|
کدخبر: 193855

مخالفان کابینه پیشنهادی رئیسی چه گفتند؟

تعدادی از وکلای ملت در مخالفت با برنامه ها و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم صحبت هایی را ارائه کردند که در ادامه صحبت این نماینده‌ها را می خوانید.

سیاست داخلی مخالفان کابینه پیشنهادی رئیسی چه گفتند؟

در نشست علنی امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مخالفت با کلیات برنامه ها و کابینه دولت سیزدهم، گفت: برنامه های ارائه شده از سوی دولت باید با شرایط کنونی کشور هم سنگ بوده و بتواند مسائل پیش روی جامعه که میراثی برای این دولت است، را حل کند.

نماینده مردم سراوان ، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشارکت ۹۰ درصدی برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان در انتخابات گذشته، افزود: این استان حدود ۱۱ درصد از جمعیت کشور را در بر گرفته و دارای افراد توانمندی است که می توانستند در کابینه حضور داشته باشند که در حال حاضر اثری از آن ها نمی بینیم.

وی اضافه کرد: جامعه اهل سنت همیشه ولایت مدار بودند که رئیس جمهور باید از این افراد در سطوح پایین تر استفاده کرده و به شایسته گزینی توجه کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر بیماری کرونا اولین اولویت و مشکل کشور است و حل این موضوع تنها مربوط به وزارت بهداشت و درمان نیست بلکه باید تمام کابینه برای رفع آن تلاش کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه مشکل کرونا به حدی در کشور جدی است که ناچار به تعطیلی شده ایم، تصریح کرد: واکسیناسیون در حداقل زمان و با گستردگی در تمام کشور شرط اول برای مبارزه با کرونا است.

ملک فاضلی با بیان اینکه برنامه ریزی برای مبارزه با کرونا تنها در گرو اقدام وزیر بهداشت نیست و عنایت همه بخش ها را می طلبد، به مشکلات مربوط به اشتغال و گرانی اشاره کرد و ادامه داد: وزرای کابینه باید تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت معیشتی مردم به کار برند و چراغ حل این مشکل بالا بردن ارزش پول ملی است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان استانی خاص است، تصریح کرد: اگر فکری به حال آب موردنیاز این استان نشود ساکنان برخی شهرستان ها مجبور به مهاجرت می شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ما ناامید نبوده و توانا هستیم اما ابزار توانمندی باید فراهم شود، تصریح کرد: تحقق این مهم به عزم ملی و مشارکت همگانی نیاز دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه کسی که دل در گرو ایران دارد می تواند از خارج کشور نیز در ایران سرمایه گذاری کند، ادامه داد: امید استان سیستان و بلوچستان به دکتر رئیسی است و ما با تمام وجود در خدمت شما هستیم، شما نیز عنایتی درخور، به این استان کنید.

ملک فاضلی با بیان اینکه هرچند وزرای پیشنهادی برنامه هایی برای استان سیستان و بلوچستان داشته اند اما این برنامه ها تکافوی استان نیست، ادامه داد: توجه به اشتغال یکی از ضروری ترین موضوعات است.

وی با اشاره به مشکلات معلمان افزود: باید نیروهای خرید خدمتی و نهضتی تعیین تکلیف شوند که با توجه به وضعیت کنونی وزارت آموزش و پرورش اگر این نیروها به کار گرفته نشود مشکل رفع نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به همسایگی ایران با ۱۵ کشور، گفت: باید از این ظرفیت استفاده کرد.

ملک فاضلی تصریح کرد: آنچه گفته شد دلیلی بر ناتوانی وزرا نیست همه افراد نواقص و توانایی دارند که با عنایت پروردگار باید مشکلات از جمله گرانی و تورم حل شود. وزرای بخش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باید همگی در خدمت رفع مشکلات حوزه کرونا و معیشت باشند.

دولت برای مسائل فرا وزارتخانه ای برنامه ای ندارد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس ضمن انتقاد از عدم ارائه برنامه منسجم از سوی دولت در خصوص مسائل فرا وزارتخانه ای، گفت: آقای رئیسی مراقب باشید بانک ها زمینتان نزنند.

محمدحسین حسین زاده بحرینی در نشست علنی امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه و وزیران پیشنهادی کابینه سیزدهم، گفت: حضور افراد مصمم، خوش فکر، جوان و عالم در کابینه بیانگر ارائه کابینه مورد قبول و حمایتی است اما در خصوص برنامه ها مطالبی وجود دارد که قابل توجه است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر وزیر برنامه مجزا برای خودش دارد اما بسیاری از مسائل هستند که فرا وزارتخانه ای است لذا انتظار می رفت دولت برنامه منسجم ارائه کند که هر بخشی از آن توسط یکی از وزرا محقق و اجرایی می شد.

وی ادامه داد: در برنامه وزرای پیشنهادی به مسائل مختلفی اشاره شده است اما بسیاری از برنامه های فرا وزارتخانه ای چون در حوزه کاری افراد نیست به آن مسئله توجه نشده در حالی که این موضوعات برای شرایط کنونی کشور و اقتصاد ایران مهم است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: امروز مسئله و معضل دیوان سالاری در کشور قابل توجه است لذا شاهد بروکراسی پنهانی هستیم؛ خیل عظیمی از کارمندان وجود دارند که در قالب نیروهای شرکتی، قراردادی، قانون کار و... فعالیت می کنند و باید با چنین دیوان سالاری کشور را اداره کنند اما در برنامه هیچ کدام از وزرا برای این موضوع تدبیر نشده است.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع از لحاظ عدالت اجتماعی در یک اتاق سه کارمند حضور دارند که یکی رسمی، یکی شرکتی و دیگری پیمانی است و حتی دریافتی ها نیز با یکدیگر متفاوت است لذا اگر می خواهیم کشور را مدیریت کنیم باید به این مسائل رسیدگی شود. توقع این بود رئیس جمهور مسائل فرا وزارتخانه ای را طی برنامه ای مورد توجه قرار می داد.

بحرینی با اشاره به برخی از مسائل فرا وزارتخانه ای، اظهار کرد: صندوق های بازنشستگی در حوزه وزارت رفاه قرار دارد اما همه این صندوق ها ذیل این مجموعه قرار ندارند؛ امروز صندوق بازنشستگی کشوری یکی از معضلات بالفعل اقتصاد کشور است و در برنامه بودجه سالانه برای پرداخت مستمری افراد اعتبار در نظر گرفته می شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین در حوزه محیط زیست چون وزارتخانه ای وجود ندارد برنامه مشخصی نیز تدبیر نشده در حالی که ۸۰ درصد جنگل های کشور تاکنون نابود شده است. رئیس جمهور چه برنامه ای برای احیای محیط زیست، رفع آلودگی تهران، مشهد و... دارد و کدام وزارتخانه باید به این مسائل رسیدگی کند؛ ای کاش برنامه جامعی ارائه می شد که هر بخش از پازل آن مشخص بود.

وی با اشاره به دیگر مسائل فرا وزارتخانه ای که باید از سوی دولت سیزدهم مورد توجه قرار می گرفت، ادامه داد: امروز مسئله کسری بودجه جدی است و در این خصوص رهبر انقلاب آن را ام الخبائث خوانده اند؛ این مسئله فرا وزارتخانه ای است و باید به طور جامع برای آن تدبیر شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در خصوص مسئله مالیات آقای خاندوزی برنامه های خوبی در نظر دارد اما مسائل دیگری مانند کسری بودجه وجود دارد.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: باید یادآور شد بانک ها در ایران ریشه تورم هستند؛ کسری بودجه و بی انضباطی شدید حاکم بر بانک ها از دهه ۸۰ که بانک های خصوصی تاسیس شد وجود دارند که نتیجه آن تورم کنونی است.

بحرینی اظهار کرد: اوایل شکل گیری دولت آقای روحانی نامه ای نوشتم که طی یادداشتی با عنوان آقای رئیس جمهور مراقب باشید بانک ها زمینتان نزنند، منتشر شد؛ دولت یازدهم و دوازدهم را بانک ها زمین زدند لذا آقای رئیسی مراقب باشید بانک ها زمینتان نزنند؛ در برنامه ها در خصوص بانک ها توجهی نشده است در حالی که بانک های خصوصی ریشه اقتصاد کشور را خشکانده اند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسائل مطرح شده به عنوان مخالفت در خصوص برنامه ها و مسائل فرا منطقه ای است لذا این مخالفت به معنای مخالفت با وزرای پیشنهادی نیست.

پاسخگوی ۸۴ میلیون ایرانی باشید

نماینده مردم ساری در مجلس خواستار ارائه برنامه دولت برای چگونگی مهار تورم افسارگسیخته ۴۵ درصدی و ارائه برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای رفع مشکل معیشتی مردم شد.

علی بابائی کارنامی در جلسه علنی امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه‌های رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه کارگری روستازاده هستم و مخالفت من از باب دغدغه بوده و در غیر این صورت حامی دولت هستم، گفت: تورم بالای ۴۵ درصد داریم و شما مشخص نکرده‌اید در چه زمانی و چگونه می‌خواهید این تورم افسارگسیخته را مهار کنید و نگفته‌اید کرونا را چگونه مدیریت می‌کنید.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه عدالت استخدامی برنامه می‌خواهد، تأکید کرد: شما درباره عدالت کارگری برنامه‌ای نداده‌‌اید و سیاست‌های پولی و مالی که نیازمند رجوع به عالمان اقتصاد است برنامه مشخصی ندارد؛ همچنین بیکاری جوانان نیازمند برنامه است و فرمانده اقتصاد ملی باید با مجلس در ارتباط باشد.

وی در ادامه با اشاره به مشکل ضریب جینی و کوچک شدن سفره مردم تأکید کرد: این مشکلات نیازمند برنامه کوتاه مدت و بلندمدت است ضمن اینکه اقتصاد روستا نیازمند شکوفایی است چرا که روستاها نابود شده‌اند در حالی که فرهنگ روستایی است که می‌تواند اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند.

بابایی در ادامه با انتقاد از عدم ارائه برنامه در خصوص محیط زیست و مدیریت شهری بیان کرد: بانک‌ها مردم را مستأصل کرده‌اند و اقتصاد روستا را به نابودی کشانده‌اند، همچنین لازم است برای مبارزه با مافیای فولاد، دارو، خودرو و واردات برنج برنامه مشخص ارائه شود.

این عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در ادامه با اشاره به عدم ارائه برنامه در خصوص مدیریت پسماند و فاضلاب استان‌های شمالی بیان کرد: صندوق‌های بازنشستگی تبدیل به حیاط خلوت شرکت‌های دولتی شده‌اند و نیازمند برنامه اجرایی محکمی هستند لذا باید بدانید که به شما اعتقاد داریم اما انتقاد هم داریم و مردم به لحاظ کمی از برنامه های دولت آگاه نیستند و از ما می‌پرسند ۶ ماه بعد چه می‌شود و بی‌عدالتی کی به پایان می‌رسد لذا مجلس انقلابی و دولت انقلابی باید با هم کار کنند. شما نیز باید به تمامی ۸۴ میلیون نفر ایرانی پاسخگو باشید و بین آنها زندگی کنید.

رئیسی و وزرا اموالشان را به صورت شفاف اعلام کنند

محمدرضا صباغیان بافقی در جلسه علنی امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه ها و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: برنامه خوبی ارائه شده که نشان‌دهنده تلاش و فکر است اما چنین برنامه‌هایی را دولت‌های قبل نیز ارائه کردند.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع اکثر این دولت‌ها در یک ایستگاه متوقف شدند و نتوانستند برنامه‌هایشان را اجرایی کنند زیرا کشورمان نیاز به جراحی عمیق و بزرگ دارد که اگر به آن توجه نشود هیچ برنامه‌ای اجرایی نخواهد شد.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام جامع مالیاتی و بانکی، ساختار سیاسی و اداری و... همگی دارای اشکالاتی هستند که باید به آنها توجه شود و این در حالی است که اگر به موضوع ساختار سیاسی و اجرایی توجه جدی نشود آقای رئیسی نیز همانند روحانی و احمدی نژاد موفق نخواهند شد چون چرخ دنده‌ها میزان نیست.

صباغیان بافقی افزود: در کشورمان ظرفیت‌های زیادی مانند معادن و... وجود دارد و در این میان دستگاه‌های نظارتی مختلفی فعالیت می‌کنند اما نظارت کافی وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: آقای رئیسی ما در کشورمان مجلس و قانونگذاری داریم ولی شورای عالی اقتصادی، بورس و فضای مجازی قانونگذاری می‌کنند؛ تا زمانی که چنین ساختاری باشد علیرغم اینکه شما فردی دلسوز، توانمند و دارای سلامت نفس هستید، هیچ کدام از برنامه‌هایتان محقق نمی‌شود لذا باید با حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام دست به اصلاح و جراحی بزنیند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: امروز مجلس به کارهای فرعی می‌پردازد چون مجلس ایالتی نداریم؛ شورای استانی، شورای شهر نمایشی و سمبلیک هستند لذا باید تغییراتی را ایجاد کنیم که در این میان اگر نیاز است نظام پارلمانی و مدیریت واحد شهری را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: صحبت از تمرکززدایی در کشور می‌شود اما وقتی قدرت به استاندار دهیم همانند تمرکزگرایی است زیرا فقط چند نفر در اطراف استاندار قرار دارد و این یعنی قدرت دست یک نفر است و هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد؛ باید مجلس ایالتی تشکیل دهیم و شورای استانی را تقویت کنیم.

صباغیان بافقی گفت: آقای رئیسی شما باید شفافیت ایجاد کنید لذا به همراه وزرایتان اموالتان را به صورت کتبی و عمومی و همچنین حقوق دریافتی‌تان را اعلام کنید تا شفافیت سراسر کشور را فرا بگیرد، البته این کار را نمی‌کنید چون قبلا هم گفته بودید اما به آن عمل نکردید.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه اجرای عدالت برای پرداخت حقوق‌ها دارای اهمیت است؛ قانون اجازه می‌دهد مسئولان ۱۷ برابر از حداقل پایه حقوق بیشتر دریافت کنند لذا باید این قانون را اصلاح کنید. مردم تشنه عدالت هستند بنابراین نباید به طرح کلیات و صحبت‌های کلیشه‌ای بپردازیم.

وی خاطر نشان کرد: باید به تشکل‌ها بها داده شود، به عنوان مثال کارگران و فرهنگیان هیچ پناهی ندارند اما از این طریق می‌توان صحبت‌های آنها را به خوبی شنید.

رئیس جمهور برنامه خود را برای اصلاح ساختار فاسد نظام بانکی ارائه کند

معین الدین سعیدی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه ها و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم خطاب به رئیسی گفت: رأی دشمن شکن مردم به شما به خاطر حفظ نظام بود، لذا لازم است برنامه‌های خود درباره روش‌های کنترل تورم، تثبیت ارزش پول ملی، کاهش ضریب جینی، حل مشکل معیشت مردم و نحوه مدیریت کرونا ارائه کنید.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت بانون در کابینه دولت سیزدهم عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب طی حکمی یکی از فرزندان ولایتمدار اهل سنت را به فرماندهی نیروی دریایی منصوب کردند پس شما نیز باید از ظرفیت اهل تسنن استفاده کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه در خصوص واکسن به وعده‌های عمل نشد، اظهار کرد: باید در این زمینه کارشکنی‌های وزارت بهداشت را علنی کنید، همچنین باید برای ساختار فاسد نظام بانکی برنامه‌های خود را تشریح کرده و شما که نماد مبارزه با فساد هستید، برنامه‌های خود را در این حوزه بیان کنید.

سعیدی در ادامه با بیان اینکه شخص اول مملکت مالزی را بارها بدون محافظ در مجامع عمومی دیده‌ایم، یادآور شد: شما هم نباید از مردم فاصله بگیرید و انتظار داریم در قبال برخی اقدامات واکنش انقلابی داشته باشید ضمن اینکه طبق فرمایش امام (ره) چین و شوروی نیز مانند آمریکا و انگلیس بوده پس باید درباره اقدام اخیر سفیر روسیه در ایران نیز واکنش داشته باشید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منافع ملی بر اساس حفظ ۳ اصل عزت، حکمت و مصلحت است، عنوان کرد: عدالت شعار محوری شما بود و مجلس نیز برای محرومیت‌زدایی بودجه‌های خاص در نظر گرفته لذا شما نیز باید با رفع تبعیض به محرومیت زدایی کمک کنید.

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به مشکلات بیمارستانی این استان عنوان کرد: دیدن صف‌های طویل دختران برای آوردن آب دل‌ها را می‌آزارد و همچنین دولت دوازدهم در روزهای آخر کار خود تیر خلاص را به آموزش و پرورش زد و سهمیه شهرستان‌ها را کاهش داد که این موضوع باید برطرف شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: رویا را از سرزمین سیستان و بلوچستان گرفته‌اند و اگر شما از آرزوی کودکان بپرسید از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر پاسخی ندارند چرا که جز محرومیت چیزی ندیده‌اند و این اتفاق برای استانی می افتد که زمانی که استکبار مرزهای ایران را در هم نوردیده بود، تنها سیستان و بلوچستان بود که با آن مقابله کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه در سایه سار ولایت فقیه، فقر را نمی‌پذیریم خاطر نشان کرد: لازم است از ظرفیت قاضی‌زاده هاشمی‌ها، سعید محمدها، طیب‌نیاها و بذرپاش‌ها در دولت سیزدهم استفاده شود.

دولت سیزدهم هیچ وزیری از جناح مخالف در کابینه وجود ندارد

جلال محمودزاده در جلسه علنی امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌ها و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: کشور اکنون دارای مشکلات متعدد اقتصادی است و مسائلی مانند سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، نفت، تورم، بورس، نقدینگی و... بسته کاملی از این مشکلات را شامل می‌شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسائلی مانند زباله‌گردی، کولبری، سوخت‌بری، کودکان کار، فروش اعضای بدن برای امرار معاش، قبرخوابی و... حاصل برنامه‌های اشتباه دولت‌های گذشته است.

وی ادامه داد: اکنون تحت تحریم شدید اقتصادی هستیم و کشورمان به خاطر نپیوستن به FATF در لیست سیاه کشورهای صنعتی از جمله آلمان، فرانسه و... قرار دارد؛ تیم اقتصادی انتخاب شده از دوستان نزدیک آقای رئیسی است که نمی‌تواند به جنگ با مشکلات اقتصادی برود.

محمودزاده افزود: تیم اقتصادی رئیس جمهور در چنین ساختار مشکل دار در حوزه اقتصادی فاقد تجربه بوده و از طرفی مخالف پیوستن به معاهدات بین المللی است که چنین امری موجب کاهش تعاملات اقتصادی، از دست دادن بازارهای هدف برای صادرات محصولات غیرنفتی، باقی ماندن در لیست کشورهای پرخطر برای سرمایه‌گذاری خارجی، عدم بهبود فضای کسب و کار و عدم ایجاد شعبه‌های مالی در خارج از کشور می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: شعار احداث یک میلیون واحد مسکونی و یک میلیون شغل که از سوی دولت اعلام شده با تیم اقتصادی مذکور محقق نمی‌شود زیرا این تیم متشکل از افرادی است که در آستان قدس و... فعالیت کرده اند؛ آقای رئیسی آیا نمی‌شد از همه اقتصاددانان کشور از همه طیف‌های مختلف سیاسی در این شرایط اقتصادی دعوت می‌کردید تا برنامه‌های اقتصادی را تبیین کنند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای رئیسی بارها اعلام کردید دولت من فراحزبی، فراجناحی و وفاق ملی است لذا پاسخ دهید در لیست معرفی شده چه کسی از جناح‌های سیاسی دیگر قرار دارد که بگوییم دولت سیزدهم فراجناحی و مستقل است، آیا در کل وزرای دولت قبل یک وزیر عملکرد مثبتی نداشت که معرفی شود تا دیدگاه فراجناحی را مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات همواره این بوده که هر جناحی که دولت را به دست گرفته همه افراد جناح مخالف را از گردونه مدیریت کشور خارج کرده است.

محمودزاده افزود: عدم عمل به توصیه‌های رهبر انقلاب مبنی بر معرفی به موقع کابینه به مجلس علیرغم مهلت دو هفته‌ای و استفاده حداقل از نمایندگان مجلس در کابینه از دیگر ایرادات قابل ذکر است. ضروری بود دولت سیزدهم با توجه به توصیه های رهبر انقلاب کابینه خود را زودتر به قوه مقننه معرفی می‌کرد لذا باید پاسخ دهید دلیل عدم تصمیم‌گیری به موقع در این رابطه و معرفی اعضای کابینه چه بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: کش و قوس‌های مرتب و تغییر اعضای کابینه نشان می‌دهد که لابی‌ها و فشارهای سیاسی در انتخاب اعضای کابینه حاکم بوده نه انتخاب توانمندی و شایستگی افراد که امری قابل تأمل است. آقای رئیسی شما سال‌ها رئیس سازمان بازرسی کل کشور بودید، در انتخابات گذشته رتبه دوم آراء و در این انتخابات حداقل از ۶ ماه قبل همه می‌دانستند شما رئیس جمهور می‌شوید چطور در این مدت افراد واجد شرایط را انتخاب نکرده بودید که به مجلس معرفی کنید.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سن بالای افراد کابینه علیرغم شعار جوانگرایی یکی دیگر از مشکلات کابینه است؛ متوسط سن افراد معرفی شده ۵۲ سال است، تجربه کم، ناهمگون بودن و عدم همسویی، عدم استفاده از نخبگان اهل سنت و عدم عمل به سامانه انتخاب مدیران و استفاده از زنان از دیگر مشکلات کابینه معرفی شده است.

وی ادامه داد: در جلسات متعددی در رابطه با به کارگیری افراد نخبه و شایسته مذاهب قول داده ‌بودید اما اکنون کابینه خالی از جناح‌های سیاسی و اهل سنت است؛ دولت سیزدهم در چینش کابینه خود میلیون‌ها نفر از اهل سنت که در همه عرصه‌ها وجود داشتند و بیش از ۱۱ هزار شهید تقدیم انقلاب کردند را نادیده گرفته است؛ آیا در جامعه عظیم اهل سنت انقلابی کرد، بلوچ و عرب، فردی وجود نداشت که به عنوان وزیر در کابینه معرفی شود.

محمودزاده افزود: در این میان جا دارد از اقدام قابل تقدیر و اندیشمندانه رهبر انقلاب در انتخاب یک کرد سنندجی به عنوان فرمانده نیروی دریایی تشکر کنم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: خوب می‌دانید که زنان ۵۰ درصد جامعه هستند لذا این سوال مطرح است که چرا ۵۰ درصد زنان در کابینه سیزدهم جا ندارند. در ابتدای انتخابتان اعلام کردید سامانه نظرسنجی برای انتخاب مدیران توانمند راه‌اندازی می‌شود اما این شیوه زمانی مثبت بود که به نتایج آن نیز عمل می‌شد؛ آیا در سامانه مذکور از جناح‌های دیگر فردی وجود نداشت که به عنوان وزیر معرفی شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور دولت سیزدهم اظهار کرد: تورم بالای ۴۴ درصد، نقدینگی، نرخ بیکاری بالا، کسری بودجه، آمار ۳۲ درصدی خانواده‌های زیر خط فقر، خشکسالی، خاموشی‌های مکرر، شرایط اقتصادی بین‌المللی و... مشکلاتی را پدید آورده است لذا برای مدیریت کشور نیاز به انتخاب افراد توانمند و اجرایی بود که با شجاعت و هماهنگی فعالیت می‌کردند که متأسفانه کابینه شما فاقد تجربه کافی و سابقه است.

وی ادامه داد: لازم بود حداقل اعضای کابینه را با هم آشنا می‌کردید زیرا برخی از آنها در راهروها و کمیسیون‌های مجلس با یکدیگر آشنا شدند که این موضوع نیز از دیگر مشکلات کابینه معرفی شده است./

موضع کشور باید قاطعانه مشخص شود

حسن محمدیاری در جلسه علنی امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه‌ها و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: دولت در حوزه سیاست خارجی باید قاطعانه و مبتنی بر عقلانیت و خرد جمعی موضع خود را مشخص کند.

نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به وضعیت یارانه‌ها افزود: روند کنونی یارانه‌ها جوابگو نیست و این اعتبارات باید به سمت تولید روانه شده و قشر آسیب‌پذیر را پوشش دهد.

وی اضافه کرد: منابع طبیعی در شمال کشور به معضل تبدیل شده است و هر چند نمایشی ویلاها را تخریب می‌کنیم اما باید در ابتدا از ساخت و ساز جلوگیری شود.

محمدیاری با بیان اینکه بانوان نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند و استفاده از ظرفیت آنها ضروری است که این موضوع در کابینه آقای رئیسی دیده نمی‌شود، ادامه داد: در حوزه زنجیره کرونا شما باید الگو بوده و پروتکل ها را رعایت کنید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: هر منطقه ظرفیتی دارد و باید با انتخاب استانداران آشنا به مسائل و مشکلات هر منطقه زمینه رفع معضلات را فراهم کرد./

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها