|
کدخبر: 248442

اتحادیه اروپا: لغو تحریم‌های هسته‌ای بخش ضروری از توافق است

نماینده اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با تاکید بر تعهد این نهاد اروپایی بر احیا و حفظ توافق هسته‌ای، درباره برخی اقدامات هسته‌ای ایران که در نتیجه خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق انجام شده‌اند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش وبگاه هیات اتحادیه اروپا در نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، هیات اتحادیه اروپا در وین درباره نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای آن و راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای‌اش طبق توافق هسته‌ای، در بیانیه‌ای با تاکید بر نقش توافق هسته‌ای[برجام] در این زمینه، گفت: اتحادیه اروپا بر تعهدت راسخش در قبال اجرای کامل و موثر برجام و حمایت مداومش از آن تاکید می‌کند و مصمم است با جامعه بین‌المللی برای حفظ این توافق دارای اهمیت استراتژیک برای ساختار جهانی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای همکاری کند. اتحادیه اروپا از تمامی کشورها می‌خواهد از اجرای این توافق طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند.

این بیانیه می‌افزاید: اتحادیه اروپا از تلاش‌های فشرده دیپلماتیک در کمیسیون مشترک برجام و تماس‌های نماینده اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام با تمامی شرکای مرتبط برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام و ازسرگیری اجرای کامل تمامی تعهدات برجامی توسط آمریکا و ایران قدردانی می‌کند. اجرای کامل و قابل راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران جامعه بین‌المللی را قادر خواهد ساخت ضمانت‌های لازم را دریافت کند.

نماینده اتحادیه اروپا در وین در ادامه افزود: اتحادیه اروپا بر مسائل مرتبط با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها توسط آن واقف است. در کنار اجرای کامل و قابل راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران، لغو تحریم‌های هسته‌ای بخشی ضروری از توافق است. اتحادیه اروپا به طور کامل بر تعهداتش، از جمله لغو تحریم‌ها تحت برجام پایبند بوده است.

بیانیه اتحادیه اروپا به برخی اقدامات هسته‌ای ایران پرداخت که در نتیجه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و متحمل شدن تحریم‌های متعدد در چند گام تعیین شده انجام شد و نوشت: اتحادیه اروپا عمیقا نگران این است که ایران در حین مذاکره درباره از سرگیری اجرای برجام، بعضی اقدامات جدی ناسازگار با برجام را انجام داده است که در برخی موارد دارای پیامدها سخت و بازگشت‌ناپذیر اشاعه‌ای هستند، از جمله، انباشت مداوم و تسریع‌یافته اورانیوم غنی‌شده با مقادیر افزایش یافته مواد تا سطح خلوص ۲۰ و ۶۰ درصد که بسیار فراتر حدود مقرر در برجام است؛ در طی مدت ارائه گزارش ، ایران تقریبا مقادیر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را دو برابر کرده است، ادامه دادن نصب، آزمایش و انباشت اورانیوم با سانتریفیوژهای IR-۱ و پیشرفته؛ توسعه لوله‌های روتور سانتریفیوژها و بالا بردن ظرفیت ساخت Bellows (از قطعات سانتریفیوژها). در حالی که ایران به آژانس اطلاع داده است قصد دارد لوله‌های روتور سانتریفیوژها و Bellows را در محل جدیدی در اصفهان تولید کند، دستگاه‌های تولید[این قطعات] در تاسیسات کارگاهی کرج که مهر و موم شده است، هنوز باقی مانده‌اند.

نماینده اتحادیه اروپا همچنین در شورای حکام گفت: ما می‌دانیم از زمان گزارش قبلی، هیچ اورانیوم فلزی‌ای تولید نشده است. هنوز نگرانی‌مان در زمینه فعالیت چشمگیری که در زمینه اورانیوم فلزی انجام شده و در گزارش قبلی آمده بود را به یاد داریم، از جمله در زمینه اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و به دست آوردن دانش مرتبط بازگشت‌ناپذیر در این زمینه. بنابراین، ما از ایران می‌خواهیم فعالیت دیگری را مرتبط با دگرگونی UF۶ غنی‌شده به اورانیوم فلزی آغاز نکند. برخی از این اقدامات هیچ توجیه غیرنظامی باورپذیری ندارند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما عمیقا نگرانیم که از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به بعد، فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس به طور جدی در نتیجه تصمیم ایران برای متوقف کردن اجرای اقدامات شفاف‌‎‌سازی مقرر در برجام، از جمله پروتکل الحاقی، تاحت تاثیر قرار گرفت. آژانس از بخش مهمی از اشرافش بر فعالیت‌های ایران در تمامیت چرخه سوخت هسته‌ای ایران محروم شده است. تصمیم ایران به طور جدی توان آژانس را در زمینه راستی‌آزمایی این که مواد و فعالیت‌های هسته‌ای در ایران منحصرا برای اهداف صلح‌آمیز باشند، محدود کرد. ما از ایران می‌خواهیم تمامی اقدامات شفاف‌سازی را انجام دهد تا آژانس  در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی در ارتباط با برجام را از سر بگیرد، این کار برای تداوم اشراف [بر برنامه هسته‌ای ایران] لازم‌الاجرا است.

بیانیه اتحادیه اروپا می‌افزاید: ما قویا از ایران می‌خواهیم تمامی فعالیت‌های ناسازگارش با برجام را به حالت قبل بازگردانده و بدون تاخیر بیشتر، به اجرای کامل آن بازگردد، از جمله اجرای تمام اقدامات شفاف‌سازی.

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر