|
کدخبر: 263539

زنگنه در تشریح نشست کارگروه اصلاح قانون برنامه و بودجه؛

احتمالا برنامه هفتم ۴ ساله خواهد شد

رئیس کارگروه اصلاح ساختار بودجه مجلس ضمن اشاره به اتمام فصل دو طرح اصلاح قانون برنامه و بودجه کشور مصوب سال ۱۳۵۱، گفت: براساس مصوبه امروز کارگروه اصلاح قانون برنامه و بودجه، دولت ها بجای تدوین برنامه‌های راهبردی پنجساله،برنامه‌هایی چهار ساله مبتنی بر اولویت‌ها تدوین خواهند کرد.

اقتصاد  احتمالا برنامه هفتم ۴ ساله خواهد شد

چهارمین جلسه کمیته اصلاح ساختار بودجه به ریاست محسن زنگنه به منظور بررسی طرح «اصلاح قانون برنامه و بودجه کشور مصوب سال ۵۱» با حضور نمایندگان و کارشناسانی از مرکز پژوهش‌های مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیوان محاسبات برگزار شد.

محسن زنگنه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در تشریح این نشست گفت: در جلسات گذشته در ماده ۲ اصلاح قانون برنامه و بودجه سال ۵۱، سه سطح برنامه‌ریزی را برای کشور مصوب کردیم که سطح برنامه بلند مدت یا راهبردی با طول زمان بیست ساله، برنامه میان مدت یا برنامه پیشرفت با طول زمانی چهار ساله و برنامه کوتاه مدت یا بودجه سنواتی یک ساله از جمله آنهاست.

وی ادامه داد: امروز در ادامه جلسات وارد بحث فصل دوم در خصوص برنامه راهبردی (برنامه ۲۰ ساله) شدیم و بعد از بحث و بررسی در کمیته مصوب شد، برنامه راهبردی مبتنی بر سیاست های کلی نظام و اسناد بالادستی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و براساس شیوه‌ای که در مواد این طرح تصویب می شود، تأیید و با ابلاغ مقام معظم رهبری اجرایی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: همچنین براساس مصوبه دیگر این کمیته مقرر شد، برنامه راهبردی باید به نحوی تنظیم شود که مبتنی بر اسناد پشتیبان، سند آمایش سرزمینی و دارای شاخص‌هایی با قابلیت سنجش باشد و با تعیین اولویت ها در حوزه های مختلف انجام شود.

زنگنه تصریح کرد: در فرایند تصویب برنامه راهبردی بیست ساله هم مقرر شد، ابتدا کمیته و شورایی ذیل نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه متشکل از بخش های خصوصی، دولتی، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و همچنین نمایندگان مجلس تشکیل و این کمیته براساس اسناد پشتیبان پیش نویسی را آماده و به هیئت دولت ارسال کند تا از سوی رئیس جمهور به مجمع تشخیص مصلحت برای تصویب نهایی ارسال شود.

وی افزود: براساس قانون اساسی مسئولیت تدوین برنامه و بودجه در کشور برعهده رئیس جمهور است، بنابراین به موجب مصوبه ویژه این کمیته به بخش های اجرایی و دولت سهمی برای تهیه برنامه دراز مدت داده می‌شود که تاکنون اینطور نبوده است.

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرخانه آن به صورت مستقیم به بحث تهیه برنامه های راهبردی ورود کرده و اسناد را آماده و در نهایت بعد از تأیید مقام معظم رهبری، آن را به دولت ابلاغ می‌کرده است که اکنون براساس این مصوبه، دولت مکلف به تهیه پیش‌نویس برنامه بلند مدت با توجه به ویژگی های ذکر شده در برنامه راهبردی را آماده و به مجمع تشخیص ارسال می کند.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه تأکید کرد: تقریباً فصل دوم طرح اصلاح قانون برنامه و بودجه کشور مصوب سال ۵۱ مربوط به برنامه راهبردی در این جلسه به اتمام رسید و در صورت ارائه پیشنهاداتی در جلسه آینده و تصویب آنها وارد دو سطح دیگر خواهیم شد.

زنگنه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به تصویب برنامه های راهبردی در سه سطح بیست ساله، چهار ساله و یک ساله آیا دیگر نیازی به تدوین برنامه‌های پنج ساله نخواهد بود، گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس و تأیید شورای نگهبان، برنامه هفتم توسعه به صورت چهار ساله تدوین خواهد شد.

وی افزود: دلیل کاهش یک سال از برنامه های میان مدت و تبدیل آن به برنامه راهبردی چهار ساله این است، زمانی که برنامه راهبردی بیست ساله توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور سران قوا، مسئولان، نمایندگان ادوار و روسای جمهور سابق تدوین می شود از یک پیوستگی برخوردار خواهد بود زیرا مجالس و دولت به صورت یک دوره چهار ساله فعالیت می کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: هر دولتی بر سر کار بیاید موظف است، برای چهار سال آینده کاری خود برنامه ای مبتنی بر برنامه راهبردی بیست ساله تدوین کند، اینگونه دولت ها نیازی به اجرای برنامه‌ای که توسط دولت قبل تدوین شده ندارند. البته طی حداقل شش ماهه اول فعالیت هر دولت با توجه به تعیین وزرا و ایجاد انسجام باید بتواند برنامه خود را برای چهار سال پیش رو تنطیم و تصویب و به مجلس ارائه کند.

ارسال نظر