|
کدخبر: 111015

سودای ۱۳نفره برای کرسی دیوان محاسبات

لطف‌الله فروزنده، عادل آذر، مهرداد بذرپاش و امین حسین رحیمی اصلی‌ترین رقبای رسیدن به ریاست دیوان محاسبات هستند؛جایی که قوی‌ترین بازوی نظارتی مجلس محسوب می‌شود

سیاست سودای ۱۳نفره برای کرسی دیوان محاسبات

۱۳چهره برای رسیدن به کرسی ریاست دیوان محاسبات در بهارستان اعلام تمایل کرده‌اند. در این بین اما مهرداد بذرپاش، لطف‌الله فروزنده، عادل آذر رئیس فعلی دیوان محاسبات و امین‌حسین رحیمی معاون قوه قضاییه ۴گزینه جدی و دارای وزنه‌ای هستند که به‌نظر می‌رسد سرنوشتشان برای معرفی به صحن علنی مجلس این هفته نهایی شود. از این ۴گزینه ۲ نفر با رأی اعضای کمیسیون انتخاب و به صحن مجلس معرفی می‌شوند و در نهایت با رای نمایندگان رئیس دیوان تعیین می‌شود.

رقابت طیف‌های سیاسی حاضر در مجلس نواصولگرایان، پایداری‌ها و دولت بهاری‌ها بر سر کرسی ریاست دیوان محاسبات، رقابتی جدی است که از همان آغاز تشکیل مجلس یازدهم کلید خورد و در شیب ملایمی که پشت سر گذاشته در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است.

در این فهرست ۴نفره نام مهرداد بذرپاش گزینه پایداری‌ها برای رسیدن به ریاست دیوان، پرتکرار‌ترین نامی است که در این بحث شنیده می‌شود. ورای رایزنی‌های بی‌وقفه بذرپاش، داستان عدم‌سابقه مدیریتی - برای تصدی ریاست دیوان حداقل ۲۹۰سابقه مدیریتی لازم است - او بحثی است که از ۲ روز پیش به جد رسانه‌ای شده و جدل‌های ذینفعان رئیس آینده دیوان را به شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری کشانده است؛‌جدلی که به نشست گذشته کمیسیون آیین‌نامه داخلی و مصوبه او برای تأکید بر لزوم ۲۰سال سابقه مدیریتی کاندیداهای دیوان بر می‌گردد.

در همین راستا محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس درباره جلسه کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس برای نحوه بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات گفت: در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس بحث کردیم که در چارچوب قانون باید چگونه در این زمینه اقدام شود و تأکید شد که کمیته دیوان محاسبات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مدارک و سوابق کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات را بررسی کند و صرفا افرادی را که واجد شرایط هستند به کمیسیون برنامه و بودجه معرفی کند، درنهایت کمیسیون برنامه و بودجه باید کاندیداهای ریاست و دادستانی دیوان محاسبات را جهت بررسی در صحن علنی مجلس به هیأت رئیسه معرفی کند.

 فرهنگی درباره سوژه جدید جدل اصولگرایان بهارستان یعنی سوابق لازم برای تصدی ریاست دیوان محاسبات هم خبر داد: در آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است که کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات باید ۲۰سال سابقه کار داشته باشند و قید شده است که حتما باید بخشی از این سابقه نظارتی باشد چراکه کار رئیس دیوان محاسبات جنبه نظارتی دارد. روندی که به جد مورد انتقاد حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه قرارگرفت.او این خروجی کمیسیون آیین‌نامه داخلی را بدعت‌گذاری جدید دانسته و حول آن در نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نوشته است: «در اجرای تبصره۳ ماده۵۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات آیین‌نامه‌ای متضمن نحوه انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات تدوین و جهت تصویب نهایی به کمیسیون آیین‌نامه داخلی ارسال کرده است.کمیسیون آیین‌نامه داخلی در تصویب این آیین‌نامه بدون توجه به مفاد آن اصلاحاتی را در تبصره ۲ این ماده به عمل آورده است که معترض قانون اساسی است زیرا شرایط تصدی ریاست و دادستانی دیوان محاسبات به صراحت در تبصره اخیرالذکر احصا شده است و اضافه کردن شرایط جدید نیاز به تصویب مجلس یا دوسوم آرای نمایندگان دارد.»

ادعای حاجی‌بابایی درمورد بدعت‌گذاری جدید کمیسیون آیین‌نامه  در حالی است که به‌گفته فرهنگی، عضو این کمیسیون و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، به آیین‌نامه داخلی مجلس در این‌باره چیزی اضافه نشده بلکه در جلسه کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس توضیح داده شده که سابقه کار کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات باید به چه نحوی باشد و باید حتما سابقه نظارتی داشته باشند که البته ممکن است این سابقه نظارتی ۶ماه یا یک سال از ۲۰سال سابقه کاری فرد باشد. در کنار بحثی که از پی نشست اخیر کمیسیون آیین‌نامه خبری شده است آنچه شانس ۵کاندیدای دیوان را برای نشستن بر کرسی محبوبشان هموار می‌کند، نقشی است که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و هیأت رئیسه آن در معرفی  کاندیداها و رایزنی آنها با دیگر اعضای کمیسیون دارند که در این مسیر بذرپاش با فاصله از بقیه جلوتر است.

تقلای بذرپاش برای تحقق رؤیای ۱۴۰۰

بذرپاش در ایام گذشته از دیگران فعال‌تر بوده و مدت‌هاست رایزنی‌هایش را از طریق ۲نماینده نزدیکش در میان نمایندگان کلید زده است. انگیزه بذرپاش برای تصدی این کرسی چنان است که یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس به همشهری خبر داده است او شخصا در جذب رأی نمایندگان شهرستان‌ها فعال است و در قالب گروه‌های ۷-۸ نفره با نمایندگان نشست برگزار می‌کند. به‌گفته این نماینده، بذرپاش سودای ریاست‌جمهوری در انتخابات ۱۴۰۰ را دارد بنابراین ایفای نقش رابین هودی در قبال دولت روحانی در سال آخر دولت دوازدهم است و با مچ‌گیری و ایجاد هیاهو در قبال کارنامه مالی - اقتصادی دولت به راحتی می‌تواند وجه فسادستیزی بگیرد و آنچه را در کارنامه گذشته‌اش داشته است تطهیر کند.

براساس گفته این نماینده منتقد حضور بذرپاش در راس دیوان محاسبات، او با حضور در دیوان محاسبات می‌تواند وجه خود در جریان اصولگرا را بازسازی کند و حضورش در این مقام به برگ سبزی می‌ماند که روند احراز صلاحیتش در انتخابات ۱۴۰۰ را هموار خواهد کرد.

این در حالی است که رقبای درون‌جریانی از هم اکنون تهدید کرده‌اند با معرفی بذرپاش به صحن به‌عنوان کاندیدای ریاست دیوان محاسبات پرونده‌های احتمالی از وی در سایپا ، سازمان ملی جوانان و... را رسانه‌ای خواهند کرد؛تهدیدی که اگر عملی شود به نخستین رودررویی پایداری‌ها و جریان نزدیک به قالیباف در مجلس بدل خواهد شد، از این‌رو بیراهه نیست اگر بگوییم سکانداری دیوان محاسبات وزنه‌کشی جدی جریان‌های اصولگرای حاضر در مجلس یازدهم خواهد بود؛ نبردی تمام عیار که میزان آرای فراکسیونی هر طیف را با نیم نگاهی به انتخابات ۱۴۰۰ عیان خواهد کرد.

فروزنده؛ کاندیدای چراغ خاموش

لطف‌الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران و دستیار تولیت آستان قدس در امور استان‌ها، که سابقه حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس را دارد نامی است که در این فهرست بعد از بذرپاش جلب توجه می‌کند و بیراهه نیست که او را شانس دوم این کرسی بدانیم چراکه با ناکام ماندن بذرپاش در معرفی به صحن مجلس فروزنده به خوش‌اقبال‌ترین کاندیدای این عرصه بدل می‌شود. او با داشتن رأی نواصولگرایان در مجلس - همان طیفی که در بحث ریاست قالیباف در تکاپو بودند - مسیر سهلی برای نشستن بر کرسی ریاست دیوان دارد. او بر عکس بذرپاش که با هیاهو و پرانرژی وارد این کارزار شده رایزنی‌هایش را در سکوت و چراغ خاموش کلید زده است؛ رایزنی‌هایی که زیرپوستی در جریان است. او به‌شرطی که بتواند از پس حریف قدر و پرانرژی‌اش، بذرپاش برآید و او را در همان مرحله انتخابات درونی‌کمیسیون برنامه و بودجه کنار بزند شانس زیادی برای تصاحب این کرسی دارد.

عادل آذر و تمنای ابقا

عادل آذر که در آخرین گزارش تفریغ بودجه‌ای‌اش به رودررویی مقابل دولت و چراغ سبز نشان دادن به مجلس اصولگرای یازدهم متهم شد، ۴سالی است که قبای ریاست دیوان را بر تن دارد و برای ابقا در این سمت به جد فعال است. رزومه مدیریتی و تسلط او بر امور اقتصادی و دیوان محاسبات او را به کاندیدای خبره این میدان بدل کرده است. او در مجلس یازدهم با کسب ۲۰۰رأی از مجموع ۲۲۶رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب شد.

آذر دانش‌آموخته کارشناسی مدیریت صنعتی از دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس و دکتری مدیریت از دانشگاه تهران است. آذر در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده دهلران در مجلس حضور داشت و در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ برای مدت بیش از ۶ سال، رئیس مرکز آمار ایران بود.

رحیمی؛ گزینه دوم نواصولگرایان

امین‌حسین رحیمی، معاون قوه قضاییه که سابقه حضور درمقام دادستان دیوان محاسبات را دارد دیگر گزینه نواصولگرایان است و آنها همزمان برای کاندیداتوری فروزنده و رحیمی در مقابل کاندیدای پایداری‌ها و دولت بهاری‌ها یعنی بذرپاش تقلا می‌کنند. او بین نمایندگان ادوار مجلس و فعالان قضایی به مدیری قابل اعتماد شهره است که بی‌سر و صدا در مسئولیت‌هایش حضور داشته است. رحیمی پیش از دادستانی دیوان محاسبات، به‌عنوان معاون پارلمانی قوه قضاییه در امور مجلس نهم منصوب شده بود. او در کارنامه کاری خود سمت‌هایی چون نمایندگی دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، معاون رئیس‌کل دادگاه انقلاب تهران و دادگاه‌های عمومی و عضویت هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس نهم را نیز دارد. در فهرست ۱۳ نفره به غیر از اسامی که  ذکرشان رفت، چهره‌هایی مثل موسی‌الرضا ثروتی، نماینده سابق مجلس، حسن کامران، نماینده ادوار، ضرغام صادقی،‌اصغر عربیان و اسدالله عباسی به چشم می‌خورد.

 

منبع: همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها