|
کدخبر: 156927

چرا اسراییل در برجام دخالت می کند؟

در شرایطی که رژیم صهیونیستی و نخست وزیر آن در مسیر بازگشت بایدن به دیپلماسی سنگ اندازی می‌کنند، تعلل و بی‌عملی دولت بایدن ممکن است، زمینه ساز ناکامی وی در احیای دیپلماسی و چندجانبه گرایی مورد ادعای وی شود.

سیاست  چرا اسراییل در برجام دخالت می کند؟

از ابتدای مطرح شدن موضوع بازگشت آمریکا به برجام توسط جو بایدن، رژیم صهیونیستی تبلیغات علیه جمهوری اسلامی و خصوصا برنامه هسته ای ایران را تشدید کرده است. مقامات این رژیم حتی تا آنجا پیش رفتند که ایران را تهدید به جنگ کردند.

به گزارش جروزالم پست، اخیرا بنیامین نتانیاهو در سخنانی علیه ایران، مدعی شده است: تاریخ به ما یاد داده است که اگر فقط بر روی یک توافق حساب باز کنید، اشتباه کرده‌اید. تنها مانع برای رسیدن به سلاح هسته‌ای تهدیدهای نظامی و یا تحریم های سخت هستند.

اما سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی کاملا پوچ و بی معناست، او برای ممانعت از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای به هر راست و دروغی متوسل می‌شود. آن هم در حالی که گزارش‌های مکرر آژانس بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اذعان کرده است. هم رهبر معظم انقلاب تولید سلاح‌های هسته ای و شیمیایی را ممنوع و حرام اعلام کرده است. اما مقامات رژیم اسرائیل تلاش می کنند این باور را در دنیا القا کنند که ایران به دنبال تولید سلاح هسته‌ای است.

از سوی دیگر نتانیاهو می‌داند که در مدت سه سال تحریم‌های سخت و فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران که تا به امروز نیز ادامه داشته، برنامه هسته ای ایران نه تنها متوقف نشده بلکه پیشرفت زیادی داشته است، ایران پس از خروج آمریکا از برجام و به دنبال بی عملی کشورهای اروپایی عضو برجام نسبت به تعهداتشان بخشی از تعهدات خود در برجام را کاهش داد. این روند پس از تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» در مجلس سرعت بیشتری به خود گرفت.

بنیامین نتانیاهو که به شدت نگران بازگشت آمریکا به برجام است بارها آشکار و پنهان برای دولت بایدن خط و نشان کشیده که «نباید به برجام بازگشت» و حتی گفته که چنین کاری «یک حماقت خواهد بود».

در همین راستا روزنامه تایمز آو اسراییل گزارش داده که بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم اسرائیل مدعی شده است: ما در حال آماده کردن نیروهای خود برای آمادگی احتمالی برای انجام هرگونه اقدام برای مقابله با دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای هستیم. ما همزمان به تلاش‌های دیپلماتیک برای فشار بر دولت بایدن برای اصلاح برجام ادامه می‌دهیم. همه ما باید مطمئن شویم توافقی که با ایران امضا می‌شود، باید برنامه هسته‌ای ایران را متوقف و بازرسی‌های طولانی مدت از تاسیسات هسته‌ای را فراهم کند و حضور نظامی ایران را در سوریه، یمن و عراق متوقف سازد.

انتصاب تعداد زیادی از مقامات پیشین دولت باراک اوباما که در تنظیم برجام نقش داشتند و بعد از خروج دونالد ترامپ از این توافق نیز همچنان از برجام حمایت کردند، به پست‌های کلیدی در دولت جو بایدن، با نگرانی دولتمردان رژیم صهیونیستی و حامیان آنها مواجه شده است. رژیم اسرائیل که مشوق بزرگ دونالد ترامپ در خروج از برجام بود، تاکید کرده است که در وهله نخست باید مانع از هر نوع نرمش در تحریم‌های فلج کننده علیه ایران شد.

رادیو پیام اسرائیل چندی پیش از جلسه ای با حضور رهبران دولت و کارشناسان امور نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی با هدف رسیدگی به تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم اسرائیل و همچنین بررسی همکاری‌های ممکن آینده در این زمینه با دولت جدید آمریکا خبرداد. در پایان نشست، به گفته منابع آگاه خبری، نتانیاهو همچنان معتقد بوده است که رژیم اسرائیل باید قاطعانه با بازگشت آمریکا به برجام مخالفت و به‌طور مرتب خطرها و معایب آن را به دولت بایدن یادآوری کند و همچنین از افکار عمومی آمریکا در این زمینه یاری بخواهد.

هرچند در هفته‌های اخیر دولت جدیدآمریکا همچنان در حال ادامه سیاست‌هایی است که توسط ترامپ در پیش گرفته شد. با این حال واقعیت این است دولت بایدن همانند ترامپ سیاست خارجی آمریکا را به نتانیاهو و بن‌سلمان نخواهد سپرد. با این حال این را هم نباید فراموش کرد که لابی صهیونیستی در آمریکا کارزار گسترده ای برای جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای آغاز کرده است و تعلل دولت بایدن در عمل به تعهدات بر زمین مانده‌ آمریکا ممکن است منجر به رخدادهای غیرقابل پیش‌بینی شده و ابتکار عمل را از دست وی خارج کند. به جرات می توان ادعا کرد برجام آزمونی برای دولت جدید ‌آمریکا به شمار می رود موضوعی که می توان بر اساس آن میزان استقلال دولت جدید آمریکا را از نفوذ و تاثیرلابی‌های ضد ایرانی مورد ارزیابی قرار داد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر