|
کدخبر: 158700 شهریار خادمی

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

لغو گام به گام تحریم ها، شایعه یا واقعیت؟

رامین مهمان‌پرست اظهار کرد: کسانی که پای موافقت نامه را امضا کردند باید به تمام تعهدتشان عمل کنند و متقابلا ما نیز به تمام تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

سیاست لغو گام به گام تحریم ها، شایعه یا واقعیت؟

صدور بیانیه مشترک امریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس بعد از نشست مجازی وزرای خارجه آن‌ها در روز پنجشنبه گذشته را می‌توان مهم‌ترین اتفاقی دانست که بعد از خروج امریکا از این توافق در اردیبهشت ۱۳۹۸ افتاده است. این بیانیه گویای دو تحول مهم است: نخست اینکه امریکا مجددا برجام را به عنوان «یک دستاورد کلیدی دیپلماسی چندجانبه» به رسمیت می‌شناسد، دوم اینکه طرحی را که امریکا مدعی بود باید بعد از مشورت با کنگره و متحدان تنظیم کند، از خلال این بیانیه مشترک اعلام کرده و سوم اینکه این بیانیه گویای اتفاق نظر امریکا و سه کشور اروپایی در مورد مسیر پیش رو و طرح پیشنهادی آن‌ها به ایران است.

بازگشت بی‌اشکال و فوری به برجام

سادگی بازگشت بی‌اشکال و فوری به برجام، جذاب به نظر می‌رسد و دولت جدید آمریکا می‌تواند این کار را به طور یک جانبه با امضای یک دستور اجرایی، صدور معافیت‌ها و لغو تحریم‌ها انجام دهد.اما ایران نیز خواستار لغو تمامی تحریم های یکجانبه از طرف امریکا است، که این امر سبب ایجاد تناقضاتی می شود، این اتفاق سبب شد که با رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در لهستان به گفتگو بپردازیم و نظر وی را درباره احتمال از سرگیری توافق هسته ای بپرسیم در ادامه می توانید این گزارش را بخوانید با گسترش نیوز همراه باشید:

رامین-مهمانپرست

رامین مهمان‌پرست سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره احتمال احیای برجام اظهار کرد: چارچوب های سیاست جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است و مقام معظم رهبری نیز به این مورد اشاره فرموده‌اند، امریکایی ها خودشان برجام را نقض کردند و از آن خارج شدند. اگر در عمل تحریم ها لغو شوند و چرخ همکاری های اقتصادی در کشور ما انجام شود، به این معنا است کسانی که پای موافقت نامه را امضا کردند به تمام تعهداتشان عمل کرده اند و متقابلا ما نیز به تمام تعهدات برجامی خود عمل خواهیم کر‌د.

لغو گام به گام تحریم ها، شایعه یا واقعیت؟

وی ادامه داد: اما اگر قرار باشد تعهدی را که ما انجام دادیم و پای آن ایستاده ایم را طرف مقابل لغو کند و در انجام آن همکاری نکند، آن توافق نامه معنای دوجانبه بودن را از دست می دهد.

سفیر پیشین ایران در لهستان خاطرنشان کرد: موقعی یک توافق نامه خاصیت خواهد داشت و ادامه دار خواهد بود که منافع دو طرف براساس تعهدات صورت گرفته،تضمین شود.

مهمانپرست درباره شایعه لغو گام به گام تحریم ها توسط امریکا اظهار کرد: صحبت هایی که برای لغو پلکانی و یا گام به گام تحریم مطرح می شود، شیوه ورودش صحیح نیست، چون همانطور که امریکا بعد خروج از برجام، تحریم‌های جدید را به شکل غیر قانونی علیه ایران اعمال کرد، باید به همان شکل تحریم‌ها را لغو کند تا در عمل کشورهای مختلف بتوانند روابط اقتصادی‌شان را با ایران به شکل طبیعی دنبال کنند.

سخن پایانی: پیش از این گفته شده بود که احتمال بازگشت گام به گام آمریکا به برجام زیاد است، اما به نظر می‌رسد که این گمانه زنی با برخی مقدمات تحلیلی که آمریکایی‌ها سعی کردند امتیازات بیشتری برای بازگشت به برجام بگیرند و همچنین پاسخگوی فشارهای داخلی خود باشند، بیشتر همخوانی داشته باشد؛ چراکه برخی جریانات در داخل ایالات متحده، فشارهایی را به جو بایدن وارد می‌کنند که به برجام بازنگردد. دولت بایدن با انتخاب افرادی مانند انتخاب آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه، وندی شرمن به عنوان معاون وی، جک سالیوان، مشاور امنیت ملی و رابرت مالی به عنوان مسئول امور ویژه در امور ایران که از نیروهای مختلف هستند مخالفت‌هایی را به همراه داشته است؛ چراکه این افراد کسانی هستند که موافق عادی سازی روابط و بازگشت به برجام هستند تا بتوانند تحریم‌ها را بردارند، اما هم از بعد داخلی خودشان و هم از نظر مصوبه مجلس ایران درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به اضافه پنج گامی که ایران در آن تعهدات خود را کاهش داد، موانعی را بر سر راه بایدن گذاشته تا نتواند به راحتی در مورد بازگشت به برجام تصمیم بگیرد.

ارسال نظر