|
کدخبر: 285347

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تصویب شد / افزایش حقوق ۲۰ درصدی منصفانه نیست

نمایندگان مردم در خانه ملت، پس از استماع دیدگاه های موافقان و مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۲، با کلیات این لایحه موافقت کردند.

سیاست داخلی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تصویب شد / افزایش حقوق ۲۰ درصدی منصفانه نیست

 در تشریح برگزاری صحن غیر علنی امروز ( یکشنبه ۲ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: نشست غیر علنی امروز مجلس شورای اسلامی با حضور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با دستورکار بررسی اقدامات لازم برای پاسخ به اقدام پارلمان اروپا در زمینه تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران در حال برگزاری است.

صحن علنی آغاز شد

محمد باقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس گفت: به اطلاع مردم عزیز می رسانم که ما امروز از ساعت ۷:۱۵ تا همین لحظه جلسه ای غیر علنی با حضور وزیر امور خارجه و فرمانده محترم کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشتیم.

حسینعلی حاجی دلیگانی دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲کل کشور (در اجرای بند(۱) ماده(۱۸۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی)

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح بند(ب) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی(اعاده شده از شورای نگهبان۳)

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح موادی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده)

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری (اعاده شده از شورای نگهبان ۲)

گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق وتفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

بررسی تقاضای دو فوریت درباره لایحه اصلاح تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

بررسی تقاضای دو فوریت درباره لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان.

غربی ها خوب فکر کنند تا پنجره فرصت برای دیپلماسی بسته نشود

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس به هر اقدامی که به معنای لیست‌ گذاری سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی یا فهرست های تحریمی باشد، اقدام متقابل، فوری و قاطع نشان خواهد داد، گفت: سپاه، منحصر به فردترین نهاد ضدتروریستی در جهان است که علی رغم همه حمایت های آمریکا، با کمک مردم منطقه، حکومت داعش را ساقط کرد و خطر جهانی این جریان تروریستی را از بین برد.

رئیس جمهور وارد صحن علنی مجلس شد

 سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ وارد صحن علنی مجلس شد.

گفتنی است مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری نیز حجت الاسلام رئیسی را همراهی کردند.

طرح حمایت از مالکیت صنعتی اصلاح شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به طرح حمایت از مالکیت صنعتی را برطرف کردند.

براین اساس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر مصوبه قبلی مجلس در تبصره (۲) ماده (۴۰)  اصرار ورزید.

ماده۴۰- برای تشخیص هریک از موارد مندرج در بندهای (۱) تا (۳) ماده (۳۹) این قانون، موضوع در هیأتی مرکب از رئیس مرجع ثبت، بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذی‌ربط (یا نمایندگان هریک از آنها) و یکی از قضات متخصص در این امر با انتخاب رئیس قوه‌ قضائیه، مطرح می‌شود. درصورت موافقت آن هیأت، دستگاه اجرائی یا اشخاص معین، بدون نیاز به موافقت مالک اختراع، از آن بهره‌برداری می‌کنند. به منظور انجام تمام وظایف اداری هیأت موضوع این ماده، دبیرخانه‌ای تحت ریاست رئیس مرجع ثبت در آن مرجع تشکیل می‌شود.

تبصره۱- تصمیم‌های هیأت لازم‌الاجراء بوده و ظرف بیست‌روز قابل اعتراض در مرجع صالح قضائی می‌باشد.

تبصره۲- پروانه بهره‌برداری اجباری اختراعات دفاعی را که سازمانهای دفاعی تقاضا کرده‌اند، توسط هیأتی به ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یا نماینده وی و با عضویت نماینده وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس سازمان دفاعی متقاضی صادر می‌شود. تصمیمات این هیأت قابل اعتراض نیست.

طرح اقدام متقابل با رفتار اروپایی ها به صورت دوفوریتی در کمیسیون امنیت

وحید جلال زاده در حاشیه نشست علنی امروز (یکشنبه ۲ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی درخصوص نشست غیرعلنی امروز مجلس اظهار داشت: اولین جلسه مجلس شورای اسلامی در هفته جاری با جلسه غیرعلنی آغاز شد و دستور کار این جلسه بررسی اقدامات مداخله جویانه کشورهای اروپایی و نهادهای اروپایی در موضوع و مسائل داخلی ایران بود.

وی افزود: این اولین بار نیست که ما این سیگنال های منفی را از کشورهای اروپایی دریافت می کنیم، آخرین اقدامات آنها در اغتشاشات اخیر و در فتنه ۱۴۰۱ هرگز از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد و اقدام اخیری که پارلمان اروپا در یک قطعنامه غیرحقوقی و غیرالزام آور، اما به شدت سیاسی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرزندان ملت در این نهاد مردمی صادر کردند، موجب شد در روزهای گذشته همکاران من در مجلس مواضع مختلفی را داشته باشند و امروز نیز در جلسه غیرعلنی با حضور فرمانده محترم کل سپاه و وزیر امور خارجه به این موضوع پرداختیم.

رشد ۴۲ درصدی منابع دولت در لایحه بودجه

رحیم زارع در نشست علنی مجلس در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور با قرائت گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور پس از اعلام وصول و ارجاع به کمیسیون تلفیق لایحه، در دستور کار رسیدگی این کمیسیون قرار گرفت. کمیسیون طی ۴ روز و در قالب ۱۱ جلسه رسمی با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت و درمان، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بانک مرکزی و همچنین روسا و کارشناسان دستگاه های اجرایی ذیربط و کارشناسان مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات و نمایندگان بخش های خصوصی و تعاونی به بررسی موضوعات اصلی لایحه، ویژگی ها و شاخص های کلان اقتصادی منابع و مصارف و اعتبارات استانی، بودجه بانک ها و شرکت های دولتی و منابع و مصارف هدفمندی پرداختند.

وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد

رییسی صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از لایحه بودجه۱۴۰۲ با اعلام اینکه وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به منابع و ظرفیت های کشور و همکاری دولت و مجلس، در اجرای منویات رهبری و خواسته مردم، آینده را روشن می‌بینم.

اسکان مردم در زلزله خوی در کانکس باشد

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به وقوع زلزله در شهرستان خوی و هوای سرد این منطقه اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها با توجه به شرایط منطقه برای خانه هایی که تخریب شده و قابل استفاده نیست، برای اسکان به گونه ای عمل کنند که با کانکس باشد تا مردم در هوای سرد زمستانی مشکلات کمتری داشته باشند.
 

ادامه ناترازی بودجه باعث افزایش حجم نقدینگی می‌شود

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر اصلاحات مد نظر در لایحه بودجه صورت نپذیرد، با کسری بودجه روبرو شویم، گفت: افزایش پایه پولی و حجم نقدینگی در حوزه ارز از آثار تورمی است که به دلیل ناترازی بودجه امروز شاهد آن هستیم.

وی افزود: انتظار ما از دولت در ارتباط با بودجه این بود که بتواند لایحه ای ارائه کند که آنچه به عنوان اصلاح ساختار مد نظر رهبر معظم انقلاب بوده اجرایی شود که آنچه اجرا شده کفایت نمی کند و آن نیز دلایلی دارد که باید در اصلاح ساختار بودجه مد نظر قرار گیرد که در این خصوص سازمان برنامه ریزی و مسئولان بخش اقتصادی  دولت باید به آن توجه کنند.

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به نکاتی که باید در اصلاح ساختار بودجه مد نظر باشد، عنوان کرد: نخستین آن درآمد پایدار دولت است که وضعیت تراز عملیاتی کشور را مشخص می کند که برگرفته از مسائلی است که می توانیم بدون اتکا به واگذاری های دارایی دولت، فروش نفت، انتشار اوراق قرضه و غیره بتوانیم هزینه های اجتناب ناپذیر کشور را پرداخت کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه به نظر می رسد آنچه در لایحه دولت مد نظر قرار گرفت، محورهای مهم اصلاح ساختار و نظام مالیاتی کشور را کامل پوشش نمی دهد، بیان داشت: باید اقدامات ویژه ای در این خصوص داشت که در کمیسیون تلفیق بودجه، باید محورهای موضوع در حوزه کمیسیون تلفیق لحاظ شود که اولین موضوع حوزه فعالیت های بخش های مالیاتی در کشور است.

پیش بینی ۶۹ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو

مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه به زندگی و معیشت مردم توجه کرده است، گفت: دولت تلاش کرده که ۴ سرفصل را مورد توجه قرار دهد که یکی مسئله خودرو بوده و ۲ میلیارد دلار برای واردات در کنار حمایت هایی که از تولید انجام شده پیش بینی کرد.
 
وی ادامه داد: در حوزه سلامت پیش بینی ۱۰ درصد منابع حاصل از هدفمندی معادل ۶۹ هزار میلیارد تومان برای یارائه دارو، اجرای کامل پزشک خانواده و نظام ارجاع، استمرار برنامه نسخه نویسی الکترونیک و همچنین دولت در حوزه زنان و خانواده رویکرد درستی داشته و در حوزه مسکن، راه، حمل و نقل و سایر حوزه ها دولت تلاش کرده که به فعالان اقتصادی کمک کند و می طلبد با حمایت از این لایحه دولت را در رفع مشکلات اقتصادی کشور کمک کنیم.

ردپای چندانی از اصلاح ساختار در لایحه بودجه سال آینده شاهد نیستیم

مهدی عسگری در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه، ۲ بهمن ماه) در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ردپای چندانی از اصلاح ساختار مشاهده نمی شود، در سازمان و بودجه درب به همان پاشنه قبلی می چرخد و مشخص نیست چگونه و توسط چه کسانی بودجه بسته می شود. دفاتر تخصصی این سازمان نیز در جریان نحوه تدوین بودجه قرار نمی گیرند. به نظر می رسد همان تیم دولت قبل با محوریت پورمحمدی و حلقه بسته آن، بودجه ۱۴۰۲ را تدوین کرده اند.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: تا وقتی در دستگاه برنامه ریزی کشور اصلاحاتی صورت نگیرد، شاهد خروجی آن در لایحه بودجه نخواهیم بود. ناترازی بودجه و آشوب ارزی نشانه هایی از آرایش جنگی مناسب بودجه نیست.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق در بودجه غیرمنصفانه است

کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی نرخ تورم در کشور گفت: افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ با نرخ تورم همخوانی نداشته و غیرمنصفانه است.

دلخوش افزود: همچنین حقوق ۷ میلیون تومانی با تورم فعلی به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای مردم نبوده و این موضوعات از مسائل مهمی است که باید دقت لازم درباره آن لحاظ شود. همچنین مسئولان گفته اند مالیات تولیدکنندگان ۲ درصد کاهش یافته که این جای سوال دارد که آیا زمینه لازم برای اینکه سایر هزینه های تولیدکنندگان کاهش یابد فراهم شده یا خیر.

کلیات بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد

در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون های تلفیق و برنامه و بودجه درخصوص کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت کلیات این لایحه با ۱۶۹ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع،  از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

لازم به ذکر است که پس از قرائت گزارش کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲، رئیس جمهور به دفاع از کلیات لایحه بودجه پرداخت و در ادامه مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

پایان علنی مجلس

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲:۱۴ به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (سه شنبه ۴ بهمن ماه) رأس ساعت ۷:۴۵ با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها