|
کدخبر: 277792

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

فوری / مجلس دوباره به فاطمی‌امین اعتماد کرد

نمایندگان مجلس در پی اظهارات فاطمی امین در جلسه استیضاح رای اعتماد به وزیر صمت دادند.

سیاست داخلی فوری / مجلس دوباره به فاطمی‌امین اعتماد کرد

محمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۰ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۱ و ۴۸ دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه رأس ساعت ۷:۴۵ صبح خواهد بود.

استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت توسط نمایندگان مجلس رای نیاورد و این وزیر به تصدی این مسئولیت ادامه خواهد داد.

کل حاضرین: ۲۷۴

تعداد آرای موافق: ۸۴

تعداد آرای مخالف:۱۸۲

تعداد آرای باطله: ۲رای

ممتنع: ۶رای

 

نمایندگان مخالف استیضاح وزیر صمت

در ابتدا مرتضی طاهری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح وزیر صمت گفت: از مهمترین ویژگی های فاطمی امین فهم خوب ایشان از نظام مسائل حوزه صنعت،معدن و تجارت است. در قضیه فولاد در دولت قبل در گیر بودیم که بازار رانت و فساد در فولاد وجود دارد.

وی گفت: بعد از جنگ اوکراین در مقایسه با تکانه های قیمت کالاهای پایه ای در جهان ، قیمت کالاهای اساسی و پایه ای مثل فولاد و سیمان ثبات دارد.

وی تاکید کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت وزارت خودرو نیست.اهمیت بقیه حوزه ها را به خاطر اهمیت خودرو کم رنگ نکنیم.

طاهری با بیان اینکه مخالفت ما با استیضاح به معنای اعطای چک سفید امضا به وزیر نیست، گفت: حوزه معدن رها بود، امروز ایده اینکه کل کشور برای ۴۰ ماده معدنی در طول سه سال اسکن شود کاری بسیار مهمی است.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت موجب بی‌ثباتی در تیم اقتصادی دولت می‌شود و تجربه دولت سابق که شاهد وزرای مختلف در این وزارتخانه بودیم را تکرار می‌کند.

رضایی کوچی: فاطمی امین بازار مصالح ساختمانی را با تدبیر مدیریت کرد

در ادامه محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر صمت گفت: استاندارد سازی خودرو و کاهش قیمت خودرو دو برنامه مهم وزیر صمت بوده است.خودرو یک مشکل ۴۰ ساله دارد و در فرصت ۲ ساله امکان حل مشکل خودرو وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تامین مصالح ساختمانی برای تامین مسکن فاکتور مهمی است، گفت: در دولت قبل بازار فولاد و سیمان به شدت نا به سامان بود، اگر آن روند ادامه پیدا می کرد ناچار به ورادات مصالح ساختمانی می شدیم اما با تدبیر وزارت صمت و نیرو کارخانه های تولید فولاد و سیمان به کار خود ادامه دادند و قیمت ها کاهش یافت.

وزیر صمت: خودرو قصه پرغصه است

سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی مجلس ضمن تسلیت حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع) و آرزوی امنیت و سلامت برای کشور گفت: همان‌گونه که رئیس مجلس اشاره کردند آقای رئیس جمهور تمایل زیادی داشتند تا در این نشست حضور پیدا کنند و برای همین منظور نیز پیامی را آماده کردند که باید آن را قرائت کنم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح نامه رئیس جمهور به نمایندگان مجلس بیان کرد: ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر قالیباف، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، با عرض سلام و تهنیت، احتراما ضمن تقدیر از همراهی نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی با دولت مردمی و تأکید بر شأن و جایگاه و اختیارات قانونی مجلس شورای اسلامی، تمایل داشتم برای تبیین اقدامات و برنامه‌های جناب آقای فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا در جلسه شرکت نمایم لکن به جهت همزمانی جلسه با سفر رسمی و دوجانبه نخست وزیر محترم ارمنستان به تهران و میزبانی اینجانب و اهمیت این سفر در روابط دوجانبه و منطقه‌ای، امکان حضور در جمع شما بزرگواران فراهم نشد.

فاطمی امین گفت: خودرو قصه پرغصه‌ای است و نه من و نه شما و نه مقام معظم رهبری و نه مردم از آن رضایت داریم. می‌توانستیم دو اقدام انجام دهیم؛ اول اینکه من کنار بایستم و مدام انتقاد کنم و بر روی سر خودروسازان بکوبم؛ دوم اینکه شانه زیر بار بدهم، مسئولیت بپذیرم، انتقاد نمایم و پیگیری کنم، اینجانب مسیر دوم را انتخاب کرده‌ام و قطعا باید خودروسازی ایران اصلاح شود.

انتقاد نماینده مجلس از کیفیت خودروهای داخلی

سید مرتضی حسینی در نشست علنی مجلس در موافقت با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت، گفت: با گذشت ۳ ماه امروز استیضاح کنندگان به عنوان بهتر شدن شرایط و بهبود وضعیت صنعت، معدن و تجارت و انجام تغییرات و اصلاحات لازم از پیگیری استیضاح صرفه نظر نکرده اند و مهلتی به دولت داده اند اما متاسفانه آقای وزیر و دولت محترم به وعده های خود عمل نکرد.
 
نماینده مردم میانه در مجلس، گفت: مردم از دولت انقلابی انتظار داشتند بتوانند مانند سایر کشورها به خودروهای مجهز و دارای استاندارد روز دنیا دسترسی داشته باشند، چرا ملت ما باید مجبور باشد از ارابه های مرگ استفاده کند.

قرعه کشی خودرو توهین به مردم است

هاجر چنارانی در جلسه علنی مجلس در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی از نمایندگان مجلس از بدو ورود گزینه ۲ را اعلام می‌کنند لذا باید مشخص شود این ۲ از کجا آمده است؛ از تماس‌های دیشب و فشارهای بسیار به نمایندگان و لابی‌های مکرر!

وزیر صمت در تحقق وعده های خود عاجز است

صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وزیر صمت در تحقق وعده های روز رأی اعتماد خود عاجز است، گفت: نگهداری ۲۰۰ هزار خودرو در پارکینگ به بهانه افزایش قیمت را نمی توان افرایش تولید تلقی کرد.
 

توضیحات قالیباف درباره عدم حضور رئیسی در جلسه استیضاح

محمدباقر قالیباف در نشست علنی مجلس در جریان بررسی طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صمت گفت: لازم است این نکته را جهت اطلاع نمایندگان عزیز عرض کنم که جناب آقای رئیس جمهور هم به صورت شفاهی و هم کتبی نامه ای نوشته اند و ضمن تشکر از نمایندگان، اعلام کردند قصد شرکت در جلسه امروز صحن علنی را داشتند، اما از آنجا که موضوع سفر دوجانبه نخست وزیر ارمنستان پیش آمد و رئیس جمهور باید از ایشان استقبال کرده و جلسه ای برگزار می کردند، امکان حضور در نشست امروز مجلس شورای اسلامی را نداشتند، بنابراین به دوستان خداقوت گفته و عذرخواهی کردند.

فاطمی امین در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرد

حسن نوروزی در نشست علنی مجلس در موافقت با تقاضای استیضاح فاطمی امین وزیر صمت، گفت: بنده طبق اصول ۶۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶ و ۸۹ با ملت ایران سخن می گویم و همچنین باید بگویم آقای فاطمی امین تحصیلکرده ایران، جوانی متدین و سکان دار فعلی وزارت صمت است اما به نظرم این انسان در حوزه مبارزه با فساد در وزارتخانه تحت مدیریت خود ضعیف عمل کرده است.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در موافقت با تقاضای استیضاح وزیر صمت، گفت: فاطمی امین علاوه بر آنکه برخلاف قول خود شرکت های ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلیشان واگذار نکرد، در حوزه مبارزه با فساد نیز ضعیف ظاهر شد.

خرید خودرو آرزوی دست نیافتنی شده است

 جلال رشیدی کوچی در جلسه علنی مجلس در موافقت با استیضاح  سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همیشه و در همه حال خداوند قادر و توانا را بر افکار و گفتار و کردار خود ناظر دانسته و جز برای رضای او کلامی بر زبان جاری نکرده‌ام و تمام تلاشم تا این لحظه بر این بوده تا با صداقت و شفافیت با مردم سخن بگویم و صدای ملت باشم و در دفاع از حقوق حقه مردم با احدی تعارف نکنم.

نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت: عده‌ای تلاش کردند با همسان‌سازی قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه‌کشی خودرو را حذف کنند که این خود پاک کردن صورت مسئله بود.

آغاز جلسه استیضاح وزیر صمت

جلسه بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم آغاز شد.

گفتنی است محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر صمت را در این جلسه همراهی می کنند.  

دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه به دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور، وزرا، معاونان و رئیس دفتر ریاست جمهوری خیرمقدم گفت.

همچنین سید محسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس، روند استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را تشریح کرد و گفت: مطابق بند ۱ ماده هشت آیین‌نامه و مواد ۲۲۴ و ۲۲۵ حداکثر زمان برای استیضاح وزیر پنج ساعت است که دو ساعت آن به استیضاح کننده‌ها و سه ساعت آن به وزیر تعلق دارد.

وی ادامه داد: براساس برنامه ‌ریزی صورت گرفته اکنون به مدت یک ساعت و نیم استیضاح کنندگان فرصت دارند مطالب خود را مطرح کنند و از آنجا که رئیس جمهور در جلسه حضور ندارند سپس وزیر یک ساعت و نیم فرصت دارد تا مطالب خود را مطرح کند که می‌تواند بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد سپس به مدت ۳۰ دقیقه دو نفر از استیضاح‌ کنندگان مطالب خود را بیان کرده و در نهایت مجددا وزیر ۳۰ دقیقه فرصت دارد از خود دفاع کند. به دلیل ضیق وقت برنامه ‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شده تا جلسه استیضاح در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به پایان برسد.

تقاضای استیضاح وزیر صمت در دستور کار امروز مجلس

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

-بررسی تقاضای استیضاح وزیر محترم صنعت ، معدن و تجارت (در اجرای ماده(۲۲۳) آئین نامه داخلی مجلس)

 گزارش کمیسیون اصل(۹۰) نودم قانون اساسی در مورد  انتشار اوراق مالی–اسلامی در سال ۱۳۹۹ و تبعات ناشی از آن

گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران

 گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان اوقاف و امورخیریه کشور

ادامه رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد: طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران

گزارش شوردوم کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی درمورد: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها

- بررسی تقاضای دوفوریت در مورد لایحه الحاق پنج تبصره به ماده(۲) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

- بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح الزام دولت به اجرای دیپلماسی اقتصادی با رویکرد تقویت حوزه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی.

ارسال نظر