|
کدخبر: 156707 مجتبی اسکندری

سفیر پیشین ایران در انگلستان در گفت و گو با گسترش نیوز عنوان کرد:

قیمت دلار کاهش می یابد!

پیش‌بینی‌ها حکایت از آفتابی شدن هوای دیپلماسی و رفع مشکلات پیرامون بدبینی‌های ایجاد شده بر ای طرفین برجام است که در پرتو آن امکان کاهش قیمت دلار و افزایش رونق اقتصادی برای ایران وجود دارد.

اقتصاد قیمت دلار کاهش می یابد!

در روزهای گذشته، اخباری پراکنده از توافق احتمالی ایران و ایالات متحده متحده خبر می‌داد که بر اساس آن، ایران برای بازگشت به تعهدات خود در برجام، می‌بایست ابتدا چند فقره راستی‌آزمایی در رابطه با حسن نیت دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام را ببیند و پس از آن تصمیم به اجرای تعهدات پادمانی خود در برابر کشورهای عضو این معاهده و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کند. سید جلال ساداتیان سفیر پیشین ایران در انگلستان در گفت‌وگو با گسترش نیوز ضمن ابراز امیدواری برای احیای فرآیند دیپلماسی دوسویه، به انتقاد از رفتارهای ایالات متحده در این زمینه پرداخت.

ابتدا آمریکا باید حسن نیت خود را نشان دهد

سفیر پیشین ایران در انگلستان در پاسخ به پرسشی در ارتباط با چرایی خروج ایالات متحده از برجام اظهار داشت: یکی از انتقادات جدی و اصولی دولت ایران خطاب به آمریکا این است که مگر ایران در برجام با یک حزب قرارداد امضا کرده که حزب مخالف در صورت پیروزی بتواند این معاهده را نقض کند؟ درواقع این دولت آمریکا بود که در دوران ترامپ، کلیت مفهوم دیپلماسی و حتی نهاد دولت را زیر سوال برد. ایران یک قرارداد بین‌المللی را با تضمین شورای امنیت سازمان ملل امضا کرد ولی در آمریکا، به دلیل مخالفت ایران با زیاده‌خواهی قلدرانه شخص ترامپ و عدم مذاکره بر سر مسائلی که در برجام نیامده بود، آمریکا با زورگویی و به شکل یک‌ طرفه اقدام به خروج از این پیمان معتبر بین‌المللی داشت و البته تلاش بسیاری هم کرد تا ایران از این پیمان خارج شود اما دولت ایران با هوشمندی شرایط را مدیریت کرد و اسیر بازی سیاسی خطرناک ترامپ نشد.

ترامپ متخصص تعهدزدایی از دولت آمریکا بود

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: ترامپ از معاهدات بین‌المللی زیادی به شکل یک‌سویه خارج شد و این را بارها به رخ دنیا کشید و دولت آمریکا را به عنوان یک نهاد تعهدناپذیر در روابط بین‌الملل معرفی کرد. در واقع این آمریکاست که اول باید تعهدات نقض شده خود را جبران کند. زیرا ملت مظلوم ایران در عین پایبندی به اصول معاهدات بین‌المللی به شدت تحت فشار جنگ اقتصادی ناجوانمردانه قرار گرفت و اکنون نوبت دولت آمریکاست که ابتدا باید خسارات وارده پیشین به ملت ایران را جبران کند.

 

جلال-ساداتیان

 

واکسن کرونای معتبر به ایران می‌رسد

این دیپلمات با سابقه ابراز امیدواری کرد: اکنون که دولت‌های کره جنوبی و ژاپن، به عنوان دولت‌های گوش به فرمان سنتی آمریکا، اقدام به آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران می‌کنند، نشان می‌دهد که دولت جدید آمریکا تا حدی به تعهدات خودشان در برابر ملت ایران واقف است. آزادسازی این دارایی‌ها به نظر من ادامه دارد و در روزهای آینده تا انتهای بهار سال آتی، می‌شود امید داشت که علاوه بر ورود واکسن معتبر کرونا به ایران، قیمت دلار هم که تا حد زیادی ناشی از تلاطمات سیاسی است، کاهش پیدا کند و بازار ایران بتواند از رکود مضاعف فعلی خارج شود. 

گردشگری و صنعت نفت ایران احیا می‌شود

سید جلال ساداتیان در پایان یادآور شد: ایران می‌تواند در پرتو شرایطی که ناشی از احیای حسن نیت میان طرفین باشد، دوباره به بازار انرژی برگردد و علاوه بر فروش نفت به هر مقداری که لازم بود، بازار مشتریان گازی، صنایع پتروشیمی و همچنین صادرات غیرنفتی از جمله مواد غذایی را احیا کند و همچنین بتواند با جلب سرمایه‌گذاری و گردشگر خارجی، منافع اقتصادی جدیدی برای خود تعریف کند. 

 

  • Av ارسالی در

    تا شما صنعت گردشگری و نفت در ایران را اح یاء میکنید مردم از گرسنگی همدیگر لت پار می کنند.

  • آرش ارسالی در

    خوبی

  • ناشناس ارسالی در

    عالی سایتتتن

  • ناشناس ارسالی در

    دروغ پشت دروغ ..

ارسال نظر