|
کدخبر: 240647

تهدید تو خالی آمریکا علیه ایران

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید تصریح کرده که تهدیدهای نظامی دولت آمریکا علیه ایران «تو خالی» است.

سیاست تهدید تو خالی آمریکا علیه ایران

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» از سیاست دولت فعلی این کشور علیه ایران انتقاد کرده و تهدیدهای نظامی علیه تهران را «تو خالی» توصیف کرده است.

بولتون در مصاحبه‌ای با مجله «نیوزویک» که روز سه‌شنبه (۱۹ بهمن/ ۸ فوریه) منتشر شده گفته تلاش جو بایدن برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای برجام برداشت‌ها در دنیا از قاطعیت آمریکا را تضعیف می‌کنند.

بولتون که یکی از براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است و چند سال پیش پیش‌بینی کرده انقلاب ایران ۴۰ سالگی را نخواهد دید مدعی شده دولت بایدن به دلیل شهوتی که برای موفقیت دارد سرانجام بر سر ورود به برجام به توافق دست پیدا خواهد کرد.

او گفت: «دولت بایدن طی یک سال گذشته برای اینکه این توافق را احیا کنند خودش را ذلیل کرده و پشت سر هم امتیاز داده است. این اصرار برای دوباره سرپا کردن این توافق، وسواس‌گونه بوده و من فکر می‌کنم از این جهت می‌توان گفت که آنها حاضرند تقریباً هر کاری بکنند تا توافق احیا شود.»

بولتون در زمان حضور در کاخ سفید به عنوان مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ یکی از سرسخت‌ترین طرفداران «سیاست فشارحداکثری» علیه ایران بود. این سیاست به گفته بسیاری از تحلیلگران و مقام‌های دولت فعلی آمریکا به شکست منجر شده و در تحقق هدف اصلی‌اش برای مجاب کردن ایران به مذاکره بر سر توافقی دیگر غیر از برجام ناکام مانده است.

دولت فعلی آمریکا به ریاست «جو بایدن» ادعا کرده قصد دارد از طریق مذاکرات وین آمریکا را به برجام برگرداند اما عملاً هنوز از اجرای سیاست فشار حداکثری عقب‌نشینی نکرده است. دولت آمریکا چندین بار هم در حین مذاکرات وین گفته در صورت عدم توافق در گفت‌وگوها، «همه گزینه‌ها» از جمله اقدام نظامی روی میز است.

بایدن از نحوه تهدید نظامی آمریکا انتقاد کرد. او گفت: «فکر نمی‌کنم این مسئله [گزینه نظامی] واقعاً روی صفحه رادار آنها باشد. به نظرم، این [تهدید نظامی] یک تهدید توخالی دیگر است... گمان نمی‌کنم اثری بر ارزیابی ایرانی‌ها از وضعیت امور داشته باشد. فکر نمی‌کنم آنها ترسی از این تهدید داشته باشند.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با نیوزویک در واکنش به اظهارات بولتون از شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ انتقاد کرد. او گفت: «هر چیزی که راهبرد فشار حداکثری و حامیان سطح پایین آنها به مردم آمریکا وعده دادند نه تنها محقق نشد بلکه برعکسش اتفاق افتاد.»

 

منبع: فارس

ارسال نظر