|
کدخبر: 272728

گزارش لحظه ای گسترش نیوز از مجلس:

ممنوعیت فعالیت بانکی بدون مجوز بانک مرکزی

نمایندگان مجلس اعطای هرگونه پروانه فعالیت و ارائه هرگونه خدمت به اشخاصی که بدون مجوز بانک مرکزی اقدام به انجام هرگونه عملیات بانکی، خدمات بانکی، صرافی و واسپاری می‌کنند را ممنوع اعلام کردند.

سیاست داخلی ممنوعیت فعالیت بانکی بدون مجوز بانک مرکزی

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، ۸ شهریور) مجلس شورای اسلامی را به منظور تنفس ۲ ساعته رأس ساعت ۱۲ و ۱۳ دقیقه به صدا درآورد و گفت: ادامه نشست صحن علنی عصر امروز سه شنبه ۸ شهریور ماه رأس ساعت ۱۴:۰۰ خواهد بود.

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امجلس در جریان رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران با ماده ۳۸ این طرح با ۱ رأی موافق، بدون رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

دارایی های بانک مرکزی در برابر تعهدات دولت قابل مصادره نیست

نمایندگان مردم در خانه ملت موافقت کردند تا دارایی های بانک مرکزی در برابر تعهدات دولت قابل واگذاری یا مصادره نباشد.بانک مرکزی موظف است سالانه پنجاه درصد (۵۰%) سود خالص قبل از مالیات خود را به حساب اندوخته عام منظور کند و باقیمانده را پس از کسر بخشی از سود جهت منظور نمودن به اندوخته احتیاطی (که به پیشنهاد رئیس کل بانک و تصویب مجمع عمومی تعیین خواهد شد) و پس از اجرای حکم مذکور در تبصره (۲) ماده (۲۹) این قانون به دولت پرداخت می شود.

نحوه و شرایط پرداخت تنخواه بانک مرکزی به دولت تعیین شد

نمایندگان مردم در خانه ملت، نحوه پرداخت تنخواه دولت توسط بانک مرکزی ۵۳) قانون اساسی، به دولت تنخواه پرداخت نموده یا اوراق مالی قابل قبول و قابل معامله در بازار سرمایه منتشره از سوی خزانه و با سررسید تا پایان همان سال را در عرضه اولیه از دولت خریداری کند، دولت موظف است تنخواه دریافتی را حداکثر تا پایان همان سال تسویه کند. ‌‌‌‌‌‌‌

بانک مرکزی مجاز به پرداخت تسهیلات  به موسسات اعتباری

با توافق نمایندگان مجلس بانک مرکزی مجاز است در قالب توافق بازخرید (repo) یا سایر روش‌های مورد تأیید شورای فقهی، در ازای دریافت اوراق منتشر یا تضمین شده توسط دولت یا بانک مرکزی، تسهیلات کوتاه مدت به مؤسسات اعتباری اعطا کند. سقف زمانی تسهیلات موضوع این بند نود (90) روزه و قابل تمدید است.

انتقاد از عدم تدوین آئین نامه های اجرایی قوانین

فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از عدم تدوین آئین نامه های اجرایی قوانین، گفت: براساس گزارش های دیوان محاسبات تنها ۴ مورد از ۱۷ احکام بودجه اجرا شده است.

نحوه پیگیری جرایم پولی و بانکی

 نمایندگان در جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران به دنبال پیشنهاد سید کاظم دلخوش اباتری مبنی بر حذف کل ماده ۳۵ این طرح، این ماده را برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع دادند.

بنابر این گزارش رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص ارجاع ماده ۳۵ به کمیسیون تخصصی جهت بررسی بیشتر گفت: از این جهت که تشکیل هیات اختلاف یا محکمه و گسترش سازمان در این ماده آمده است و همچنین از این باب که در حوزه فعالیت ها و وظایف قوه قضائیه است، می تواند در بخش اختلاف و محکمه با قانون اساسی مغایرت داشته باشد، لذا اشکالاتی در این ماده وجود دارد، بنابراین اجازه دهید به کمیسیون ارجاع شده و مجدد مورد بازبینی قرار گیرد، ضمن آنکه با توجه به جلسه بعدازظهر با شورای نگهبان این موضوع آنجا مطرح خواهد شد تا از مغایرت نداشتن آن مطمئن شویم.

اعتراضات موسسات اعتباری نسبت به مصوبات هیأت عالی

نمایندگان در جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران با ماده ۳۴ این طرح با ۱۷۵ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

ادامه بررسی طرح بانکداری در مجلس امروز

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه ۸ شهریورماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ساعت ۸ و ۲۲ دقیقه و با حضور ۲۱۳ نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح یک فوریتی انتخاب نمایندگان در نهادها، هیأت‌ها، مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیکی

گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح الزام دولت به اجرای دیپلماسی اقتصادی با رویکرد تقویت حوزه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها