|
کدخبر: 193091

ساز و کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس براساس حروف الفبا و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس در ماده ۲۰۲ و ۲۰۳ و ۲۰۴ و ۲۰۵ انجام می‌گیرد.

سیاست داخلی ساز و کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس

«علیرضا سلیمی»، عضو هیات رئیسه مجلس در رابطه با روند بررسی صلاحیت وزرا در صحن علنی مجلس و حضور رئیس‌جمهوری در جلسه رای اعتماد گفت: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس براساس حروف الفبا و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس در ماده ۲۰۲ و ۲۰۳ و ۲۰۴ و ۲۰۵ انجام می‌گیرد. براساس ماده ۲۰۴ آقای رئیس‌جمهوری در روز شنبه ابتدا برنامه دولت را قرائت خواهد کرد. پس از صحبت‌های آقای رئیس جمهور، مجلس برنامه ترکیب هیات وزرا را به رای می‌گذارد و ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف هر کدام ۵۰ دقیقه راجع به کلیات کابینه اظهارات و نظرات خود را بیان می‌کنند و در ادامه رئیس‌جمهوری پس از صحبت‌های اولیه به سوالات مخالفان پاسخ می‌دهد که مجموعا دو ساعت و نیم به طول می‌انجامد و بعد مجلس کلیات را به رای می‌گذارد.

او در ادامه گفت: پس از طی این مراحل مجلس تک تک وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار می‌دهد و به ترتیب حروف الفبا عمل خواهد شد، برای هر وزیر دو موافق و دو مخالف هر کدام ۱۵ دقیقه صحبت می‌کنند و پس از اظهارات موافقین و مخالفین، وزیر پیشنهادی ۳۰ دقیقه وقت دفاع دارد و سپس شمارش و رای گیری صورت می‌گیرد.

نماینده مردم محلات در توضیحی از روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس مطرح کرد: با توجه به سازوکاری که رئیس مجلس پیش‌بینی کرد براساس آن همه وزرای پیشنهادی می‌بایست در همه کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند و برنامه‌های خود را ارائه دهند. در طول ۲۴ ساعت برنامه زمان بندی کمیسیون‌ها روشن است، ۲۷۰ ساعت جلسه برای کمیسیون‌ها پیش‌بینی شده است که همه جلسات در خود مجلس است. وزرا کمیسیون به کمیسیون با نمایندگان جلسه می‌گذارند و گفت‌وگو کرده و برنامه‌های خود را اعلام می‌کنند. نمایندگان سوالاتی که در مورد برنامه و سوابق آنها دارند را مطرح می‌کنند و پاسخ‌ها را می‌شنوند این روش برای مجلس سابقه نداشته است.

 

 

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها