|
کدخبر: 177004

خدشه به اعتبار دولت بایدن با دزدیدن نفت ایران

یک شبکه چینی در یادداشتی از اقدام اخیر دولت آمریکا در «راهزنی دریایی» و به فروش رساندن نفت ایران انتقاد کرده و آن را اقدامی مخرب در "مسیر دیپلماسی تهران-واشنگتن" تلقی کرد.

سیاست خدشه به اعتبار دولت بایدن با دزدیدن نفت ایران

 شبکه سی. جی. تی. ان چین در یادداشتی به قلم یک خبرنگار آمریکایی آورده است: طبق گزارش های اخیر خبرگزاری آسوشیتدپرس که آمار اسناد دادگاهی و دولتی را ارائه کرده بود، آمریکا حدود دو میلیون بشکه نفت خام ایران را که از نفتکش‌هایی در ساحل امارات متحده عربی توقیف کرده بود، به مبلغی حدود ۱۱۰ میلیون دلار فروخته است. ظاهرا نفتکش در راه چین بوده است. این آخرین نمونه‌ای است که نشان می‌دهد آمریکا فارغ از این که چه کسی یا چه حزبی در آن روی کار باشد، برای قوانین بین المللی یا اصول استقلال کشورها اهمیتی قائل نمی شود. 

در ادامه این یادداشت آمده است: وضعیت مشابهی نیز قبلا پیش آمده است و فقط به نظر می رسد طی یک سال گذشته با بهره گیری از تلفات جانی عظیم به بار آمده در پی بیماری همه گیر کرونا، سرعت یافته اند. سال گذشته، طبق گزارش ها آمریکا بیش از یک میلیون بشکه نفت ایران را به فروش رساند که تحت تحریم های اعمال شده بر ایران توقیف شده بود و در واقع واشنگتن در مسیر ونزوئلا، کشور دیگری تحت فشار آمریکا، آن ها را دزدیده بود. 

سی. جی. تی. می افزاید: آمریکا همچنان نشان می دهد که برای جهانی کثرت گرا که در آن ملت ها می توانند رها از فشارهای سیاسی تجارت کنند، احترامی قائل نیست و در واقع حتی می تواند دست به راهزنی دریایی آشکارا بپردازد تا برای تغییر حکومت فشار بیاورد. همین طور نشان می دهد که رژیم حاکم در واشنگتن هیچ ملاحظه ای نسبت به رنج انسانی به بار آمده در اثر عملکرد خود ندارد، چون تحریم ها، محاصره های اقتصادی و اقدام به راهزنی دریایی در واقع به نتایج دلخواه آن که که قابل شرح است منتهی نمی شوند، در عوض فقط به مردم بیگناه آسیب می رسانند. 

در ادامه این یادداشت مطرح شد: تمام این ها وقتی در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا اتفاق می افتاد اصلا تعجب برانگیر نبود چون او به وضوح در موقعیت های مهم نشان داده بود که چیزهایی مانند قوانین بین‌المللی و نهادهای چندجانبه برایش بی معنی و بی اهمیت هستند، اما این واقعیت که دولت جو بایدن دست به این اقدام و راهزنی دریایی زده، نگران کننده است. 

همچنین در این یادداشت آمده است: یکی از پرپیامدترین تصمیمات سیاست خارجی ترامپ خروج یک جانبه از توافق هسته ای بود که بزرگ ترین دستاوردهای دولت پیش از او، یعنی دولت باراک اوباما بود. مفاد توافق هسته ای به ایران اجازه می داد که نفت خامش را دوباره و بدون مداخله آمریکا در بازار جهانی بفروشد اما خروج ترامپ به این ماجرا خاتمه بخشید و به نیروی دریایی آمریکا اجازه داد به عنوان گروهی واقعی از دزدان دریایی فعالیتشان را در خلیج فارس دوچندان کنند. پیروی رئیس جمهور بایدن از این سیاست که البته همین حالا می تواند بدون احتیاجی به اقدام کنگره تغییر کند، نشان می دهد که دولت او هم سیاست «فشار حداکثری» ترامپ را علیه ایران در پیش گرفته است. مشخصا، این مبنای خوبی برای ایجاد روابط دیپلماتیک نیست، چون سیاست های ترامپ مخصوصا برای تخریب این روابط طراحی شده بودند. از این گذشته، خبر فروش نفت ایران توسط آمریکا با توجه به برقرار بودن مذاکرت احیای توافق هسته‌ای در وین بسیار متناقض است.

در قسمت آخر این یادداشت بیان شد: اگر رئیس جمهور بایدن می خواهد در زمینه مسائل ایران اعتماد سازی کند، باید فورا راهزنی دریایی در خلیج فارس را متوقف و تحریم های یک جانبه را لغو کند و پول به دست آمده از دزدیدن نفت ایران را به طرف های زیان دیده تحویل دهد. واقعا بدون انجام دادن این پیش نیاز ها، هیچ راه دیگری برای ایجاد یک ارتباط کاری درخور با تهران وجود ندارد. 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها