|
کدخبر: 221132

شرط ایران برای بلیت بازگشت امریکا به اتاق برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که هیأت جمهوری اسلامی ایران با عزم و اراده جدی برای حصول به توافق وارد وین شده و افزود: اگر آمریکا برای رفع واقعی تحریم‌ها به وین بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند.

سیاست داخلی شرط ایران برای بلیت بازگشت امریکا به اتاق برجام

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات رژیم صهیونیستی و یادداشت مشترک وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی اخیر بیان کرد: این‌که وزیر خارجه انگلیس در شب گفت‌وگوهای وین با طرفی که از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود و از بین برود و بخشی از اقدامات سرکشانه دولت قبلی آمریکا در خروج از برجام بوده و امروز هم به عنوان مخالف اصلی گفت‌وگوها در وین و احیای برجام است، وقتی این آرایش را می‌بینید در برخی کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند و به دنبال زمینه‌هایی هستند که این مذاکرات تطویل یابد و اجرای برجام به صورت موثر اتفاق نیفتد.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: به دنبال راستی آزمایی عملی اجرای تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. یکی از خطوط اصلی ما در ادامه گفت‌وگوها و مذاکرات خواهد بود و درباره راهبرد طرف مقابل صحبت نمی‌کنم.

خطیب‌زاده گفت: هیأت ایران با عزم و اراده جدی برای حصول به توافق وارد وین شده و به گفت‌وگوهای نتیجه بخش فکر می‌کند. این اراده جدی که دولت ایران با اعزام تیمی با کیفیتی که همه می‌دانید آغاز کرده مسیری است که اگر طرف مقابل با همان عزم و اراده بیاید می‌توانیم بگوییم در مسیر درستی در خصوص رفع تحریم‌های آمریکا قرار خواهیم گرفت. این مذاکرات امروز ساعت ۱۴ به وقت محلی آغاز می‌شود. آن‌چه مهم است این است که اگر آمریکا با این عزم به وین بیاید که بن بست و مواردی که در دورهای قبلی به نتیجه نرسیدیم را بخواهد حل کند گفت‌وگوها مسیر آسانتری را خواهد داشت و اگر آمریکا به مسیر قبلی ادامه دهد قطعا ایران انتخاب‌های متعددی خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بن بست‌های وین نیز خاطرنشان کرد: مسئول وضعیت فعلی که الان در آن قرار داریم چه از حیث خروج آمریکا از برجام و هم حیث بن بستی که در دورهای قبلی رخ داد، آمریکا است. آمریکا هم این مذاکرات را تطویل کرد و بخشی از بن بست‌ها را به نوعی تعریف کرده که اگر آمریکا برای حل و فصل آن بن بست‌ها به وین نیاید شرایط سختی را خواهیم داشت.

وی گفت: با اراده جدی و عزم واقعی و حسن نیت امیدواریم که بتوانیم در کوتاه‌ترین مدت زمان اگر طرف‌های مقابل با تغییر رویکرد به وین آمده باشند، بتوانیم تحریم‌های آمریکا را لغو کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات رابرت مالی درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در وین نیز اظهار داشت: اگر آمریکا برای رفع تحریم‌ها و رفع واقعی تحریم‌ها بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه همچنان در میز برجام باقی خواهد ماند. آنهایی که امروز این حرف‌ها را می‌زنند بخشی از کمپین فشار حداکثری ترامپ هستند. وقت ما و انرژی ۱+۴ را گرفتند که استدلال کنند بخشی از تحریم‌های دوران ترامپ را حفظ کنند. توصیه من این است که با اراده واقعی بیایند.

خطیب‌زاده ادامه داد: ما الان در ابتدای گفت‌‌وگوهایی در دولت جدید هستیم که با عزم و اراده جدی وارد شده و طرف‌های مقابل باید این پنجره فرصت را مغتنم بشمرند چون تا ابد باز نخواهد ماند.


 

منبع: فارس

ارسال نظر