|
کدخبر: 172301

همین فردا انتخابات شود، احمدی نژاد ۱۵ تا ۲۰ میلیون رای می آورد!

زیباکلام گفت: همین فردا اگر انتخابات شود آقای احمدی نژاد بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون رای می آورد و از آقای رییسی قطعا بیشتر رای می آورد.

سیاست همین فردا انتخابات شود، احمدی نژاد ۱۵ تا ۲۰ میلیون رای می آورد!

صادق زیباکلام، فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در بخشی از اظهاراتش درباره کاندیداتوری احمدی نژاد گفت: بر خلاف آنچه آقای داوری گفتند اتفاقات، کارها و رفتار آقای احمدی نژاد در جریان ثبت نام من را شگفت زده و تعجب زده نکرد. با شناختی که از او دارم قرار نبود او شناسنامه و کارت ملی اش را بگیرد دست و برود ثبت نام کند و برگردد منزل. اساسا رفتارها، خوراکش، حرف زدنش، تحریک کردن دیگران است.

وی با بیان اینکه پرونده آقای احمدی نژاد را تمام شده نمی بینم، گفت: من معتقدم قطعا ردصلاحیت می شود حتی قبل از این که بگوید اگر ردصلاحیت شوم در انتخابات شرکت نمی کنم اما او تمام شده نیست. شخصیت آقای احمدی نژاد کاریزماتیک است و رفتارهای پوپولیستی دارد. همین فردا اگر انتخابات شود آقای احمدی نژاد بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون رای می آورد و از آقای رییسی قطعا بیشتر رای می آورد.

زیباکلام گفت: می توانیم وارد این بحث شویم که چه کسانی به او رای می دهند؟ این ۲۰ میلیون رای او در کدام اقشار اجتماعی است؟ این تجزیه و تحلیل پیچیده ای می طلبد که ساده اش این است: آقای احمدی نژاد مانند تمام چهره های پوپولیست دیگر، مانند ترامپ، هیتلر و موسولینی، رفتارهای پوپولیستی دارد. اولین ویژگی پوپولیستها این است که هوادارانش به دلیل اعمال سیاست های او هوادارش نیستند. اگر برای این ۲۰ میلیون طرفدار آقای احمدی نژاد را تا صبح قیامت استدلال کنید که در زمینه یارانه، عزل و نصبها، سیاست خارجی و... چه کرده است، هیچ چیز عوض نمی شود.

وی گفت: ‌طرفداران او خیلی طرفدار اصول و ضابطه و تجزیه و تحلیل و افکار و عقاید و فلسفه سیاسی نیستند. فلسفه و جهان بینی سیاسی آقای احمدی نژاد چیست؟ طرفدار آزادی است؟ طرفدار غرب یا شرق است؟ با کشورهای اسلامی می خواهد رابطه داشته باشد؟ طرفدار شرع است یا مخالف آن؟ اصلا و ابدا پاسخ این سئوالات مشخص نیست تنها چیزی که مشخص است، حرارتی است که پوپولیستها دارند. می توانیم بگوییم آقای احمدی نژاد اگر فرضا دوباره رییس جمهور شود و کابینه تشکیل دهد، او چه خواهد کرد؟ به سمت تنش زدایی با آمریکا می رود؟ به سمت دشمنی می رود؟ معلوم نیست.

زیباکلام گفت: با هسته ای چه می کند؟ معلوم نیست؟ پس چطور حمایت می شود؟ پاسخ این سئوال به جامعه شناسی ۲۰ میلیون هوادارانش برمی گردد. این افراد در احمدی نژاد مابه ازای خود را می بینند یا با او همذات پنداری می‌کنند. آنها کمتر تحصیل کرده هستند، مهاجران روستایی به شهرها هستند، کمتر درآمد دارند، بعضا متدین هستند ولی همه شان دچار سرخوردگی های عمیق اجتماعی هستند که در آقای احمدی نژاد جوری رابین هود می بنند که دارد حق ما را می گیرد. او هم فوق العاده باهوش است و از این عواطف و احساسات سرخورده استفاده کرد.

این فعال سیاسی گفت: در سال ۸۴ از این احساسات سرخورده استفاده کرد و خود را رابین هود معرفی کرد و گفت حق شما از حلقوم اینها که خورده و برده اند، می گیرم. کی این کار را کرد؟ این خاندان هاشمی رفسنجانی است و من احمدی نژاد آنچه آنها خورده و برده اند را از گلویشان بیرون می کشم. حالا آمده اند قالیباف و لاریجانی ها را هم انتخاب کرده اند. می گردند کسانی که می توانند آسیب پذیر باشند را می گذارند جلو و به طرفدارانشان می گویند می توانیم حق شما را بگیریم. من به هیچ وجه نمی گویم خاندان هاشمی یا قالیباف یا لاریجانی مشکلی نداشت. بحثم سوءاستفاده از عواطف و احساسات لایه های پایینی جامعه است.

این چهره اصلاح طلب تاکید کرد: شاید بگویید این برای ایران قابل فهم است ولی در جامعه آمریکا قابل قبول است؟ اتفاقات ترامپ هم مانند احمدی نژاد عمل می کند. ترامپ می گوید بدبختی های زیر سر مسلمانان، سیاهپوستان، چینی ها و مکزیکی ها است. ترامپ و احمدی نژاد از سرخوردگی های اقشار وسیع جامعه با دادن آدرس غلط خود را تبدیل به قهرمان می کنند. فاشیست های سفیدپوست فرانسوی و ایتالیایی و آلمانی هم اینطور رفتار می کنند. به گونه ای رفتار می کنند که اقشار کم سوادتر آلمانی بگویند تمام بدبختی های ما زیر سر مهاجران عرب و مسلمان است. اگر نگذاریم اینها به کشور ما بیایند آلمان آباد می شود. همه آنها به جای داشتن افکار و عقاید و نگاه و نگرش سیاسی و اجتماعی معنی دار عواطف و احساسات سرکوب شده مردم را برهم میزنند.

زیباکلام گفت: ‌چون در جامعه ایران احساسات و عواطف سرکوب شده بسیاری است، هنر آقای احمدی نژاد این است که سرخوردگی ها را بدون آنکه راه حلی داشته باشد، نشان می دهد.

 

منبع: خبر آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    حداقل بامسکن مهرهایی که ساخت وبه درداین روزهاخورد۳۰تا۴۰ میلیون رای احتمالا

  • ناشناس ارسالی در

    بنده از طرفداران پروپاقرص احمدی نژاد بودم ولی بدلیل فاصله گرفتن ایشون از رهبری دیگر اوراقبول ندارم و مثل من در کشور خیلی هستند

  • رضا صمدی ارسالی در

    دکتمحمود احمدی نژاد

ارسال نظر