|
کدخبر: 251578

آتش‌سوزی وحشتناک بر اثر حمله حوثی‌ها در آرامکو

بعد از عملیات موشکی نیروهای مسلح یمن علیه مواضع عربستان سعودی و تأسیسات نفتی آرامکو در جده، رسانه‌ها از افزایش بهای جهانی نفت خبر دادند.

بعد از عملیات موشکی نیروهای مسلح یمن علیه مواضع عربستان سعودی و تأسیسات نفتی آرامکو در جده، رسانه‌ها از افزایش بهای جهانی نفت خبر دادند.

به نقل از خبرگزاری ها، شبکه «المسیره» بامداد شنبه گزارش داد: «پس از سومین عملیات شکستن محاصره علیه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، قیمت نفت افزایش پیدا کرد».

آرامکو-جده

در ادامه این گزارش آمده است: «قیمت هر بشکه نفت برنت به ۱۲۰ دلار و ۶۵ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز به ۱۱۳.۹ دلار افزایش پیدا کرد».

همزمان وخبرگزاری دولتی سعودی (واس) به نقل از یک مقام در وزارت انرژی این کشور  اعلام کرد: ایستگاه توزیع فرآورده های نفتی در جده و ایستگاه مختاره در جازان با موشک مورد حمله قرار گرفتند. پادشاهی سعودی مسئولیتی در قبال کمبود نفت با توجه به حملات مداوم نخواهد داشت.

این منبع رسمی در وزارت انرژی عربستان سعودی اضافه کرد: «[حمله به آرامکو] پیامدهای جدی برای بخش‌های تولید، فرآوری و پالایش داشته که بر ظرفیت تولید نفت عربستان تأثیر می‌گذارد».

شبکه «المیادین» بامداد شنبه به تشریح جزئیاتی از عملیات موشکی بزرگ نیروهای یمنی در عمق خاک عربستان سعودی و علیه پالایشگاه نفت آرامکو در جده پرداخت.

المیادین به نقل از منابع ویژه خود در یمن گزارش داد: «سومین عملیات برای شکستن محاصره یکی از شدیدترین عملیات‌های نیروهای مسلح یمن علیه عربستان است».

منابع مطلع به این شبکه گفتند: «اطلاعاتی مبنی بر سوختن کامل تاسیسات آرامکو در جده و وقوع آتش سوزی به شکلی بی‌سابقه در دست است. اطلاعات حاکی از آن است که آتش‌سوزی در مخازن و تاسیسات سوخت باعث از بین رفتن کل تاسیسات شده است».

در ادامه این گزارش آمده است: «صنعا قصد خود را برای تخریب تاسیسات حیاتی آرامکو در راس تنوره، رابغ و جده تایید کرد. در روزهای آینده در صورت ادامه محاصره، صنعا به حملات خود به اماکن بسیار حیاتی عربستان سعودی ادامه خواهد داد».

المیادین به نقل از منابع نظامی نوشت: «همه تاسیسات آرامکو اهدافی برای عملیات یمن تعیین شده‌اند. صنعا تائید کرده که حملات تا زمانی که محاصره یمن لغو نشود، ادامه خواهد داشت».

منابع مطلع به المیادین گفتد که نیروگاه برق به دلیل عملیات صنعا مختل و خاموش شده است.

 واکنش آمریکا به حملات گسترده حوثی ها علیه عربستان

وزارت خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی و ساختارهای زیربنایی در پادشاهی عربی سعودی، تاکید کرد که در همکاری با شرکای خود در منطقه سامانه‌های دفاعی سعودی را تقویت خواهد کرد و در صدد تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن است.

نامه هیأت سعودی به شورای امنیت درباره حمله به آرامکو

هیأت عربستان سعودی در سازمان ملل، نامه‌ای به شورای امنیت درباره عملیات‌های امشب نیروهای یمنی ارسال کرد.

در این نامه ادعا شده است: «حملات به پادشاهی سعودی توسط حوثی‌ها و با حمایت ایران انجام می‌شود.

منبع: انتخاب

ارسال نظر