|
کدخبر: 194989

وحیدی: ۱۴۸ اقدام اجرایی را مد نظر قرار داده‌ایم

وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم با بیان اینکه بسیج ظرفیت‌های کشور در اولویت ماست، گفت: ۱۴۸ اقدام اجرایی را مد نظر قرار داده‌ایم.

سیاست وحیدی: ۱۴۸ اقدام اجرایی را مد نظر قرار داده‌ایم

احمد وحیدی در سومین نوبت جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در ارائه برنامه‌هایش اظهار کرد: برنامه‌ای که تهیه کردم به قانون اساسی، بیانیه گام دوم و سند چشم انداز مستند است. می‌دانم کدام سیاست‌ها روی زمین مانده که باید اجرا شود. وزارت کشور مخاطب ۹ مورد قانون مجلس است که باید اجرا شود.

وحیدی با اشاره به جلسات کمیسیون‌های مجلس تأکید کرد: ۱۴۸ اقدام اجرایی در دستور کار ما قرار دارد. ما در گفت‌وگو با نماینده‌ها ۳۶۵ موضوع را دریافت کردیم و آنها را در ۸ فصل تقسیم‌بندی کردیم. مهم‌ترین آنها مربوط به شایسته سالاری در انتخاب مدیران، ثبات و نشاط سیاسی، تقسیمات کشوری، فسادستیزی و اصلاح قوانین و مقررات بود.

وزیر پیشنهادی کشور در پاسخ به یکی از نمایندگان که به عنوان مخالف صحبت کرده بود، گفت: در برنامه‌هایمان که در کمیسیون‌های تخصصی به بحث گذاشته شد، هر سه موضوع اعتیاد، مدیریت شهری و فعالیت‌های سیاسی و احزاب وجود دارد و مورد توجه قرار گرفته است.

وحیدی با بیان اینکه «بسیج ظرفیت‌های کشور برای ما در اولویت است»، گفت: ما در کشور قابلیت‌های فراوانی داریم. باید آنها را بسیج کنیم. استانداران، بخش داران و شهرداران، فرمانداران و... وظیفه شناسایی و بسیج ظرفیت‌ها را به دوش دارند. کار وزارت کشور، یکپارچه سازی و میان داری است. تقسیمات ما وزارت خانه‌ای است.

وزیر پیشنهادی کشور با اشاره به ضرورت «شتاب بخشی و پرکردن خلأهای ساختاری و سیستمی» گفت: ما خلأهایی داریم که پر کردنش به عهده نهادهای واسطه‌ای است. کسی باید این خلأها را پر کند که آن وزارت کشور است. تسهیل‌کننده در مسابقه خدمت رسانی همین وزارت خانه است. حل تعارضات و حداقل سازی رقابت‌های معیوب و مخرب بین بخشی و استان‌ها به عهده وزارت خانه من است.

وی در ادامه سخنان خود از مراقبت و تقویت شاخص‌های قدرت ملی سخن به میان آورد و گفت: وزارت امور خارجه، بعد خارجی این مهم را پیگیری می‌کند و بعد داخلی را ما پیگیری خواهیم کرد. قدرت ملی، پشتوانه دیپلماسی ما خواهد بود. ما باید همبستگی مردم و حاکمیت و دولت را تقویت کنیم. از این منظر، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی مد نظر ما خواهد بود. رعایت حقوق عامه که از آن به حقوق شهروندی تعبیر می‌شود، باید حفظ شود.

وحیدی با اشاره به ضرورت تقویت الگوی مشارکت مردمی، به اهمیت ارتقاء سرمایه، اعتماد، امید و نشاط اجتماعی تأکید کرد و گفت: ما باید الگوهای مشارکت عمومی را بسازیم و ارتقا دهیم. مصداق بارزش کمک‌های مؤمنانه بود. در بخش دیگر باید از بحران‌ها پیشگیری کنیم و همه اینها را باید حول یک مفهوم عمومی شکل دهیم. این مفهوم، به دو هدف شکل می‌گیرد: تحکیم ساختار قدرت و دوم، شکل‌دهی دولت اسلامی.

وی با استناد به بیانات رهبری در خصوص مراحل پنج گانه حکومت اسلامی گفت: سومین دوره مد نظر رهبری دولت اسلامی است. ارتقای کیفیت و کفایت حکمرانی در این دولت شکل خواهد گرفت. این مفهوم در تعالی حکمرانی کشور با ایجاد یکپارچگی و انسجام درونی دستگاه‌ها تأمین خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که به صورت اولویت دار در وزازت کشور دنبال خواهد شد، گفت: پیگیری رفع موانع تولید و پشتیبانی از زنجیره تولید داخل، هماهنگی و یکپارچه سازی جهت محرومیت زدایی در مناطق ویژه و حاشیه شهرها، تقویت اقتصاد و آبادانی مرزها و پیگیری و دیپلماسی مرز، ساماندهی تقسیمات کشوری با توجه به آمایش سرزمینی و توزیع مناسب امکانات، پیگیری پروژه های نیمه تمام عمرانی، تقویت سازمان مدیریت بحران، مهار و کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه در بحث اعتیاد، اصلاح قوانین در حوزه شوراها، احزاب و مدیریت شهری، بسترسازی برای گفت و گو با تمام جریانات سیاسی، نخبگان و تشکلات جهت پیشرفت کشور، تقویت و تعمیق امنیت فردی و اجتماعی و حمایت از نیروی اتتظامی از مهمترین اولویت های وزارت کشور است.

وزیر پیشنهادی کشور در ادامه تصریح کرد: بهترین مشاوران ما برای انتخاب مدیران استانی نمایندگان هستند. کسی بهتر از نمایندگان مشکلات شهرها را نمی شناسد و نمی تواند در این زمینه راه حل ارائه کند. حضرت امام در وصیتنامه سیاسی و الهی خود می فرمایند "به وزرای کشور در طول تاریخ آینده توصیه می کنم در انتخاب استانداران افرادی لایق، متدین، متعهد و سازگار با مردم را انتخاب کنند تا آرامش در کشور حکمفرما شود". بنده نیز به هیچ وجه از این شاخصها کوتاه نمی آیم اگر به این شاخص ها به درستی توجه می شد بسیاری از مشکلات ما امروز حل شده بود.

وحیدی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اصول ما در وزارت کشور ارتباط مردمی است، حضرت آقا در مراسم تنفیذ تاکید کردند باید ملت را به حقوق اساسی خود رسانیم و کشور به جایگاه اصلی خود برسد. رکن اصلی ارزشهای انقلاب حضور مردم است، هرکجا که مردم حضور یافتند مسائل و مشکلات کشور حل شده است. هنر اصلی انقلاب این بود که توده مصرفی بی انگیزه و فاقد نگاه ملی، مردم را به یک مجموعه پرانگیزه علاقمند، هدفدار و آرمان خواه تبدیل کرد. باید قبول کنیم که ما شانی جز خدمت به مردم نداریم.

وزیر پیشنهادی کشور افزود: ما اکنون با صحنه های اعجاب آوری روبه رو هستیم. تاب آوری و مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر دشمن خارجی حیرت برانگیر است. ملت ایران پنجه های خونین استکبار جهانی را بر زمین خوابانده است و امروز نیروهای آمریکایی در حال فرار از منطقه هستند. ملت ایران در اوج تحریم ها و کاستی ها درخشیدند و یک مجلس انقلابی و یک رئیس جمهور انقلابی انتخاب کردند که این پیروزی ملت است.

وحیدی در پایان افزود: اکنون جز خدمت شبانه روزی و کار جهادی برای حل مشکلات مردم نگاه دیگری نداریم. همه شاخص و معیار حرکت بنده، پاسداری از ارزشهای انقلاب اسلامی و پرچمداری شهدا و خدمت به ملت است.

ارسال نظر