|
کدخبر: 179855

حضور چشمگیر ایرانیان خارج از کشور در انتخابات

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت گسترده ایرانیان خارج از کشور در نمایندگی‌های ایران در سراسر دنیا در حال برگزاری است.

سیاست حضور چشمگیر ایرانیان خارج از کشور در انتخابات

همزمان با برگزاری انتخابات در سراسر کشور، نمایندگیهای ایران در جهان آرای شهروندان ایرانی مقیم کشورهای مختلف را اخذ می کنند. در حال حاضر بیش از ۲۳۰ شعبه در کشورهای هدف و کشورهایی که ایرانیان درآنجا حضور دارند، استقرار یافته است.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح به وقت محلی و با حضور ایرانیان مقیم در بلغارستان در سفارت ایران در صوفیا در حال برگزاری است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه نیز از آغاز رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری در محل سفارت ایران در پاریس خبر داد و اعلام کرد: طبق ضوابط اعلامی وزرات کشور از ساعت ۸ صبح به وقت محلی، حوزه انتخاباتی ‎پاریس، اخذ رای از هموطنان علاقمند ‎ایرانی مقیم را آغاز کرده است.

سفارت ایران در پاریس در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ساعاتی از آغاز انتخابات ریاست جمهوری در حوزه انتخابیه پاریس می‌گذرد و همچنان بسیاری که حضور در انتخابات را حق قانونی و یک کنش سیاسی تاثیرگذار بر سرنوشت کشور و خود می‌دانند با در دست داشتن مدارک هویتی خود برای اعتلای میهن خود در محل اخذ رای حضور دارند.

همچنین سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در سریلانکا در نمایندگی‌های ایران در اوما اویا و کلمبو برگزار شد.

رای‌گیری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در حوزه سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو و سرکنسولگری حیدرآباد هند نیز با حضور ایرانیان مقیم این کشور در پای صندوق رای از صبح امروز به وقت محلی آغاز شد.

با آغاز رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری ایرانیان مقیم تایلند در ساعات اولیه با حضور در محل سفارت ایران در بانکوک رای خود را به صندوق انداختند.

رای‌گیری در شعب اخذ رای در استرالیا نیز از ساعت ۳: ۳۰ دقیقه بامداد به وقت تهران آغاز شده است.

اولین رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم در شعب اخذ رای ایران در استرالیا «سیده لیلا بهجت‌نیا» حقوقدان و «فاطمه نظران» پزشک عمومی بودند که با حضور در محل اخذ رای در شهرهای کانبرا و سیدنی اولین آرا این دوره ریاست جمهوری را به صندوق رای انداختند.

«پرویز اسماعیلی» سفیر ایران در کرواسی نیز در حساب کاربری خود توییتر نوشت: جمهوریت میراث امام (ره) و شهیدان برای کشور است. امیدوارم نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ فردایی سربلندتر، آزادتر و آبادتر برای ایران اسلامی و آرامش و رفاه مردم خوبمان باشد.از هموطنان عزیز مقیم کرواسی که شعبه اخذ رای نیز با زحمت خودشان اداره می‌شود، سپاسگزارم و به همه آنها افتخار می‌کنم.

همچنین از ساعت هشت صبح امروز جمعه به وقت محلی، رای‌گیری در سفارت ایران در دوشنبه کار خود را آغاز کرد.

در همین رابطه، «محمد تقی صابری» سفیر ایران در تاجیکستان، شرایط را برای برگزاری انتخابات و مشارکت شهروندان ایرانی در آن مساعد خواند و گفت: شعبه اخذ رای در شهر دوشنبه از ساعت هشت صبح انتخابات ریاست جمهوری در محل سفارت ایران کار خود را آغاز شده است.

وی استقبال مردم و شهروندان ایران مقیم در تاجیکستان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را خوب و پر استقبال خواند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح به وقت ترکیه در شعب استقرار یافته از سوی نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، استانبول، ارزروم، طرابوزان، و شعبه‌های مسقر در شهرهای ازمیر و آنتالیا با همکاری و حضور هم‌وطنان مقیم ترکیه آغاز شده است.

نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با انجام تمامی تدابیر لازم و در هماهنگی با مراجع ذیربط دولت ترکیه، تمهیدات لازم برای فراهم آوردن امکان مشارکت هموطنان مقیم ترکیه را اتخاذ کرده‌اند.

سفارت ایران در ابیجان نیز اعلام کرد که رای‌گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در ساحل عاج از ساعت ۸: ۳۰ صبح در محل سفارت ایران در ابیجان آغاز شده است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در حساب کاربری توییتر خود نوشت: به‌رغم تمامی موانع مربوط به مقررات کرونا در کشورهای مختلف، با تلاش همکارانم در وزارت امورخارجه، انتخابات۱۴۰۰ ریاست جمهوری در ۱۳۳ کشور با ۲۳۴ صندوق اخذ رای در ۵ قاره برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در ۳ کشور کانادا (عدم موافقت دولت آن کشور)، یمن (محاصره) و سنگاپور (کرونا) صندوق نخواهیم داشت.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه دو انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا امروز از ساعت ۷ صبح در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها