|
کدخبر: 221323

لحظه به لحظه با مذاکرات وین؛

آماده باش برای لغو تحریم ها در مذاکرات هسته ای

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام با محوریت لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، پس از نزدیک به پنج ماه وقفه، در هتل کوبورگ وین از سرگرفته شد.

سیاست آماده باش برای لغو تحریم ها در مذاکرات هسته ای

تیم مذاکره‌کننده ایران برای رفع تحریم‌ها که از روز گذشته به سرپرستی علی باقری کنی راهی وین شده، عبارتند از:

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی

رضا نجفی،  معاون امور حقوقی و بین المللی

ابراهیم شیبانی، رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی

علی فکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان سرمایه گذاری

احمد اسدزاده، سرپرست معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت

غلامرضا پناهی، عضو هیات عامل و معاون امور ارزی و بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

اخبار لحظه ای از نشست کمیسیون مشترک برجام را در گسترش نیوز دنبال کنید:

۱۹:۳۴ * نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام به ریاست مشترک علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیأت‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا که از ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی اغاز شده بود پس از یک ساعت پایان یافت.

۱۹:۲۰ * علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان و رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران با ۱+۴ در گفت‌وگویی با اشپیگل آلمان اهداف ایران را از حضور در مذاکرات وین و آنچه ایران می‌خواهد به آن دست یابد را "رفع کامل تحریم‌ها" عنوان کرد.

وی همچنین تصریح کرد: اینکه چگونه از خودمان محافظت کنیم، کاملا به خودمان بستگی دارد.

۱۹:۰۰ * احمد وحیدی وزیر کشور تاکید کرد: امروز مذاکرات ایران با کشورها با موضع قدرت در حال انجام است و دشمن باید بدانند تسلیم آنان نخواهیم شد و آنان باید تسلیم مطالبات بحق ایران اسلامی شوند.

۱۸:۴۰ * رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از خواست رفع تحریم‌ها کوتاه نخواهد آمد، گفت: ما حرف‌ خود را زده‌ایم و رفع تحریم‌ها را می‌خواهیم به این دلیل که تحریم‌ها از ابتدا ظالمانه بوده و بر اثر ظلم و استکبار آمریکا و همدستانش بر ما تحمیل شده است.

۱۸:۲۵ * علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده است با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست امروز را برعهده دارد دیدار کرد. این دومین ملاقات دو طرف در وین در آستانه برگزاری نشست پیش‌رو بشمار می‌رود. باقری و مورا دیروز هم در وین دیدار و ترتیبات اجرایی گفت‌وگوها مورد بررسی قرار گرفت و بر لزوم اولویت دادن به مسئله تحریم‌ها تأکید شد.

باقری+کنی++انریکه+مورا+

۱۸:۰۵ * گفته می‌شود احتمالا دولت بایدن دستیابی به یک توافق موقت را پیشنهاد می‌کند. توافقی که برخی آن را دستیابی به توافق «کمتر در برابر کمتر» توصیف می‌کنند. پیشنهاد آمریکا در توافق موقت این است که ایران غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی را متوقف کند و در مقابل آمریکا بخشی از منابع مسدودشده ایران در کشورهای دیگر را آزاد کند و برخی تحریم‌ها هم برداشته شود. البته فقط تحریم کالاهای بشردوستانه.

۱۷:۳۱ * علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران برای از سرگیری مذاکرات وارد هتل کوبورگ وین شد.

۱۷:۲۰ * رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز درخصوص مذاکرات وین ادعا کرده است که ما آماده‌ایم به برجام بازگردیم و تحریم های مغایر با آن را لغو کنیم.

۱۷:۱۵ * «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی توئیتری نوشت: «نشست هماهنگی غیر رسمی مرسوم طرف‌های برجام (بدون ایران و آمریکا) برگزار شد».

 

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها