|
کدخبر: 194157

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات شدند و امروز به ادامه بررسی آن می پردازند.

سیاست داخلی موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟

ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس قرار دارد. در نشست نوبت عصر روز گذشته گزارش کمیسیون های صنایع و معادن و فرهنگی درباره عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات قرائت شد. همچنین یک نماینده مخالف و یک نماینده موافق به اظهار نظر پرداختند. اکنون مجلس در حال ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات است.

زارع‌پور رویه شفافی ندارد

سید غنی نظری در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مخالفت با وزیر پیشنهادی اظهار کرد: از رئیس دولت به دلیل نادیده‌ گرفتن جمعیت ۳۰ میلیونی آذری زبانان در کابینه سیزده گلایه دارم.

وی ادامه داد: دلیل مخالفتم با آقای زارع‌پور به دلیل فقدان رویه شفاف او است. او به نمایندگان مخالفِ طرح صیانت از فضای مجازی می‌گوید که با این طرح مخالف است، بعد در کمیسیون فرهنگی که اعضای آن طراح این طرح بودند بیان می‌کند که موافق طرح صیانت است. این روحیه وزیر قابل قبول نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که سابقه زارع‌پور متناسب با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست، اظهار کرد: وزارت ارتباطات وزارت گسترده‌ای است. آقای زارع‌پور تنها مسئول IT در قوه قضاییه بوده و طبیعتا تجربه‌ای برای اداره وزارت ارتباطات را ندارد. او جوان و نخبه است اما تجربه لازم را ندارد.

نظری خاطرنشان کرد: در کلاب هاوس شنیدم که آقای زارع‌پور در هیچ کدام از شبکه‌ های مجازی خارجی عضو نیستند این یعنی ایشان یا با شماره خود عضویت ندارد یا اعتقادی به شبکه‌های مجازی ندارد.

نماینده خلخال در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار است زارع‌پور وزیر وزارتخانه‌ای شود که کارگزاران مخابرات روستایی در آن با مشکل مواجه هستند و هنوز وضعیت استخدامی آنها مشخص نیست. در برنامه‌شان چیزی برای رسیدگی به این مشکل دیده نمی‌شود. به نظرم ایشان توانایی وزارت ارتباطات را ندارد.

زارع پور تخصصی ندارد

محمود عباس‌زاده مشکینی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: مردم آذربایجان انتظار داشتند چند وزیر زیربنایی از این خطه در کابینه حضور داشته باشند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند اگر در یک جامعه‌ای کارگزارانی انتخاب کنیم که شایسته‌تر از آنان در جمع باشند خیانت است.

وی در ادامه اظهار کرد: ما امروز باید مانند یک پزشک جراح عمل کنیم بر روی مریض پارچه انداخته و فقط موضع جراحی را ارزیابی کنیم. بحث کنونی ما نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. این وزارتخانه یک وزارتخانه‌ زیربنایی بوده شاهراه سایر وزارتخانه‌ها جهت پیمودن توسعه به شمار می‌رود.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید برای هر وزارتخانه به صورت اهم و برای وزارتخانه ارتباطات به صورت اخص از نیرویی استفاده کنیم که واجد دو مولفه خواستن و توانستن باشد. وزیر پیشنهادی مولفه خواستن و انگیزه را دارد اما در خصوص تخصص، متاسفانه ایشان در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصصی ندارد. وزیر پیشنهادی تحصیلکرده رشته کامپیوتر یا IT است در حالی که ما در وزارتخانه متخصص ICT می‌خواهیم. بیش از ۹۵ درصد وظایف این وزارتخانه زیرساختی است.

عباس‌زاده مشکینی در ادامه تاکید کرد: ما باید به فرق بین متخصص ICT به IT توجه داشته باشیم چرا که مانند فرق بین پزشک و مهندس پزشکی می‌باشد. پزشک می‌تواند از دستگاه سی تی اسکن استفاده کند اما نمی‌تواند دستگاه را بسازد یا تعمیر کند. در این وزارتخانه ما نیاز به یک متخصص بین‌رشته‌ای داریم. ایشان یک روز سابقه کار در این وزارتخانه را ندارند.

وی اضافه کرد: وزیر پیشنهادی نمی‌تواند وزارتخانه‌ای را که از یکصد هزار کارمند و مهندس و متخصص تشکیل شده و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد را مدیریت کند. در این حالت باید وزارتخانه را به صورت اتوپایلت پیش ببرد.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: این وزارتخانه حداقل ۲۰ میلیارد دلار تجهیزات زیربنایی دارد و نیاز به وزیری متخصص دارد. یک وزارتخانه استراتژیک نیازمند تفکر، تجربه و تخصص استراتژیک می‌باشد. از سویی دیگر شفافیت یک مولفه مهم برای وزارت است. آقای زارع پور بنده شنیده‌ام که شما در جایی گفته‌اید که مخالف روح طرح صیانت هستید و در جایی دیگر گفته‌اید که موافق آن هستید. از شما خواهش می‌کنم پشت این تریبون شفاف به همه اعلام کنید که با این طرح مخالف هستید یا موافق؟.

از ویژگی‌های زارع‌پور تخصص و تجربه است

سید مجتبی محفوظی در نوبت صبح جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از وزرای خوب کابینه عیسی زارع پور است. ابتدا گفتند خواستن و توانستن. در خواستن ایشان شکی نبود در توانستن به تخصص و تجربه اشاره کردند. اتفاقا یکی از ویژگی‌های زارع‌پور تخصص و تجربه است. شگفتم که چطور منتقدان انگشت انتقاد را به سمت تخصص ایشان گرفتند؟ جوانی گناه نیست.

وی با اشاره به تحصیلات وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این جوانان بودند که جنگ تحمیلی را به بهترین شکل ممکن اداره کردند. نه تخصص داشتند و نه سابقه فرماندهی. با این حال عیسی زارع‌پور دارای عالی‌ترین سطح تحصیلات در رشته مهندسی کامپیوتر هستند. همچنین از نخبگان و افراد صاحب نظر در زمینه فضای مجازی هستند.

نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه تجربه قابل قبول ایشان نشان از انتخاب درست سید ابراهیم رئیسی دارد، گفت: در بحث مخابرات کارهای خوبی صورت گرفته و نقص ما در بخش فناوری اطلاعات و نرم افزار است. گفتند این وزارت خانه ۱۰۰ هزار نفر نیرو دارد. این آمار غلط است. این وزرات خانه ۱۰ هزار نیرو دارد. آمار ۱۰۰ هزار نفری برای پیش از خصوصی‌سازی مخابرات است. این وزارت خانه باید زیرساخت‌های فضای مجازی کشور را تأمین کند، راهبر دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال باشد، همچنین باید میدان‌دار زیرساخت‌های نرم‌افزاری کشور باشد. همه این توانمندی به پشتوانه سالها تجربه در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی کشور در آقای زارع‌پور وجود دارد.

محفوظی در ادامه موافقتش با عیسی زارع‌پور اظهار کرد: ایشان مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی کردند که کارش سامان‌دهی و توسعه فضای مجازی به معنای امروزی بود. ایشان دوره مدیریت ۵ ساله خود خوش درخشیدند. راه‌اندازی چندین خدمت الکترونیکی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دوره مدیریت ایشان در سال ۸۸ باعث شد وزارت خانه فرهنگ به عنوان وزارت برتر در خدمات الکترونیکی شناخته شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با استناد به فعالیت الکترونیکی زارع‌پور در قوه قضائیه گفت: بخش زیادی از رضایتمندی مردم از قوه قضائیه مربوط به خدمات الکترونیک است که به همت آقای زارع پور راه اندازی شد. ۵.۵ میلیون مراجعه کننده به قوه کاهش پیدا کرد و در بحران کرونا مرگ و میر را کاهش داد. همچنین ۱۰ درصد زمان رسیدگی به پرونده‌ها را کم کرد.

محفوظی ادامه داد: زارع‌پور راه اندازی سامانه‌های فراوان و اپلیکیشن‌هایی نظیر استعلامات الکترونیکی و آنلاین کردن دادگاه‌ها را در کارنامه خدمات خود دارد اما ما انتظارات نیز از ایشان در حوزه وزارت ارتباطات داریم.

محفوظی در پایان گفت: انتظار داریم ایشان در جهت خارج شدن انحصار اپلیکیشن‌های خارجی از فضای مجازی کشور و راه اندازی شبکه ملی ارتباطات و اجرای آن به نفع مردم و بهره‌مندی عموم جامعه از مزایای آن برنامه‌های عملیاتی و اجرایی ارائه کنند.

رشته تخصصی مرتبط وزیر پیشنهادی ارتباطات فراموش نشود

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات بیان کرد: کابینه توانمند یعنی کارامدترین فرد و متخصص ترین فرد در آن حوزه، تا آن فرد بتواند مشکلات مردم را در حوزه کاری خود رفع کند، حال کارامدی چگونه تشخیص داده می‌شود؟ اول با ارائه برنامه و دوم با ارائه کارنامه شخص تا مشخص شود که آیا ایا فرد مورد نظر تحول گرا بوده و یا در بحث تعارض منافع اقدام مثبت داشته است یا خیر؟ جوان بودن به معنای صرفا جوانی برای مجلس موضوعیت ندارد.

وی افزود: نباید رشته تخصصی وزیر پیشنهادی که مرتبط با حوزه زیرساخت می‌باشد را فراموش کنیم، اگرچه در نظام اسلامی در حوزه زیرساخت ها اقدامات خوبی شده است ولی در این حوزه نیز باید کار شود، از سوی دیگر در حوزه مدیریت منابع و حکمرانی نیز باید توجه لازم را داشته باشم و بدانیم که این فضا امروز با اقتصاد مردم گره خورده است، بر همین اساس معتقدیم وزیر پیشنهادی در این حوزه باید باید دارای شهامت باشد، راه اندازی مرکز دیجیتال که رخ داد سابقه نداشت، این موضوع یعنی وی شهامت این کار را دارد، سابقا مردم باید برای دریافت ابلاغ های قضایی در مراکز قضایی در صف های طولانی حضور پیدا می‌کردند اما با ایجاد مرکز ابلاغ الکترونیک اقدام خوبی شکل گرفت.

این عضو هیات رییسه مجلس بیان کرد: یکی از موضوعاتی که نمایندگان باید برای رای اعتماد به آن توجه کنند ساماندهی نیروهای شرکتی و نیروهایی است که در بحث پرداخت حقوق دچار مسائلی هستند، چه در حوزه وزارت ارتباطات و چه در وزارت نفت و بازنشسته ها، این حوزه نیز نیازمند اقدامی مثبت می‌باشد.

یوسفی گفت: حکمرانی دیجیتال و توجه به تعاملات بین المللی و ایجاد پهنای باند و مبادلات اینترنتی می‌تواند برای ما در این حوزه ایجاد بازار کند، از سوی دیگر شبکه ملی اطلاعات توسعه پایدار در حوزه زیرساختی نیز موضوع مهم دیگری است که نیازمند توجه می‌باشد، در بحث اقتصاد دیجیتال برخی می‌گویند قرار است فضای مجازی بسته شود، اما ما نماینده مردم هستیم و اقتصاد مردم در فضای مجازی برای ما مهم است، حفظ مالکیت باید مشخص شود، متاسفانه عملا نظارتی بر این فضا وجود ندارد، ما خواهان سامان دهی این حوزه هستیم.

وی اضافه کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان موضوع مهم دیگر است، باید بپذیریم که در حوزه دیجیتال می‌توانیم با برنامه ایشان به سهم ۱۰ درصدی برسیم و این با حمایت از پلتفرم های داخلی و فعالین حوزه دانش بنیان امکان پذیر است، ما در حوزه روستایی دارای ۳ و نیم میلیون دانش اموز هستیم، با توجه به بحث آموزش در فضای مجازی این جمعیت در حوزه برای دسترسی به اینترنت پر سرعت نادیده گرفته شدند که باید مورد توجه باشند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها