارد تا با تهران روابط حسنه‌ برقرار کند.

او در عین حال ابراز کرد که ریاض نسبت به احیای احتمالی توافق هسته‌ای قدرت‌های غربی با ایران به ویژه در مورد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی‌هایی دارد. بن فرحان در عین حال هم افزود که حتی یک معامله به گفته او معیوب بهتر از نبود توافق است.

وزیر امورخارجه عربستان سعودی با بیان اینکه هنوز اختلافاتی با ایران وجود دارد که در حال حاضر مانع ملاقات او با همتای ایرانی خود شده است، در عین حال افزود: ما قطعاً قصد داریم با ایران روابط مثبت برقرار کنیم.

این سیاست یک بام و دو هوای عربستان باز هم ادامه یافت و او در مصاحبه با روزنامه سعودی الشرق الاوسط که امروز شنبه منتشر شد، ادعا کرد که توان پهپادی دفاعی ایران یک خطر برای منطقه به شمار می رود.

فیصل بن فرحان مدعی شد: فناوری پهپادی ایران خطر روز افزونی برای منطقه خاورمیانه است و همکاری بین کشورهای منطقه برای مقابله با آن مهم است.

وزیر خارجه سعودی در میزگردی که مرکز تحقیقات "THINK " وابسته به گروه تحقیقات و رسانه ای سعودی با همکاری انستیتوی خاورمیانه برگزار کرد، همچنین مدعی شد: ایران به طور مستمر، حوثی ها (جنبش انصارالله یمن) را به پهپاد مجهز می کند.

این ادعا در حالی مطرح می شود که جنبش انصار الله یمن و ارتش این کشورها بارها تاکید کرده اند که توانمندیهای آنها در زمینه پهپادی داخلی است و در طول سالهای اخیر توانسته اند که در زمینه پهپادی و موشکی به دستاوردهای مهمی دست یابند.

فیصل بن فرحان همچنین مدعی شد که کشورش توانسته است که با حدود ۹۴ درصد از حملات پهپادی علیه خود  مقابله کند.

او درباره آتش بس در یمن نیز توپ را به زمین جنبش انصارالله این کشور انداخت و گفت: حوثی ها هم اکنون مجموعه ای از خواسته های بی نهایت را مطرح می کنند که دولت یمن (دوست دست نشانده سعودیها و اماراتی ها) نمی توانند به آن پاسخ مثبت دهند.

وزیر خارجه سعودی در پایان همچنین مدعی شد که جنبش انصارالله یمن "با تمدید آتش بس موافقت نخواهند کرد زیرا منفعت ملت یمن برای آنها مهم نیست."

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند ولی در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد.

آتش بس یمن به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد.

پیشتر «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

ارسال نظر