|
کدخبر: 253463

تصمیم مهم بایدن درباره خروج سپاه از لیست سیاه

به رغم اینکه دستیابی به توافق نهایی با ایران در انتظار تصمیم سیاسی آمریکا درخصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است، روزنامه واشنگتن پست، بامداد شنبه در گزارشی مدعی شد: تقاضای ایران از آمریکا برای خارج کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی به اصلی‌ترین مانع در مقابل توافق با ایران تبدیل شده است.

سیاست تصمیم مهم بایدن درباره خروج سپاه از لیست سیاه

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با بیان اینکه دولت آمریکا از مذاکره با ایران کناره گیری نمی‌کند، نوشت: کشورهای اروپایی از آمریکا خواسته‌اند تا راه حلی پیدا کند که توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود.

به رغم اینکه دستیابی به توافق نهایی با ایران در انتظار تصمیم سیاسی آمریکا درخصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است، روزنامه واشنگتن پست، بامداد شنبه در گزارشی مدعی شد: تقاضای ایران از آمریکا برای خارج کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی به اصلی‌ترین مانع در مقابل توافق با ایران تبدیل شده است.

این رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد: دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قصد ندارد سپاه را از این فهرست حذف کند.

واشنگتن پست به نقل از این مقام آمریکایی ادعا کرد: دستیابی به توافق بر عهده ایران است. رئیس جمهور آمریکا به اصول پایه‌ای پایبند است و ایرانی‌ها با دیدگاه‌های ما آشنا هستند.

این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: کشورهای اروپایی از آمریکا خواسته‌اند تا راه حلی پیدا کند که توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود.

واشنگتن پست ادامه داد: دولت آمریکا از مذاکره با ایران کناره گیری نمی‌کند و ممکن است با کمک متحدان اروپایی به دنبال راه حلی قابل قبول باشد که خواسته بایدن در خارج نکردن سپاه را برآورده کند.

این رسانه آمریکایی در ادامه افزود: با این حال دولت بایدن نمی‌خواهد عقب نشینی کند. این به صورت کلی یک مساله نمادین است.

واشنگتن پست همچنین در تداوم ترس آمریکا از نفوذ منطقه‌ای ایران مدعی شد: سپاه باید برای خارج شدن از این فهرست تلاش کند.

 آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر در مصاحبه‌ با شبکه خبری ان بی سی، ضمن اینکه درباره خروج سپاه از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی اظهار نظر صریحی نکرد، بار دیگر ادعاها را تکرار نمود و درباره مذاکرات وین اظهار داشت: چندان به رسیدن به توافق خوشبین نیستم.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا سپاه همچنان سازمان تروریستی باقی خواهد ماند، اظهار کرد: نمی‌خواهم به جزئیات مذاکرات اشاره کنم.

در همین ارتباط، کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی بامداد پنج‌شنبه در برنامه پرسش‌‌وپاسخ خبری در شبکه ام‌‌اس‌‌ان‌‌بی‌‌سی حاضر شد. بخشی از سوالات از این سناتور مربوط به مذاکرات لغو تحریم در وین بود.

مورفی در این گفت‌وگو از رئیس‌‌جمهور آمریکا خواست، اجازه ندهد ملاحظات سیاسی، مانع از حصول توافق هسته‌‌ای با ایران شود. قانون‌گذار ارشد و هم‌حزبی جو بایدن در این مصاحبه اذعان کرد جنجال‌‌ها و «ملاحظات سیاسی» در آمریکا مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات وین شده و به دولت جو بایدن توصیه کرد با برداشتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی، راه را برای حصول توافق با ایران باز کند.

اندریا میشل خبرنگار آمریکایی در بخشی از این مصاحبه به گفت‌وگوی خود با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد و از کریس مورفی نماینده ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا پرسید: «من می‌خواستم از شما سوالی درباره ایران بکنم چون صبح پنج‌شنبه، من از وزیر خارجه بلینکن درباره ایران سوال کردم و او به من گفت «آنقدرها درباره چشم‌انداز رسیدن به یک توافق هسته‌‌ای جدید با ایران خوش‌بین نیستم. (خطاب به سناتور مورفی)‌ از نظر شما این موضوع، تهدیدی بزرگ است؟»

این سناتور دموکرات عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در جواب گفت: «این یک خطر بزرگ است. اگر ما نتوانیم به یک توافق با ایران برسیم، ایران به معنای واقعی کلمه در آستانه دستیابی به سلاح اتمی خواهد بود. همین حالا که داریم صحبت می‌کنیم، آنها تنها چند هفته با داشتن مواد (اتمی) کافی برای تولید سلاح فاصله دارند و این موضوع حتما یک مسابقه تسلیحاتی را در خاورمیانه کلید خواهد زد و مدت زیادی طول نخواهد کشید که سعودی‌‌ها، اماراتی‌‌ها و ترکیه‌‌ای‌‌ها شروع به در پیش گرفتن برنامه سلاح اتمی بکنند، این چه فاجعه‌‌ای برای ایالات متحده خواهد بود. من امیدوارم دولت جو بایدن بتواند به یک توافق برسد و من امیدوارم آنها اجازه ندهند ملاحظات سیاسی در ایالات متحده مانع این توافق بشود.»

مورفی در ادامه مدعی شد: «یک توافق روی میز وجود دارد که مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهد شد و دولت بایدن این توافق را امضا کند و به ما (اعضای دموکرات کنگره) اجازه بدهد که این توافق را در کنگره به دیگران بقبولانیم. ما این کار را انجام خواهیم داد و آرای کافی برای آن را کسب خواهیم کرد البته من دارم کمی نگران می‌شوم که دولت (بایدن) در حال نظاره کردن واقعیت عرصه سیاسی در ایالات متحده درباره این موضوع است که ‌‌آیا ما باید وارد توافقی شویم که جهان را در برابر سلاح اتمی حفاظت خواهد کرد.»

اندریا میشل مجری و خبرنگار ارشد آمریکایی از این قانون‌گذار کنگره آمریکا پرسید: «اگر شما بودید، برای رسیدن به توافق (با ایران) سپاه پاسداران (انقلاب اسلامی) را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج می‌کردید؟» کریس مورفی سناتور ایالت کنتیکت در پاسخ به این سوال گفت: «بله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا خارج می‌کردم. تاثیر عملی شناختن آنها به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی، ناچیز و بی‌اهمیت است. ما ده‌ها مورد دیگر شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان تروریسم داریم که آنها پابرجا خواهند ماند، در نتیجه از نظر من اگر این موضوع مانع رسیدن به یک توافق باشد، خب بیایید و این مانع را‌ برداریم برای اینکه هیچ نشانه‌‌ای وجود ندارد، مبنی بر اینکه از زمانی که ما سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریستی به رسمیت شناختیم، هیچ تاثیری روی حمایت آنها از گروه‌های تروریستی در اطراف و اکناف این منطقه گذاشته باشد و از نظر من، هیچ تاثیر عملی درباره عقب‌نشینی از به رسمیت شناختن (سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی خارجی) وجود ندارد، به ویژه اینکه ما موارد بسیار زیاد دیگری از تحریم‌ها را داریم که علیه رژیم ایران و سپاه پاسداران اعمال بکنیم.»

اظهارات کریس مورفی درباره خروج نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی در حالی است که ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ایالات متحده پنج‌شنبه شب مخالفت خود را با خروج نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست آمریکا درباره گروه‌های تروریستی اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک میلی در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت: از حذف نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی حمایت نمی‌کنم.

خروج یا عدم خروج سپاه پاسداران انقلاب از لیست تحریم‌ها همچنان به عنوان یکی از مسائل مهم در مذاکرات وین باقی مانده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ادعاهای خود درباره تروریستی بودن سپاه پاسداران را تکرار کرد؛ اما بدون ارائه توضیح درباره خروج یا عدم خروج سپاه از لیست تحریم‌ها گفت، وارد جزئیات نخواهد شد.

وزیر خارجه قطر چندی پیش سپاه را بخشی از «ساختار رسمی نظامی کشور ایران» دانست و گفت، باید به این ساختار احترام گذاشت. ادعاهای آمریکا درباره تروریستی بودن این ساختار نظامی در حالی مطرح می‌شود که بنا به اعلام نشریه پولیتیکو، نیروهای نظامی آمریکایی، رسمی و غیر رسمی بیش از ۸۰۰ پایگاه نظامی در بیش از ۷۰ کشور جهان دارند.

پیش‌تر نیز واشنگتن فری بیکن اعلام کرده‌ بود دولت بایدن در حال بررسی امتیازی در توافق هسته‌‌ای جدید ایران است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از لیست تروریستی آمریکا حذف می‌کند و به ایرانی‌‌های وابسته به سپاه اجازه ورود به کشور را می‌دهد. بنا به این گزارش، ایران خواستار حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی» به منزله یکی از شروط بازگشت خود به توافق سال ۲۰۱۵ است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ یکجانبه از توافق هسته‌ای (برجام) که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد و یک‌ سال بعد نیز سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه (FTO) این کشور قرار داد.

این اظهارات و طرح‌های ضد ایرانی در حالی است که اکثر سیاستمداران و مقامات جهان از جمله سیاستمداران آمریکایی معتقدند تئوری دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا درباره خروج از برجام و انجام توافق قوی‌تر با ایران از طریق تحریم‌های سخت و سیاست فشار حداکثری اشتباه بود و شکست خورده است.

منبع: تابناک
  • محمدرضا کیانفر ارسالی در

    .
    حسین سبحانی‌نیا گفت: تصور نمی‌کنم نمایندگان مجلس با احیای برجام مانند برجام برخورد کنند زیرا به هر حال دولت سیزدهم و تیم مذاکره کننده بطور کلی مورد تأیید مجلس است.

    آقای سبحانی‌نیا،
    شما که رکورددار نمایندگی مجلسید بهتر از همه می‌دانید مخالفتها و موافقتها نمایشی می‌باشد زیرا مجلسیان مانند دولتیان ملتزمین عملی ولایت مطلقه فقیه و مجری اوامر مطاع ایشانند.
    چهار چیز تو خالی ز چار چیز مباد، که تا جهان به تو می‌بگذرد بدین منوال.
    روان ز طاعت یزدان دل از اطاعت شاه، دفاین از در و گوهر خزاین از زر و مال.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها