|
کدخبر: 261495 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شد:

جزییات مذاکره غیر مستقیم ایران و آمریکا / ماجرای خواسته های فرابرجامی

رحیمی جهان آبادی: از ابتدای ورود ایران به مذاکرات جدید یادداشت‌هایی بین طرفین تبادل شد و پیام‌هایی به صورت غیر مستقیم ارسال شده است. امروز هم توسط عمانی ها و قطری‌ها و آقای مورا و کسانی دیگر پیام‌هایی از سوی آمریکایی ها منتقل می‌شود و ایران هم پاسخ آن‌ها را می دهد.

سیاست جزییات مذاکره غیر مستقیم ایران و آمریکا / ماجرای خواسته های فرابرجامی

گفته می‌شود توسط قطر وعمان مذاکره‌ای غیر مستقیم در مورد توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا صورت  گرفته است. برای درستی این موضوع با یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

گفتگوی مستقیم با آمریکایی ها فعلا ضوررتی ندارد

جلیل رحیمی جهان آبادی در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: از ابتدای ورود ایران به مذاکرات جدید یادداشت‌هایی بین طرفین تبادل شد و پیام‌هایی به صورت غیر مستقیم ارسال شده است. امروز هم توسط عمانی ها و قطری‌ها و آقای مورا و کسانی دیگر پیام‌هایی از سوی آمریکایی ها منتقل می‌شود و ایران هم پاسخ آن ها را می‌دهد. این طبیعی است وقتی شما می‌خواهید با طرفی که اختلاف دارد رفع اختلاف کنید باید یا مستقیم و یا غیر مستقیم گفتگو کنید ولی تشخیص مسئولان ارشد ما این است که گفتگوی مستقیم با آمریکایی‌ها فعلا ضوررتی ندارد ولی گفتگو به صورت یادداشت و پیام تبادل شده است.

وی با اشاره به این موضوع که اگر آمریکایی ها عاقلانه رفتار کنند، می توان به این گفتگوها امیدوار بود، اظهار کرد:  ایران به طور مشخص تعهدات برجامی خود را دارد ولی آمریکا عاقلانه رفتار نمی کند. هم تعهدات برجامی خود را اجرا نمی‌کند و هم خواسته‌های فرا برجامی دارد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که خواسته های فرابرجامی آمریکا چیست، اظهار کرد:  آمریکایی‌ها بسیار علاقمند هستند که موضوعات منطقه‌ای را به برجام پیوند دهند به‌طور مثال می‌گویند بسیاری از تحریم‌هایی که اکنون دارید ربطی به فعالیت‌های اتمی ندارد و به دلیل حضور نظامی شما در سوریه بوده است. به این بهانه‌ها می خواهند بخش عمده‌ای از تحریم‌ها را نگه دارند. مثلا بر علیه هواپیمایی ما و بر علیه اشخاص حقیقی و حقوقی ما و بر علیه سیستم بانکی ما مدام در حال شایعه سازی هستند و این پذیرفتنی نیست.

تنها سر یک موضوع مذاکره می‌کنیم

رحیمی جهان آبادی بیان کرد: اگر قرار باشد برای هر کدام از این موضوعات این روند فرسایشی را ادامه دهند، برای ایران امکان پذیر نیست اگر قرار باشد ما تحریم باشیم چه فرقی دارد که به اسم منطقه ای باشد یا اتمی؟ تحریم تحریم است و ما می‌خواهیم تحریم ها برداشته شود و مشکلات حل شوند وگرنه ما جدا از پرونده اتمی خیلی از سیاست‌های آمریکا را قبول نداریم. آیا باید ورود پیدا کنیم و بگوییم سیاست شما در قبال فلان کشور در شرق آسیا باید حل شود در غیر این صورت ما حاضر نیستیم مذاکره کنیم یا بگوییم شما در دهه‌ها پیش دولت ملی مصدق را سرنگون کرده‌اید. در شیلی کودتا کرده‌اید یا در اندونزی چه کرده اید. آیا باید همه تاریخ را با آمریکایی‌ها تسویه کنیم یا همه سیاست‌های غلط آن‌ها را در منطقه مورد واکاوی قرار دهیم؟ این معقول نیست. ما بر سر یک موضوع آن هم موضوع اتمی مذاکره می‌کنیم. حاضریم هر تعهدی را در چهارچوب برجام بپذیریم به این شرط که آمریکا تعهدات خود را در چهارچوب برجام بپذیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: آمریکا باید درک کند که دیگر دوران گوش کردن به فرمان‌هایش گذشته است. نه برای ایران بلکه برای کل جهان به سر آمده است و دیگر هیچ کسی حاضر نیست حرف و سیاست آمریکایی‌ها را چشم و گوش بسته بپذیرد. ایران برای این استقلال هزینه‌های سنگینی را به صورت اقتصادی و امنیتی داده است و مردم ایران فشار سنگینی را تحمل کرده اند. نباید آمریکا از ما توقع داشته باشد که بعد از چهار دهه مقاومت مثل بازی مار و پله سر خانه اول  برگردیم و بگوییم چشم هر چه شما می‌گویید ما اطاعت می کنیم.

 وی ادامه داد: وضعیت ایران با بسیاری از کشورهای کوچک منطقه فرق دارد. استقلال سیاسی، قدرت نظامی، نفوذ سیاسی و تاریخ این کشور متفاوت است. آمریکا این واقعیت‌ها را باید عاقلانه‌تر درک کند. ما مثل کشورهای کوچک منطقه نیستیم که آمریکا به آن ها امر و نهی می‌کند و آنجا حضور نظامی و سیاسی دارد. نه تنها برای آمریکا بلکه برای روسیه و چین هم اینطور نیستیم. ما کشوری تحت سلطه یا تحت امر نیستیم. ترجیح می دهیم خودمان تصمیم بگیریم و هزینه سنگینی که ملت ما ظرف این چهار دهه داده است بخاطر همین استقلال است. اگر ما می‌خواستیم آمریکایی ها برای ما تصمیم بگیرند و به جای ما فکر کنند می‌شدیم یکی همانند کشورهای کوچک منطقه که بدون اجازه آمریکا هیچ کاری نمی‌کنند.

ایران واقعیتی در جغرافیای منطقه است

رحیمی جهان‌آبادی در پاسخ به این سوال که با روی کار آمدن شیخ محمد بن زاید آل نهیان به عنوان رئیس جدید دولت امارات متحده عربی روابط ایران و امارات با توجه به مواضع ضد ایرانی رئیس جدید دولت امارات به کجا ختم می‌شود. اظهار کرد: ایران واقعیتی در جغرافیای منطقه است. کشورهای عربی هم واقعیتی در جغرافیای منطقه هستند. ما نه می توانیم همسایگان خودمان را تغییر بدهیم و نه همسایگان می توانند ما را تغییر بدهند. به لحاظ جغرافیایی ما اشتراکات زیادی در حوزه دین و تاریخ و فرهنگ داریم. بسیاری از ساکنان امارات کسانی هستند که تعلق تاریخی و قومی به ایرانی ها دارند. نگاه ما به کشور های اسلامی نگاهی مثبت است و تا زمانی که به منافع و امنیت ما و به سرزمین ما آسیبی نزنند با آن ها همکاری می کنیم. همانطور که همکاری خوبی با قطر داریم.

نماینده مجلس یازدهم در پایان اظهار کرد: اگر اماراتی ها نگاهی واقع گراینه داشته باشند به عنوان کشوری اسلامی و همسایه دارای اشتراکات و سرنوشت مشترک با ما هستند و باید با ایران رفتاری دوستانه داشته باشند. ما هم از هر نوع رفتار دوستانه اماراتی ها استقبال می کنیم. امیدواریم آن ها هم همین نگاه عاقلانه را داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها